Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min trykker truer med retsat og inkasso - på trods af reklamation!

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

ravkongen:
Så lav da det lort om. Idiot. Fjolser som ham, der giver andre erhvervsdrivende, et dårligt ry.

Indlæg som dette hjælper ingen, jeg vil bede dig (og andre) om at holde en ordentlig tone i debatten.

De bedste hilsner
/Brian

Tilmeldt 12. Mar 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Ravlygten.dk ApS Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sorry.👍

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal undersøge om trykkerne har en brancheorganisation. Hvis trykkerne har det, så forelæg sagen for dem. Deres svar vil du kunne bruge til at finde ud af om du har bestilt forkert, eller du ikke har fået leveret det arbejde du har bestilt.

Desuden vil svaret være et godt udgangspunkt til at indgå et forlig eller få ophævet leverandørens trussel om incasso.

Andelsbolig.nu

Klaus

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra København S
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 8
Fra  Peercraft Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er som at gå til frisør og bede om at få klippet noget af i siderne. Hvis man så synes en anden frisør gør det bedre, så er det ikke automatik for at man kan lade være med at betale den første

vh John H

Jeg er generelt enig med betragtningerne i dine indlæg i denne tråd, men da der her principielt er tale om en kopifremstilling er eksemplet dårligt valgt, hvis du ikke tilføjer at kunden dukker op med et billede af sig selv med sort afrofrisure, som frisøren skal kopiere på kunden. Men at kunden istedet kommer ud af frisørstolen med afbleget og udglattet hår.

Det er mere relevant at sammenligne med en låsesmed, der skal lave en kopi af en nøgle. Det kan også laves på flere tekniske måder efter låsesmedens faglige vurdering. Men det afgørende er at nøglen faktisk kan bringes til at virke i kundens låse, hvis det iøvrigt ikke volder andre låsesmede problemer at løse opgaven.

Hvis der tydeligvis er tale om en reklamebrochure må kriteriet ("kundens berettigede forventning") vel her tilsvarende være - forudsat at kundens materiale er OK - om kopierne kan præsenteres for flachsmedias kunder uden at disse går i baglås og fokuserer mere på den dårlige trykkvalitet end på budskabet. Desværre er det så mere subjektivt at vurdere om kunder går i baglås end om en låsecylinder gør det Sad

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Øj der er godt nok mange forskellige råd på banen og også noget forvirring...

Jeg kan huske at vi to tidligere har været i dialog og skrevet en hel del emails frem og tilbage om nogle opgaver du skulle lave og have tilbud på.
Men jeg var lige inde og checke om det var en opgave vi eventuelt havde været med inde over, men det ser ikke ud til der har været noget på 120 gr. papir.

Dit problem er ikke helt så lige til. Der er en trykteknisk problematik og en reklamation omkring det.
Først og fremmest - 120 gr. Offset er ubestrøget mat papir.
Teknisk set kan man faktisk godt få trykket til at fremstå lidt blankt i det, selvom det trykkes i offsettryk.
- ligesom man i dag også på nogle digitaltrykkemaskiner kan lave trykket mere mat i det, end det blanke tryk som ellers tidligere har været kendetegnet ved digitaltryk.

Men, som du selv skriver så har du bestilt offsettryk på 120 gr. offsetpapir. Så hvor vidt der er digitaltryk eller ej er udelukket.

Ved så tyndt papir så er der ikke nogen decideret benchmark / standard for farvedækningen. Det er helt op til det pågældende trykkeri, hvilken maskinetype de kører på, hvilken farve de kører med, trykhastighed, tørring m.m.
Og nu begynder det derfor også at blive noget tricky. For hvis du f.eks. er i kontakt med et trykkeri som kører med UV-farver og derfor tørrer trykfarven med UV-lys - så kan de kører med en højere hastighed og højere farvemætning på det tynde papir, uden arkene smitter af på hinanden. Til gengæld introducerer UV-farver nogle andre problematikker, men de er ikke relevante i dit tilfælde. Når vi er over i de mere normale trykfarver som hærder ved varme, så kan det variere en del fra trykkeri til trykkeri hvor høj farvemætning de kan lave (og tør lave).
Men uanset hvad så bør det så være alle farverne som er mindre mættet end hos det andet trykkeri og ikke kun den sorte.

Så, uden at vide konkret hvordan det ene tryk ser ud i forhold til det andet, så kan det være at den første trykker har ret, set ud fra hvad der er muligt for ham.
Men det kan også være at han bare ikke har lyst til at lave dem om, selvom han sådan set godt kunne. Det kan også være at han ikke har råd til at lave dem om - det er en 3. mulighed, som jeg ser oftere og oftere i denne del af branchen hvor størstedelen konkurrerer udelukkende på pris og nu er nede på et niveau, hvor der ikke er økonomisk plads til at køre en opgave om. Men som sagt; den kan være at han har lavet dem så godt som han kunne.

Og det er dette som gør det rigtig svært i din situation.
Det svarer lidt til at købe en buket blomster til 300 kr. hos én blomsterhandler og købe en tilsvarende buket hos en anden blomsterhandler med fuldstændig samme blomster. Men blomsterbinderne samler blomster på hver deres måde, efter hver deres evner og hver deres smag. Du kan så bedst lide buketten bedst fra den anden blomsterhandler - men det ændrer ikke på at den første blomsterhandler har gjort det så godt som vedkommende kunne.

Grakom (Grafisk Arbejdsgiverforening) er en af organisationerne som der er i den grafiske branche og bl.a. omfatter tryk.
De kunne komme på tale i sådan en skønssag, men det vil med stor sandsynlighed først være aktuelt når sagen har været forbi Fogedretten.

