Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat beskatning af gulplade bil parkeret ved bopæl

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har tænkt mig at købe en varebil som jeg kan bruge til levering af tunge vare til mine kunder.  Der er ikke noget specielt ved varebilen, dvs. der er bare tomrum bag i bilen, altså ingen specielt med hylder eller værktøj.

Jeg kan læse mig frem til at hvis en sådan bil står parkeret ved min bopæl kan jeg risikere at blive beskattet af det personligt, hvilket jeg ikke ønsker.

Jeg er godt klar over at skulle jeg få brug for bilen i privat øjemed, skal jeg ind forbi skat og trække et dagsbevis.

Så langt så godt.

Nu forholder det sig således at min virksomhed har kontor ca. 800m fra min bopæl inde midt i en by hvor jeg selv bor.

Ved kontoret koster det mig 450,- pr. mdr. at leje en parkeringsplads, men der findes steder i byen hvor man kan parkere gratis.

Et sted hvor jeg f.eks. kan parkere gratis er ud for min bopæl... (Jeg bor i en lejlighed) på offentlig vej.

Det store spørgsmål er så om det er OK at jeg parkere der, eller om jeg kan risikere at blive beskattet af bilen?

Og hvis den ikke må stå ved min bopæl, hvor langt væk skal jeg så i givet fald parkere bilen?

Jeg har tænkt mig at montere en GPS tracker i bilen så alt kørsel bliver registeret og efterfølgende kan dokumenteres, skulle der nu blive en tvist omkring det med Skat.

"Sjovt" nok lader det til at hvis jeg flytter min firmaadresse til min bopæls adresse, så er det ikke længere noget problem, men det har jeg umiddelbart ikke lyst til...

Hvis der er nogen der har noget input til dette, er det meget velkommen.   Ellers må jeg jo prøve at få et bindende svar fra Skat selv... men det tager jo tid :-)

/Heino

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

beardmann:
Jeg kan læse mig frem til at hvis en sådan bil står parkeret ved min bopæl kan jeg risikere at blive beskattet af det personligt, hvilket jeg ikke ønsker.

Et køretøj på gule plader som udelukkende er til erhvervsmæssig brug er ikke omfattet af reglerne for beskatning af fri bil. Så parker du bare hvor det passer dig bedst - også nedenfor trappeopgaven. 

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey

Det er godtnok ikke lige det jeg har kørt fra min revisor :-)  J.f. ham kan jeg blive beskattet fordi jeg jo i princippet kører til/fra bopæl i en firmabil og ikke til/fra firmaadressen.

Og et med at kører til/fra bopæl må man vist kun hvis det er en specialbil, f.eks. med hylder bagi til værktøj der har noget med dit erhverv at gøre... 

Så hvis du har noget dokumentation til at underbygge det du skriver, vil det hjælpe en del :-)

/Heino

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

beardmann:
Så hvis du har noget dokumentation til at underbygge det du skriver, vil det hjælpe en del :-)

Ligningslovens § 16, stk. 4 (formentlig i bunden).

Og prøv evt. at google "deloitte gulepladebiler" - ville undre mig hvis det ikke var nævnt i deres vejledning for 2016.

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Har læst Deloitte's guide igennem, og umiddelbart falder jeg ind i den kategori der hedder:

Indregistreret til udelukkende erhvervsmæssig brug

og 

Varebiler indregistreret på gule nummerplader (ikke specialindrettede)

Derfor gælder det at:

"Kørsel mellem bopæl og fast arbejdssted i op til 25 gange pr. år er tilladt, når bilen skal anvendes erhvervsmæssigt."

Og i princippet kører jeg jo fra min bopæl (800M fra mit kontor) til en kunde, og retur til min bopæl, og det må jeg j.f. ovenstående kun gøre 25 gange om året.

Men spørgsmålet omkring hvor langt væk bilen må står i forhold til mit kontor og/eller i forhold til min bopæl er ikke nævnt i guiden.

Så jeg er nok ikke blevet klogere ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs afsnit 3 om beskatning af fri bil i Deloittes guide

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)