Jeg har solgt et brugt vare på DBA/guloggratis og køber er indforstået med det privat salg og er kommer ud og ser på varen (han sender en ven ud for at se dem) så de tjekkes for fejl/mangler, jeg sælger den som beset (det taler vi om), men køber er indforstået med at varerne ikke er ens og det har jeg på skrift
Efter 2 dage kontakter køber mig og fortæller at varen er lidt skævt og der uoverenstemmelse mellem varerne, vi snakker frem og tilbage og vi er uenig men eftersom jeg vil være flink fortæller jeg at jeg kan retunere et beløb som vi aftaler på skrift (besked) og han beholder varen og så den lukket. Det accceptere vi. Men efter det vil køberen efter 2 dage retunere varen og han har fundet ud af lidt mere som vi selvfølgelig ikke er enig i.
Handlen er privat
Uden nogen former for garanti.
Sælger er enig i at der uoverenstemmelse på varen som han acceptere skriftligt
Varen koster 8000kr
Der er intet aftale om hvor meget varen er brugt
Hvordan står Jeg juridisk og har man ret til retunere en vare der købt privat ?
Handlen er privat Uden nogen former for garanti. Sælger er enig i at der uoverenstemmelse på varen som han acceptere skriftligt Varen koster 8000kr Der er intet aftale om hvor meget varen er brugt Hvordan står Jeg juridisk og har man ret til retunere en vare der købt privat ?
Svaret på dit spørgsmål er ikke "bare" et ja/nej
Hele spørgsmålet der skal afklares inden der svares er. Den vare du sælger "privat" er det også noget du sælger i en virksomhed ved siden af? Hele problemstillingen er om køber (med rette) kan forveksle dig som privatperson med dig som erhvervsdrivende eller repræsentant for en erhvervsdrivende.
Jeg er helt sikker på, at der ikke er særlove omkring private handler mellem helt private personer.
Hvis sælger konkret svindler over for sælger, så er det noget andet. Hvis du sælger et køleskab, og køber får en fryser, så holder den ikke, og så vil køber opleve, at du svindler. Men hvis du har solgt noget, og det svarer til beskrivelse på DBA og eventuelle e-mails, så har du ingen pligter længere.
Det er privatsalg, så der ikke tale om en erhversdrivende virksomhed
Det er ikke hvad du kalder det, det er hvad det fremstår som!
Det er et spørgsmål om køberen kan tro eller få den tanke at du har solgt dine "varer" som erhvervsdrivende? Hvis jeg går ned til min lokale cykelhandler og køber en cykel vil jeg uanset hvad der står i købskontrakten eller på dba nemt kunne få den tanke at jeg køber af cyklen af en erhvervsdrivende og ikke hans private cykel. Hvis jeg går ned til samme cykelhandler og køber hans fjernsyn vil jeg aldrig kunne tro det er en erhvervsdrivende!
Forstår du hvor jeg vil hen med mit oprindelige spørgsmål?
For så vidt angår civilkøb ("privatsalg") bevarer køber hæveadgangen, hvis han reklamerer uden ugrundet ophold.
I spørgsmålet om hvorvidt der foreligger en mangel (altså at varen ikke er som den skal være), er det min klare overbevisning - sådan som du fremlægger sagen - at køber ikke kan brokke sig. Varen svarer til hvad du har oplyst køber om og/eller hvad køber med rette kunne forudsætte - du sælger varen på DBA, hvor det må kunne forventes, at varer har et vist element af brug (medmindre du selvfølgelig sælger varen under en betegnelse som ny). Desuden har køber bevisbyrden for, at der foreligger en mangel i forbindelse med modtagelse af varen.