Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltvirksomhed – Skilsmisse, hvad så?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone og jeg valgt at lade os skilles.

Vi er ikke umiddelbart presset på tid, hvis det betyder noget, da vores forhold er godt.

Vores situation er at min kone har en enkeltmandsvirksomhed, som jeg har arbejde i.

Vi er blevet enige om at jeg skal kører denne virksomhed videre. Altså overtage eller få overdraget virksomhedens aktiver. Der er ikke ønske om at der skal være en købssum for virksomheden. Altså hvis muligt skal det bare gøres gratis. Hvad vi umiddelbart kan læse os frem til kan man ikke sælge/overtage/overdrage en enkeltmandsvirksomhed.

Hvordan skal dette håndteres bedst muligt?

Der skal vel afsluttes et regnskab og moms. Laves en form for sælgerbevis. Ved overtagelse af aktiver tænkte der på varelager og kassebeholdning mv.

Har I nogle erfaring med dette?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Leif

Måske andre vil byde ind også. 

Men såfremt I ikke allerede har indledt skilsmissen kunne en mulighed være at din kone overdrager sin virksomhed til dig. Dette kan ske uden skattemæssige konsekvenser for din kone (skattemæssig succession, som det hedder). Du vil overtage virksomhedens aktiver/passiver til den skattemæssige værdi, som de har på overdragelsestidspunktet. Efter overdragelsen får I oprettet en ægtepagt med (en form for) skilsmissesæreje, og dermed kan du udtage virksomheden ved skilsmisse.

Når I har læst at man ikke kan overdrage en enkeltmandsvirksomhed er dette som udgangspunkt korrekt. Der gælder bare en undtagelse inden for ægteskab. 

God vind med det. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:
Når I har læst at man ikke kan overdrage en enkeltmandsvirksomhed er dette som udgangspunkt korrekt. Der gælder bare en undtagelse inden for ægteskab. 

Banditten. Bare af nysgerrighed. Hvordan vil du så løse problemet med at firmaets cvr-nummer er knyttet sammen med cpr-nummer/personnummer?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke CVR nummeret du overdrager men aktiverne i virksomheden. 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Så på den måde medgiver jeg at mit første svar ikke var helt præcist formuleret men resultatet tror jeg dog forbliver det samme. 

Fra Odense
Tilmeldt 3. Mar 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Bombgirl.dk Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kedeligt at høre - håber i kommer ud på den anden side godt ;-)

Held og lykke herfra.

Distributør af sexet og frækt lingeri og dameundertøj.
www.bombgirl.dk & www.demoniq.dk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:

Så på den måde medgiver jeg at mit første svar ikke var helt præcist formuleret men resultatet tror jeg dog forbliver det samme. 

ja det er stadigt ikke virksomheden man overdraget - men så længe man er gift og sambeskattede kan der laves den der skattemæssige succesion - men jeg vil der råde til en revisor - da det jo mig bekendt handler om fremskrivning af den kommende beskatning - og det skal være korrekt OG netop i kommende skilsmisse nødigt blive en anstøds sten lige pludseligt  -lidt videre om det:

For personligt ejede virksomheder medfører lovens hovedregel, at overdrageren ikke beskattes i anledning af overdragelsen, og at erhververen indtræder i overdragerens skattemæssige stilling med hensyn til det overdragne. Det betyder, at erhververen ved afskrivningsberettigede aktiver skal foretage afskrivninger på overdragerens afskrivningsgrundlag, da aktiverne ifølge successionsprincippet anses for anskaffet af erhververen på samme tidspunkt og til samme pris som overdrageren

Uden speciel viden - så tag en revisor til at gøre det korrekt - for jeres begges skyld

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der er essentielt for trådstarter er jo at få virksomheden over og så er det jo mindre vigtigt om denne skal stifte egen virksomhed med nyt cvr nr i den forbindelse. Dette kan i en vis udstrækning ske med skattemæssig succession. 

Jeg vil under alle omstændigheder ALTID anbefale at få en dedikeret rådgiver indover og ikke forlade sig på den vejledning vi kan yde herigennem. Der vil ofte være forhold/faktum, som ikke er afdækket og som vil få betydning i den konkrete situation. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:
Jeg vil under alle omstændigheder ALTID anbefale at få en dedikeret rådgiver indover og ikke forlade sig på den vejledning vi kan yde herigennem. Der vil ofte være forhold/faktum, som ikke er afdækket og som vil få betydning i den konkrete situation.

100 % enig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)