Der er ikke en grænse for hvornår det er en god idé, at lave en forretningsplan. Føler du dig mest tryg ved en forretningsplan, skal du selvfølgelig lave en, men hvis du føler at det er spild af din tid, kan det godt være ligemeget med en plan. Forvent dog at banker gerne vil se lidt om din idé på papirform, hvis du skal bruge en bankkonto :-)
En fyldestgørende forretningsplan kan indeholde mange ting, og afhænger af det du vil lave i din virksomhed. Segmentering (hvem er dine kunder) er noget jeg ville fokusere meget på, uanset typen. Når du kender dine kunder, har du også nemmere ved at finde ud af hvordan du skal markedsføre dig selv, hvilket gør at du slipper for at betale for markedsføring, som alligevel ikke skaffer dig kunder eller rammer din målgruppe. Evt. slå SMUK-modellen op, hvis du har svært ved at finde din målgruppe. Her kan du også lave en undersøgelse ved din mulige målgruppe for at finde ud af om der overhovedet er et marked.
Der er mange ting, som du skal være opmærksom på med din målgruppe: størrelse, vækst i målgruppen, trends i målgruppen, nøglekunder (den bedste kunde) og mulige fremtidige markeder.
Derefter ville jeg måske fokusere lidt på salgskanaler - hvor er det muligt at sælge dit produkt? Facebook, hjemmeside eller noget helt tredje? En markedsføringsplan er også god at have, da vi ikke kan forvente at kunderne kommer automatisk :-)
Den næste detalje jeg ville fokusere på i min forretningsplan er økonomien. Jeg ville udarbejde et resultatbudget som det første for at se, om virksomheden vil kunne løbe rundt økonomisk. Forvent underskud de første 3 år, som udgangspunkt. Et andet budget jeg ville lave ville være et etableringsbudget, hvor du slår fast hvad det er du skal bruge, for at få din virksomhed op og køre.
For at være sikker på, at du har penge nok til at betale regninger ville jeg også fokusere på et likviditetsbudget, for det ville dælme være ærgerligt at mange penge til at betale leverandørerne. :-)
Der er også en række andre punkter, som jeg mere eller mindre ville komme ind på. For nogle er disse punkter vigtige og for andre er de meh:
*Roadmap (Hvordan skal jeg lancere mit koncept - først med enkelte produkter, og så ligeså stille udbygge varelager)
*Milestones
*Partnere og vigtige ressourcer
*SWOT-analyse
Husk på, at en plan kun er en plan. Det vigtige er at du tager valget og rent faktisk sætter det hele i gang. Din plan vil heller ikke komme til at holde 100%.