Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af virksomhedsform og eksisterende kunder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg går snart (næste uge) fra enkeltmandsvirksomhed til ApS. Mit spørgsmål går på, om jeg skal være særlig opmærksom på noget i forhold til mine eksisterende kunder?

De som har abonnementsaftaler hos mig skal jo "flyttes" til det nye firma. Der vil være samme betingelser og priser. Jeg går ud fra det er nok, at jeg gør opmærksom på, at det nu er et nyt CVR nummer, men samme vilkår, priser og folk bag scenen... eller hvad?

MVH Kim.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Det er faktisk et godt spørgsmål... For når du laver din virksomhed om, så er det jo en ny virksomhed og derved lidt svært for mig at svare på. Men jeg håber da at du "bare" kan informere dine kunder om det nye navn(ApS) og lade det være det.

Men din betalings løsning skal jo flyttes til en anden virksomhed(Dit ApS) samt ejerskab af domæner osv... Så jeg tror det er lidt mere omstændigt, men jeg håber at din virksomheds ændring går let! Hold os opdateret :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ved den oprindelige oprettelse af aftalen med kunderne sikret dig at aftalen kan flyttes fra din enkeltmandsvirksomhed til et selskab

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke gjort noget aktivt for at sikre en fremtidig flytning, nej.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der tale om en ny aftale. Afhængig af omfanget må du overveje om du skal lave nye aftaler, eller om det er tilstrækkeligt med en information til kunderne om at du har overdraget virksomheden til selskab x. Evt med mulighed for kunderne at udtræde af aftalen såfremt de giver besked herom inden en bestemt dato.

Er skiftet sket ved omdannelse af enkeltmandsvirksomhed til ApS (apportindskud)?

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, dermed er der heller ikke nogen retslig sammenhæng mellem de 2 enheder.

Når du ikke ved aftaleindgåelsen har sikret dig retten til at overdrage aftalen til tredjeparts, hvilket er tilfældet her, så må du overveje om der skal laves nye aftaler, eller alternativt informere kunderne herom og oplyse om at APS overtager forpligtelsen overfor kunderne.

Det må bero på en vurdering af omfanget og størrelsen af dine aftaler.

Er du iøvrigt opmærksom på den evt goodwill problematik ifm at du "sælger" din aktivitet til et APS?

Fra Bramming
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 155
Fra  B-WEB Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er forholdsvis små aftaler, og kunderne er nogle jeg har jævnlig omgang med - så vi kender hinanden. Jeg tror ikke der bliver noget problem fra deres side.

Hvad er problematikken i forhold til goodwill? Udadtil vil firmaet forblive uændret, udover CVR og at der kommer et ApS i enden af navnet.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Din enkeltmandsvirksomhed kan med årene have skabt en værdi for sig selv, som du skal beskattes af ved omdannelsen. Når du på denne måde handler virksomheden over til et ApS så skal du som udgangspunkt gøre dette til markedsværdi, og betale skat af den gevinst du evt opnår.

Valgte du derimod at apport indskyde din virksomhed i det nye ApS så har du mulighed for at udskyde denne avance.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Fonnesbæk Bang:
Hvad er problematikken i forhold til goodwill? Udadtil vil firmaet forblive uændret, udover CVR og at der kommer et ApS i enden af navnet.
når du går fra personlig virksomhed og person skat - til et ApS - så skal du som udgangspunkt beskattes af goodwill og en evt overværdi i aktiver i forhold til skatteværdi i regnskab - også småanskaffelser f.eks type computer og bla bla - skal du også have ud til markedsværdi og efter specielle moms regler, hvis du bare "sælger" over i ApS

Du kan derimod undersøge skattefri virksomhedsomdannelse - som koster lidt penge (tænk sikkert 7-10.000 kr) men som gør, at den skat du evt skulle have betalt ved overgang fra personlig til selskab, udskydes til du en gang sælger/lukker selskabet

(nå ser nu Arguins jo også havde svaret fint)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)