Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hmm Mr. Spamfighter ryger i sit eget net

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Mads, jeg fik nok heller ikke gjort det helt klart hvad jeg mente: Et .dk domæne med danske tegn i er efter min mening værdigløst og således ville jeg aldrig selv bytte til et sådan fra noget som helst. Så jeg forstår skam udenmærket godt ham der ejer aa domænet.

Generelt omkring domænestridigheder er det vigtigt at understrege at det kun er .dk domæner som det danske klagenævn for domænenavne dækker. Sager om .com domænenavne går over ICANN i USA - så uanset om du er amerikaner eller ej er det på Amerikansk jord at sådanne sager afgøres. Omvendt må Amerikanere, som alle andre, køre deres sager i Danmark når det handler om .dk. domæner. Så ovenstående udtalelser fra kejserens i den forbindelse forstå jeg ikke helt.

Kendte varemærker, vil som udgangspunkt altid have en vis beskyttelse og rettghed til brug af deres varemærkenavn i de fleste sammenhænge - dette gælder også domæner. "Madonna" er uomtvisteligt et, endda særdeles, kendt varemærke og som sådan beskyttet i både USA og Danmark. De nærmere regler for hvilke varemærker der kan beskyttes er yderst kryptisk og ivørigt forskellig fra land til land, men for at forstå logikken skal man se på forbrugerne frem for varemærkeejeren. Varemærkebeskytelsen er først og fremmest en beskyttelse af forbrugerne mod forvirring, så vi, som forbrugere, kan regne med at at varemærke altid repræsentere noget bestemt. "Madonna" forbinder de fleste af os sikkert med sangeren, og således kan hun gøre hævd på navnet, så samme måde som McDonnals, SpamFighter og andre kan gøre hævd på deres navne.

Generelt kan det siges at jo mere unikt navnet er, jo lettere er det at beskytte. Hvis mit varemærke f.eks. er "billig benzin" bliver det meget svært at beskytte, men hvis jeg i stedet for vælger et opfundet ord som "benzilow" er det meget let at beskytte. Derimellem ligger så alle de mere komplicerede sager :)
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Se bare på Madonna (sangeren), hun vandt en retsag over en fan(forhenværende nu) og nappede domænet til sig! (madonnna.com)  Det er meget forkert syntes jeg!.

Sådan er det nu også i DK..
Kan huske for nogle år tilbage, at en gut havde købt bigbrother2.dk, men tabte retssagen overfor TV Danmark.
Han fik ikke en krone for domænet.

Domæne-retssager kan findes her:
http://www.domaeneklager.dk/index.php?act=webmenu&level_1=1&level_2=5&level_3=6&level_4=&level_5=&do=6&
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, Madonna havde nok også vundet den sag i Danmark, men jeg er ikke sikker på hun havde vundet den i Italien :)

F.eks. vandt Mærsk ikke over den dreng der (med samme efternavn) der havde købt domænet maersk-gangsta.dk. Klagenævnet lagde dels drengens navn til grund og gik deruodover også imod Mærsk''s påstand på at "gangsta" var nedladende omtale of deres varemærke _ dansk sprognævn kunne bvidne at "gangsta" blot er en moderne betegnelse for en gruppe af venner, og derfor ikke, som Mærsk ellers mente, en betegnelse for en kriminel bande.

Dette er blot for at illustrere hvor kompliceret det faktisk er. Sådan er det sgu altid når advokater bliver alt for engageret i problemerne :)
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
> maersk-gangsta.dk
Hehe, den havde jeg ikke hørt før.
Gangsta giver dog ikke mig  associationer til en gruppe venner.

Der er nu mange sjove sager på domaeneklager.dk, nogle mere
rimelige end andre.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Mærsk sagen var oppe og vende en del i medierne sidste år. Det mest underholdende ved sagen var ikke mindst at en dreng på (såvidt jeg husker) 15-16 år vinder en retssag over mastodonten Mærsk. Dette vidner blot om at man ikke altid skal stole på sine advokater - jeg er overbevist om at Mærsk''s egne advokater havde vurderet at de kunne vinde sagen. De tog fejl, og gangsta-mærsk fik ret :)
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hehe.. ja, en lidt komisk historie :-)
Viser blot man ikke altid skal give op overfor de højere magter.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, selv har jeg altid levet fter Avisen Københavns gamle slogan: "Man skal ikke være bange for at løbe hovedet mod en mur. Hvem siger det er muren der holder!". Det er forbløffende ofte at det der ved første øjekast ligner en solid mur af sten blot er en papvæg :) Det kaldes vist "bluf" ...
Side 2 ud af 2 (17 indlæg)