Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående overtagelse/køb af firma - bl.a.restgæld

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

jeg går med planer om at opkøbe et eksisterende firmaer og vil sikre mig jeg ikke overtager en restgæld.

Beskeden fra nuværende ejere lyder, at den eneste gæld der er i virksomheden er det indskud de alle har lagt i firmaet(?) og de forklarer sig med at en revisor har rådet dem på følgende måde, at hvis de sælger firmaet uden moms, så skal de sælge alt der er forbundet med driften - altså firmaets dna (logo, transportmidler, inventar, telefonnummer osv) og de må undlade at overdrage bankkonto og cvr.nr. 

Og derefter har de fået oplyst, at hvis jeg ikke overtager cvr og bankkonto, så overtager jeg heller ikke gælden.

Er dette korrekt eller hvordan skal jeg forholde mig til dette, så jeg ikke ender med at overtage en gæld?

På forhånd tak for alle råd og svar.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælden følger selskabet. Så hvis du kun køber aktiverne, er det fint :-)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, og med aktiver menes hvis jeg køber deres udstyr(cykler, køkkenudstyr osv), logo og hvad der ellers måtte være, sås slipper jeg for gæld?

Tak for svar

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

FalkDK:

den eneste gæld der er i virksomheden er det indskud de alle har lagt i firmaet(?) og de forklarer sig med at en revisor har rådet dem på følgende måde, at hvis de sælger firmaet uden moms, så skal de sælge alt der er forbundet med driften - altså firmaets dna (logo, transportmidler, inventar, telefonnummer osv) og de må undlade at overdrage bankkonto og cvr.nr. 

Og derefter har de fået oplyst, at hvis jeg ikke overtager cvr og bankkonto, så overtager jeg heller ikke gælden.

Er dette korrekt

Ja det er korrekt - forudsat du kun overtager aktiver så overtage du jo ikke firmaet - og dermed heller ikke aftaler - herunder gæld og heller ikke betalingsløsninger, leverandøraftaler, bank osv _ men kun lige aktiverne o.l. goodwill osv - ALle aftaler skal så fornyes

Det med momsen er jo helt ligemeget. Det er jo bare sådan, at hvis de sælger alle aktiver + aktiviteten - så er det uden moms = de skal ikke indberette moms, men de får jo hverken mere eller mindre ud af det selv - ligesom du godt nok ikke betaler moms - men jo så heller ikke har det momsfradrag, så din pris er helt samme med eller uden moms (forudsat du er momsregistreret som også er forudsætning for det momsfrie salg)

Det er udelukkende for at forhindre, at sælger får moms han ikke har råd til at indbetale, mens køber altid nok skal få den trukket fra. Det har INGEN som helst betydning for jeres pris

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tusind tak for svar

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

FalkDK:

Og derefter har de fået oplyst, at hvis jeg ikke overtager cvr og bankkonto, så overtager jeg heller ikke gælden.

Er dette korrekt eller hvordan skal jeg forholde mig til dette, så jeg ikke ender med at overtage en gæld?

Udgangspunktet i de tidligere indlæg er korrekt, dog burde der nok have været tilføjet at det ikke er helt så simpelt.

 

Bare fordi du overtager aktiverne og ikke virksomheden, er du ikke sikret mod at gæld kan følge med. Du er nød til at sikre dig at der er givet pant eller ejendomsforbehold i aktiverne du køber. 

Det kan være meget forskelligt fra aktiv til aktiv hvordan de skal behandles i henhold til problematikken, men uanset SKAL der tages højde herfor.

Jeg ville aldrig lave en købsaftale, uanset om det er hele virksomheden eller en samlet gruppe af aktiver, hvor det ikke var anført eller sælger skriver under på at der ikke er givet underpant eller ejendomsforbehold. Afhængig af hvor stor virksomheden du køber er, kunne man måske få en revisorerklæring på at du ikke overtager gæld eller få en advokat til at lave en kontrakt som tager højde herfor. De ekstra omkostninger kan være givet godt ud!  

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok det lyder som en god idé.

Dog er virksomheden ret lille, i og med det er et street food koncept hvor jeg køber nogle ladcykler og diverse køkkenudstyr og noget logo og hjemmeside og den slags.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)