Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæld til SKAT ved overgdragelse.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er ny her, men har læst lidt rundt og tænker at nogen måske kan hjælpe.

Jeg ejer en restaurant på 6. år, og har desværre de sidste 2 år fået oparbejdet gæld til SKAT i form af moms (ialt ca. 350.000).

Der er ingen gæld til bank, kreditorer, ansatte derudover.

Spørgsmålet er så ; i fald at det virker umuligt at afdrage moms-gæld, hvorledes er mulighederne for at overdrage lokalet til et nyt selskab, som så driver forretningen videre?

Jeg er klar over at det på sin vis er dårlig stil at stikke af fra gæld til SKAT, men hvis alternativet er konkurs, fyrede medarbejdere og endnu et tomt lokale, så er en overdragelse til nyt Aps og dermed videreførelse på mange måder at foretrække.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Udfordringen er jo så om det nye selskab kan blive registreret for moms mv., hvis det er samme ejerkreds. Herunder også om der kan opnås eventuelle bevillinger?

Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey - ja det forstås.

Jeg er mere ude efter hvilke ting der kigges på ifb. med en overdragelse , uanset om ejerkreds er samme. For nu at lave et groft eksempel ; hvis lokalet overdrages til nyt selskab kun for depositum/ husleje. Hvordan ser man fra skat's side afståelse, aktiver etc.?

Tilmeldt 30. Jul 16
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

360 k er jo ingen herregård. Er det ikke muligt at trimme "butikken" og derefter opnå en aftale med Skat.

Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, alt handler jo om tid.

Jeg tænker mest på situationen at SKAT får gang i indrivelse igen, og man modtager et krav om betaling inden 3-6 mdr.

Er der iøvrigt nogen der ved noget om hvornår EFI/ indrivelse atter er igang? - hvad skal man forvente?

Tilmeldt 30. Jul 16
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kontakt din revisor for gode råd og vejledning - og frem for alt, så få forretningen til at give overskud, hvad enten det bliver i gammelt eller nyt regi.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Atish:
For nu at lave et groft eksempel ; hvis lokalet overdrages til nyt selskab kun for depositum/ husleje. Hvordan ser man fra skat's side afståelse, aktiver etc.?

Udgangspunktet er altid at det skal ske på markedsvilkår. Det vil sige hvilken pris skal/vil en uafhængig tredjemand betale i afståelsessum. 

Fra KBH.Ø
Tilmeldt 16. Apr 14
Indlæg ialt: 27
Fra  frisorhans.dk Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Pas meget på, må være det første råd. Indgå aftale med skat det andet råd.

Du skriver ikke om det er et personligt elle aktie selskab (a/s aps eller IVS)

Hvis det er personligt, ja så hæfter du naturligvis, men så vil der være den mulighed, at sælge til et IVS (1kr.) med en række ejer for.eks dig selv og måske din kone/mand.

Hvis du sælger følger moms gælden ikke med, da hæfter personligt(så fremt det er et enkelt mands firma. Men du skal indgå kontraktlige forpliktelser mellem dig og selskabet, med for eks købs betalinger (disse penge bruges til afdrag på moms gælden-lad være med at sætte det for højt,helst så lav som muligt, da du stadigvæk har brug for pengene i firmaet drift.) I første omgang -tænk ikke på renter da det i første omgang ikke er intresant, da det gælder om at få driften til at kunne betale sig.

Hvis det er et aktie selskabs form, har du nogle mulighedder.

Jeg ville indgå en aftale med skat. Jeg vil oprette et IVS (fordi det er det billigste for dig, da du ikke har så mange penge) Det nye selskab skal være et driftselskab som får en lejeaftale eller drift aftale med selskab 1. heri står den betaling du giver for "forpaktningen" derved opnår det vigtigste af alt, at det er lovligt og skat ikke kan komme efter dig, da det er lovligt nedskrevne kontrakter, men du må sørge for at papir arbejdet er udført korrekt, 

Venligst

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Pedersen:
Jeg ville indgå en aftale med skat. Jeg vil oprette et IVS (fordi det er det billigste for dig, da du ikke har så mange penge) Det nye selskab skal være et driftselskab som får en lejeaftale eller drift aftale med selskab 1. heri står den betaling du giver for "forpaktningen" derved opnår det vigtigste af alt, at det er lovligt og skat ikke kan komme efter dig, da det er lovligt nedskrevne kontrakter, men du må sørge for at papir arbejdet er udført korrekt, 

ser vel et par problem i det

1 hvis der kan indgås en aftale med skat - falder behovet for at danne nyt selskab der lejer ganske betydeligt

2 Selve det man laver lovligt nedskrevne kontrakter duer ikke hvis skat kan finde, at der mellem samme hovedejerkreds ikke er brugt markedspriser - så kan man lave alle de nedskrevne kontrakter man vil, men de kan forkastes

3 Værst af alt - Kan det nye IVS betale en leje úd fra det nuværende. Det ændrer jo ikke driften af restauranten og den overskud, at man lægger et nyt selskab ind. Det giver alt andet lig blot nogle ekstra omkostninger til div. forsikringer og måske revisor regnskabshjælp - og kan det nye ikke betale så meget at selskab 1 kan klare moms - så lukker selskab 1 jo, og så bortfalder lejekontrakten

----------------

Der er TRE vigtige punkter her: 

A Kan der skabes et budget, der viser, at fremover kan man drive selskabet OG betale en momsgæld på 300.000 kr tilbage med forholdsvis kort frist (kan kræve nye penge ind på den ene eller anden måde) Det er helt afgørende, også for at beslutte om der skal køres videre eller ikke.

B Kan der skaffes enten kredit tid andre steder eller kan personalet være med i en løsning - som delejere - ny form - indefryse løn indtil xxx. Se også på om lokalet ejes eller lejes og om udlejer så evt kan have interesse i at medvirke til en løsning, frem for pludseligt måske at skulle stå uden lejer.

C Kan der skabes en aftale med skat - på basis af et realistisk budget. Her ville jeg tage en økonomikyndig der har rutine i at tale med skat med til møder

god vind med det - tag en dygtig person med ind i budget og snak med skat. Jeg ved det koster - men det gør det også ikke at gøre det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Flere gode indspark her, og tak for det.

Der er tale om et Aps der ejer og driver restauranten i sin nuværende form.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)