Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har brug for råd fra erfarne..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Genbolig Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :


Kære alle. 

Jeg er godt i gang med at starte min virksomhed, som laver en form for konsulent/serviceydelse. 
Betalingsformen er en "subscription model" - altså månedlig abonnement. Jeg hjælper private borgere med at udleje et værelse i deres hus.
Jeg skal ikke låne penge af banken eller have et lager af varer (udover flyers og business kort!)

-Helt praktisk vil jeg gerne høre, hvor "nødvendig" en revisor er fra start af - kan I anbefale at have en revisor til at kigge på ens sager? (jeg ved knap nok hvad de vil se når man kun starter op) Vil gerne være fri for hovedpiner senere!

-Mit arbejdsområde har at gøre med udlejning af værelser for private - er det en god ide at få kigget mine arbejdsopgaver igennem af en advokat? Frygter selvfølgelig at stå dumt hvis udlejer/lejer bliver sure på hinanden (det skulle de ikke, men den éne gang kan jo ødelægge meget!) 
-Er der nogen grund til at få kontakt til en advokat derudover?

-Kan I anbefale at bruge vedtægtsskabelonerne herinde fra? Har I brugt dem? 

-Jeg vil gerne have et holding IVS som skal eje mit driftsselskab IVS. Mest i forhold til senere, hvis jeg skal have en partner eller nogen vil købe andele. Men er det egentlig bare ekstra arbejde for mig, eller bliver jeg glad for det i det lange løb?

-Regnskabsprogram: Jeg regner med at bruge dinero her fra start af.

-Jeg har min første kunde i hånden så vil gerne have styr på alt det praktiske Hmm Er der andet I kan sige jeg skal være klar over?

Jeg håber I kan hjælpe med at svare lidt på mine spørgsmål, eller bare et par af dem. Jeg glæder mig så meget til at komme i gang med kunderne, men man kan jo ikke komme uden om alt det andet (som jeg ikke kender meget til!) 

God dag og
De bedste hilsner fra Simone
//Genbolig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Simone:
-Helt praktisk vil jeg gerne høre, hvor "nødvendig" en revisor er fra start af - kan I anbefale at have en revisor til at kigge på ens sager? (jeg ved knap nok hvad de vil se når man kun starter op) Vil gerne være fri for hovedpiner senere!

Selv med revisorer kan du få "hovedpine". Husk at 'revisor' ikke er en beskyttet titel. Skal du have lidt sikkerhed for noget, skal du have fat i en "registreret revisor" eller "statsautoriseret". Til en opstart skulle en bogholder (som mig, f.eks.) være nok løbende, men til årsafslutning med årsrapport og selvangivelse m.v. vil det være godt med en revisor i baghånden. Det afhænger også af, om du selv vil bogføre.

Simone:
-Mit arbejdsområde har at gøre med udlejning af værelser for private - er det en god ide at få kigget mine arbejdsopgaver igennem af en advokat? Frygter selvfølgelig at stå dumt hvis udlejer/lejer bliver sure på hinanden (det skulle de ikke, men den éne gang kan jo ødelægge meget!) 
-Er der nogen grund til at få kontakt til en advokat derudover?

-Kan I anbefale at bruge vedtægtsskabelonerne herinde fra? Har I brugt dem? 

2 sider af næsten samme sag. Ja, du bør have advokat indover. Jeg kan ikke se, om det kan betale sig, at du selv brygger noget sammen for bagefter at lade advokaten se det igennem. Ring til én eller to - det koster ikke noget. 

Simone:

-Jeg vil gerne have et holding IVS som skal eje mit driftsselskab IVS. Mest i forhold til senere, hvis jeg skal have en partner eller nogen vil købe andele. Men er det egentlig bare ekstra arbejde for mig, eller bliver jeg glad for det i det lange løb?

Se Johns kommentar vedrørende IVS. Det er fornuftigt at have Holding fra starten, hvis du har en idé om senere måske at skulle handle selskaber og/eller andele heraf.

Simone:
-Regnskabsprogram: Jeg regner med at bruge dinero her fra start af.

Jeg vil tro, at Dinero kan håndtere det - men prøv det i en prøveversion. Så får du også mærket efter, om du kan lide layout og brugergrænseflade. Giv lige dig selv en halv times tid på tilsvarende versioner af de andre programmer, f.eks de, som kommer fra i Google. Husk, at du kan trække opstartsudgifter fra, inden du får indtægter. Det gælder også moms.

