Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed. Køb varer af sig selv privat.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg ved, at der er svar på denne type spørgsmål, men jeg vil gerne have det fuldstændig på plads.

Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed. Er det ok at købe varer fra private (med egen privat beholdning), og derefter sælge det til firmaet?

Vareindkøb er hovedsageligt fra private, hvilket vil betyde, at man skal lave købsbilag for hvert køb. I stedet er ideen, at købe ind privat og derefter sælge det til virksomheden til samme pris, men dermed kun skulle lave et bilag og undgå at skulle bede om adresser osv fra et utal af mennesker.

Jeg er klar over at momsen ikke kan trækkes fra, men det er mere om det er i orden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke undlade bilag ved at købe fra dig selv privat - men hvis du tænker på, om man kan slå det sammen - så kan man vel det, men hvad er fordelen. Det du køber fra dig selv privat vil du jo så skulle dokumentere værdien af, og det kan du jo kun gøre ved at have et fuldt godkendeligt bilag fra sælger - og så kunne du lige så godt tage de samme bilag og lægge sammen - hæfte sammen - som dagens køb

Du kan ikke tage ting ind i virksomheden uden bilag fra sælger - ved at køre via dig selv, så du hænger på adresse osv uanset hvad. Ellers kan skat forkaste den værdi du tager ind i virksomheden - helt uanset dit "krum-spring"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

lasdalg:

Hej med jer.

Jeg ved, at der er svar på denne type spørgsmål, men jeg vil gerne have det fuldstændig på plads.

Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed. Er det ok at købe varer fra private (med egen privat beholdning), og derefter sælge det til firmaet?

Vareindkøb er hovedsageligt fra private, hvilket vil betyde, at man skal lave købsbilag for hvert køb. I stedet er ideen, at købe ind privat og derefter sælge det til virksomheden til samme pris, men dermed kun skulle lave et bilag og undgå at skulle bede om adresser osv fra et utal af mennesker.

Jeg er klar over at momsen ikke kan trækkes fra, men det er mere om det er i orden.

Hvis du mener med "i orden" om du overholder gældende regler i DK, så er svaret nej det er ikke i orden!

 

Det er et klar forsøg på omgåelse af reglerne. Nu nævner du selv moms, og her har man netop lavet reglerne omkring afregningsbilag med det formål at køber og sælger skal kunne identificeres. I den sammenhæng vil din "private" aktivitet blive betragtet som en del af din momspligtige virksomhed, uanset om du ikke tjener noget på selve videresalget.

Konsekvensen af at omgå reglerne på den måde du spørger om, er at brugtmomsordningen ikke kan anvendes og du vil skulle ligge almindelig salgsmoms på dine salg uden mulighed for at kunne trække noget købsmoms fra. Desuden vil jeg mene, at du bevæger dig ned i strafbestemmelserne hvis du gennemfører din metode.

Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke nogen intention om at snyde eller lign. Da det mest af vareindkøbet vil være fra private, så er man forpligtet til at lave afregningsbilag. Der bliver lavet mange små køb, hvor private ikke er interesserede i at opgive adresse. 

OK, jeg kan høre, at det er lidt op ad bakke. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

lasdalg:

Jeg har ikke nogen intention om at snyde eller lign. Da det mest af vareindkøbet vil være fra private, så er man forpligtet til at lave afregningsbilag. Der bliver lavet mange små køb, hvor private ikke er interesserede i at opgive adresse. 

OK, jeg kan høre, at det er lidt op ad bakke. 

korrekt - det er op ad bakke - Jeg må så sige det lyder som om de private misser et point - for er det deres egne ting de sælger er der jo ikke skat - og det er vel ikke forhandlere der er tale om, og vel ikke stjålne varer? - så det burde da ikke være et problem, at du skal vide hvem du køber fra. Er det det, så synes jeg det er en meget god grund til slet ikke at handle med de mennesker

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene!

Op med bilagsblokken :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jun 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes. Tak igen!

Tilmeldt 30. Oct 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, Jeg ved godt det er et gammelt indlæg, men jeg kunne godt tænke mig at få uddybet lidt.

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed, men har endnu ikke fået nogen erhvervskonto, da jeg ikke er klar til at gå rigtigt i gang med at drive virksomheden endnu. Jeg har dog tænkt mig at lave nogle test, prøver mv. allerede nu og derfor vil jeg købe nogle materialer og redskaber med min private konto. Hvordan fungerer det når jeg får min erhvervskonto? Kan jeg sælge alle ubrugte materialer til min virksomhed til indkøbsprisen?

Vh Nikolaj
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Bankkonto har som sådan ikke at gøre med hvem der ejer - så du køber bare som virksomhed me få dog en bankkonto på plads til dit CVR i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)