Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat på handel med optioner

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg vil høre, om det kan passe, at skattereglerne siger således angående handel med optioner (ikke aktier), som privat person:

Hvis jeg i år 2014 har et tab på 30.000 kr., kan beløbet ikke fratrækkes evt. gevinster i fremtiden.

År 2015 tjener jeg 40.000 kr på køb/salg af optioner - de skal beskattes som kapitalindkomst. Da jeg året før, havde et tab på 30.000 kr, ville det være logisk, at de skulle fratrækkes de 40.000 kr., så det samlede beløb bliver 10.000 kr i kapitalindkomst.

Jeg har hørt, at man ikke kan fratrække evt. tab, fra tidligere år, på senere gevinster - som man kan på aktier. 

Er det rigtigt? 

Troels 

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Den kommer an på om du hører under kursgevinstloven eller aktieavancebeskatningsloven?

Kan kontrakten kun opfyldes ved levering, altstå du får aktierne, heller det til aktieavancebeskatningsloven.

Opfyldes kontrakten ved kontant afregning, du sælger dine optioner, heller det til kursgevinstloven.

Gevinst og tab på finansielle kontrakter, der er omfattet af Kursgevinstloven, indgår ved beregning af kapitalindkomsten (ca. 32 pct. til 49,5 pct. (højeste beskatning af positiv kapitalindkomst sænkes gradvist fra 2010 til 2014 fra 49,5 pct. til 42 pct.)) efter lagerprincippet (beskatning af både realiserede og urealiseredegevinster og tab). 

Pas nu på med lagerprincippet, især beskatning af urealiseredegevinster!

Se her mere:

https://www.nasdaqomxnordic.com/digitalAssets/74/74893_beskatning.pdf

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, at det vil høre ind under kursgevinstloven, hvis optionerne ikke ombyttes til aktier, men sælges som optioner.

Og hvis jeg forstår dig korrekt, kan man fratrække tab fra tidligere år, inden man beskattes af gevinst?

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Troels:

Og hvis jeg forstår dig korrekt, kan man fratrække tab fra tidligere år, inden man beskattes af gevinst?

Nej, du forstår mig ikke korrekt. Gevinst og tabt indgår ved beregning af kapitalindkomsten og den beregnes hvert år ifm. din personlige indkomst. 

Beskatningen af gevinst og tab på finansielle kontrakter medregnes til kapitalindkomsten for personer. 

Det hele står her i, læs den.

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Svendsen.

Jeg har kigget kort på linket, og vil nærlæse den de næste dage.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)