Du har indgivet en indsigelse mod betalingen af fakturaen (det håber jeg at du har gjort skriftligt - ellers skal du gøre det ASAP!).
Og din indsigelse skal være godt begrundet.

--- EDIT. Denne blok er noget vrøvl jeg fik skrevet. Se Trusted Partners svar omkring insigelse / inkasso ---

Hvis trykkeren stadig vil holde fast i sit krav, så skal han rykke dig efter normal gældende procedurer og derefter sende dig til inkasso. Hvis det er et inkassobureau eller advokat der kontakter dig, så skal du igen give en indsigelse - igen godt begrundet.

Næste skridt er en stævning til Fogedretten. Her giver du igen en godt begrundet indsigelse.

Der kommer så formentenlig et forberedende retsmøde og her kan du kommer med din forklaring på hvorfor du ikke vil betale.
Fogedretten vil med stor sandsynlighed ikke tage sagen, når du har givet indsigelser og kan dokumentere at du har og hvorfor.

--- EDIT. Her fra gælder det såfremt trykkeren vil stå fast på sit krav selvom der er givet indsigelse ---

Derved går sagen over og bliver en retssag hvor der skal falde en dom. Og det er så her hvor du kan fremlægge de to versioner af folderen og forklare din side af sagen - og trykkeren sin side af sagen. Dommeren kan så eventuelt vurdere at der skal en 3. part ind over, f.eks. et 3. uvildigt trykkeri, til at vurdere sagen. Og det kan også være at man vælger netop at hive en konsulent ind fra f.eks. Grakom til at vurdere tryksagen.

Men det er ekstremt sjældent at jeg har set en sag komme så langt ved mindre oplag. Din opgaver er trods alt en relativt lille opgave.
Men hvis trykkeren holder fast ved sit krav, så kan sagen i den sidste ende kommer helt derud. Men i de fleste tilfælde plejer den ene eller den anden part at smide håndklædet i ringen undervejs.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående svar. Og jeg har virkelig forsøgt denne gang at holde mig på et lav-teknisk niveau, set i forhold til at jeg ejer et trykkeri hvor vi er ekstremt nørdede omkring tryk og print.  Dit problem er dog på et niveau hvor de nærmere forklaringer på hvad der er muligt og potentielt kan være problemet er rigtig teknisk avanceret, hvis der ikke blot er tale om en leverandør som blot ikke vil køre trykket om, selvom han egentlig godt kunne med et bedre resultat.

/Jesper

Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo an på hvor dårligt det er. Det kan man ikke vurdere ud fra en beskrivelse.

Hvis du på nogen måde kan anvende brochuren, fx til anvendelser hvor du ellers ikke ville bekoste en brochure, så ville jeg forsøge at få en dialog om en prisreduktion, fx halv. pris.

Men det vigtigste er at få en faglig vurdering af om det 1. tryk er ringe nok. Prøv evt. at vise dem begge til en anden trykker uden at sige din egen mening først og se hvad han/hun synes. Det er ikke nok at det ene er bedre end det andet. Det første skal fremstå nærmest ubrugeligt eller være tydeligt fagmæssigt forkert udført.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Du har indgivet en indsigelse mod betalingen af fakturaen (det håber jeg at du har gjort skriftligt - ellers skal du gøre det ASAP!).
Og din indsigelse skal være godt begrundet. Hvis trykkeren stadig vil holde fast i sit krav, så skal han rykke dig efter normal gældende procedurer og derefter sende dig til inkasso. Hvis det er et inkassobureau eller advokat der kontakter dig, så skal du igen give en indsigelse - igen godt begrundet.
Næste skridt er en stævning til Fogedretten. Her giver du igen en godt begrundet indsigelse.

Der kommer så formentenlig et forberedende retsmøde og her kan du kommer med din forklaring på hvorfor du ikke vil betale.
Fogedretten vil med stor sandsynlighed ikke tage sagen, når du har givet indsigelser og kan dokumentere at du har og hvorfor.
Derved går sagen over og bliver en retssag hvor der skal falde en dom. Og det er så her hvor du kan fremlægge de to versioner af folderen og forklare din side af sagen - og trykkeren sin side af sagen. Dommeren kan så eventuelt vurdere at der skal en 3. part ind over, f.eks. et 3. uvildigt trykkeri, til at vurdere sagen. Og det kan også være at man vælger netop at hive en konsulent ind fra f.eks. Grakom til at vurdere tryksagen.

Nej, nej - og atter NEJ! Er der sket indsigelse mod et pengekrav kan sagen IKKE efterfølgende tages til inkasso og fogedret! Men skal direkte i civilretten med stævning, svarskrift og dumme omkostninger

Man kan i øvrigt ikke stævne gennem fogedretten - men kun gøre betalingspåkrav. 

Først når der foreligger en dom fra civilretten, kan kravet efterfølgende sendes til fogedretten, såfremt skyldner ikke betaler. 

Der er for mange lommejurister på Amino, der skræmmer mere end gavner. 

Trådstarter skal tage det helt roligt og blot se tiden an, om der overhovedet sker noget! 

God weekend. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Åh ja for pokker!

Det havde jeg lige misset i min feberkoger. Ja, trykkeren skal have hende i en retssag med et udfald til trykkerens fordel, såfremt den overhovedet kan gå til inkasso.

Så ja - Hvis trykkeren vil stå fast på sit krav, så skal sagen i retten. Men det er til at starte med for trykkerens regning. Trådstarter skal ikke have nogen penge op af lommen, med mindre trådstarter taber sagen i den sidste ende.

Jeg vil også gætte på at inkassotruslen er en tom trussel i håbet om at hun betaler. 

/Jesper

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)