Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af SKAT på virtuelle ting

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Pepsai:

Okay, mange tak for alle jeres indlæg.

For at være på den sikre side, eller bare en bedre måde at få pengene ud på:

Kunne jeg ikke bare sælge mine virtuelle ting for Bitcoins, og så derefter sælge bitcoins for "Rigtige penge"? 

Så vidt jeg ved kan Bitcoins gevinster stikkes direkte i lommen, og skal ikke beskattes?

nej - der er helt samme skat på dem som alt andet fortjeneste - det bliver bare lidt mere rodet da du skal bogføre i DKK eller anden godkendt valuta uanset hvad

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, okay. Mange tak for dit svar.

Hvad sker der hvis jeg bare fortsætter som jeg gør, og jeg så kommer til at tjene mere end 50.000? Kan man få en bøde af det? Eller vil skat bare komme og opkræve pengene der efter?

Tilmeldt 19. Apr 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker John? :)

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2156173&chk=211712

"Anvendelsen af Bitcoins i virksomheden var ikke erhvervsmæssigt begrundet, men et udslag af spørgers personlige interesse. Anvendelsen vedrørte således spørgers privatsfære."

"Beholdninger af Bitcoins er omfattet af begrebet formuegenstande, der som udgangspunkt ikke påvirker den skattepligtige indkomst, jf. SL § 5."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja sikker - det som du referer til er netop svarende til skats som du tager det  fra http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2156173&vId=0

Det som der står er ikke at fortjeneste ved handel bliver skattefri. Tværtimod skal man bogføre i en anerkendt valuta - uanset man tager bitcoins. Med mindre handlen så er helt bitcoin afhængig

Det er det som i afgørelsen siger, at anvendelse ikke var erhvervsmæssigt begrundet - og at det derfor ses som en personlig hævning og vekslingen mellem alm valuta der SKAL bogføres i, og bitcoins svarer til en personlig hævning af det antal DKK (eller anden valuta - som man bogfører i) Tab ved vekslingen kan ikke tages som tab skattemæssigt blot.

Dermed er det en stor risiko hvis det er i et selskab, hvor det kunne ses som hævning/aktionærlån

Det som der også står er, at tab eller gevinst på vekslingen - eller andet veksling af bitcoins ikke er skattepligtig/ikke giver skattefradrag - 

Selve indtægten er skattepligtig helt uanset hvilken valuta eller virtuel dims (eller halve grise) man modtager betalingen i - der er kun tale om veksling ikke giver skat eller skattefradrag OG hvis ikke bitcoins er erhvervmæssigt begrundet (handel kan kun gennemføres idet - f.eks. udenlandsk sælger tilbyder kun varen mod bitcoins) - så vil det være en personlig hævning at sælge i bitcoins

Så - ja stensikker - fortjeneste er skattepligtig uanset DKK, bitcoins eller halve grise

ps En del anvender coinify.dk for at undgå det problem med at man SKAL bogføre i DKK men gerne vil tilbyde kunder betaling i Bitcoins. Coinify går imellem. F.eks Hungry.dk sælger  mad - koster f.eks 100 kr -

Kunden vil ha det i bitcoins - det omregnes så via coinify (på hungrys side) automatisk til bitcoins - Kunden betaler i bitcoins og de går ind i coinify som så giver Hungry præcis deres 100 dkk

Kunden der betaler i bitcoins får en lidt ringere kurs end dagskurs, og coinify tager så den forskel - mens Hungry altid får præcis de 100 kr som de i eksemplet skulle have.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ja sikker - det som du referer til er netop svarende til skats som du tager det  fra http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2156173&vId=0

Det som der står er ikke at fortjeneste ved handel bliver skattefri. Tværtimod skal man bogføre i en anerkendt valuta - uanset man tager bitcoins. Med mindre handlen så er helt bitcoin afhængig

Det er det som i afgørelsen siger, at anvendelse ikke var erhvervsmæssigt begrundet - og at det derfor ses som en personlig hævning og vekslingen mellem alm valuta der SKAL bogføres i, og bitcoins svarer til en personlig hævning af det antal DKK (eller anden valuta - som man bogfører i) Tab ved vekslingen kan ikke tages som tab skattemæssigt blot.

Dermed er det en stor risiko hvis det er i et selskab, hvor det kunne ses som hævning/aktionærlån

Det som der også står er, at tab eller gevinst på vekslingen - eller andet veksling af bitcoins ikke er skattepligtig/ikke giver skattefradrag - 

Selve indtægten er skattepligtig helt uanset hvilken valuta eller virtuel dims (eller halve grise) man modtager betalingen i - der er kun tale om veksling ikke giver skat eller skattefradrag OG hvis ikke bitcoins er erhvervmæssigt begrundet (handel kan kun gennemføres idet - f.eks. udenlandsk sælger tilbyder kun varen mod bitcoins) - så vil det være en personlig hævning at sælge i bitcoins

Så - ja stensikker - fortjeneste er skattepligtig uanset DKK, bitcoins eller halve grise

ps En del anvender coinify.dk for at undgå det problem med at man SKAL bogføre i DKK men gerne vil tilbyde kunder betaling i Bitcoins. Coinify går imellem. F.eks Hungry.dk sælger  mad - koster f.eks 100 kr -

Kunden vil ha det i bitcoins - det omregnes så via coinify (på hungrys side) automatisk til bitcoins - Kunden betaler i bitcoins og de går ind i coinify som så giver Hungry præcis deres 100 dkk

Kunden der betaler i bitcoins får en lidt ringere kurs end dagskurs, og coinify tager så den forskel - mens Hungry altid får præcis de 100 kr som de i eksemplet skulle have.

vh John Hannover

Mange tak for dit uddybende svar :)

Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg modtager lige nu kun betalinger via. mobilepay og pengene går ind på min konto, altså private konto.  Er det et problem? Burde jeg oprette en helt ny og smide mine optjente penge på det her ind der? Og har det nogen virking på skat osv?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke problem - hvis du har enkeltmandsvirksomhed (men klart problem hvis du har selskab) rent skattemæssigt - men det er upraktisk rent regnskabsmæssigt at blande ting

Det er klart problem i forhold til Mobilepay som kan lukke dig og give dig karantæne hvis du bruger en privat mobile pay konto til erhverv - og som her online.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)