Det lyder i øvrigt spændende. Skriv gerne og fortæl, hvordan det går! God vind!

Fra Odense
Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Genbolig Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for begge svar. 

John Hannover, jeg har kigget på dit link og din hjemmeside. Meget fin info om IVS'et, tak for det.
Det ser ud til at jeg er nødt til at købe e-bogen for at læse mere om IVS når man er på SU - da det er tilfældet her!

Jørgen Kierkegaard, tak fordi du tog dig tid til at svare på mine mange spørgsmål. 
Jeg ringer til en advokat for at høre dem ad, og har haft en revisor i røret - de bider heldigvis ikke. 
Har besluttet mig for at vente med et Holding som det er nu. Afprøver Dinero som du foreslår. 

Glæder mig ellers til at komme i gang med det sjove - det er jo nærmest et arbejde i sig selv at finde ud af alt det administrative omkring opstart og valg. 
Hvis I synes det lyder spændende linker jeg gerne til min Facebookside: https://www.facebook.com/Genbolig/
og min hjemmeside, som er klar i næste uge: http://genbolig.dk/ 

De bedste hilsner 
Simone

Fra Hvidovre
Tilmeldt 11. Sep 15
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simone

Mener du også rådgivning i forbindelse med det lejeretlige?

Jeg syntes du bør afstå fra at yde rådgivning omkring lejeforholdene og i stedet tydligt anbefale udlejer og lejer at søge professionel rådgivning omkring det lejeretlige mv. Det vil sige du også skal ansvarsfraskrive dig eventuelle tvister.

Det vil sige at du alene skal koncentrere dig om hjælpe med at etablere kontakten mellem lejer og udlejer.

Hilsen

Sebastian

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Simone:

John Hannover, jeg har kigget på dit link og din hjemmeside. Meget fin info om IVS'et, tak for det.
Det ser ud til at jeg er nødt til at købe e-bogen for at læse mere om IVS når man er på SU - da det er tilfældet her!

God ide :)   Forbindelsen SU og IVS er relativ enkelt, så længe du ikke hæver mere i løn end det max du har i SU loft, så påvirkes din SU ikke. Der er meget andet guf i bogen - som forhåbentlig kan få dig til at huske alt og slippe for bøvl

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Genbolig Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John H: Ja det burde være til at overskue ikke at hæve mere i løn end hvad jeg må - der var mange andre interessante kapitler så vil gerne læse den alligevel. :-) Tak skal du have.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 9
Fra  Genbolig Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sebastian. Tak for råd - jeg vil dog meget gerne være involveret i rådgivning om det lejeretlige. 
Jeg er i tvivl om konceptet kan holde uden den del. 

Hvad er grunden til at du mener jeg bør afstå fra den del? Jeg forklarer lige lidt mere herunder, og så må du jo sige, hvad du tænker. :-)
Alle må selv udfylde lejekontrakter - men mine ældre kunder vil nyde godt af, at jeg kan forklare/rådgive dem om hvilke punkter, de skal krydse af osv. 
Jeg havde tænkt mig at ansvarsfraskrive mig tvister, da jeg (trods alt godt forarbejde og matching af bofæller) ikke kan være ansvarlig for hverandres opførsel. 
Jeg har kun tænkt mig at hjælpe med at administrere udlejning af værelser i beboede ejendomme, der er opsigelsesperioden på en måned, hvilket gør, at skulle den ene eller den anden være utilfreds, kan de opsige med ret kort varsel. 

Jeg går specifikt efter den ældre generation, som sidder i boliger de ejer eller lejer. Jeg tror, at de har brug for rådgivning om at udfylde lejekontrakter.

Bedste hilsner herfra 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 11. Sep 15
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simone

Du har helt ret i at der er et stort behov for rådgivning om at udfylde lejekontrakter, men også lejeret generelt.

Danmark har et meget kompliceret lejelovskompleks, hvor både udlejer og lejer ofte kommer galt af sted. 

Hvis den fornødne indsigt i de lejeretlige regler kan du godt yde rådgivning herom, men om du kan fraskrive dig fejl og mangler som følge af rådgivning ydet af dig eller dit firma, er jeg ikke så sikker på.

Hilsen

Sebastian 

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)