Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på løsning der minder om Fiverr?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Whiskey:

Jeg er ikke enig Jesper. Hvis konceptet er som Fiverr så holder din argumentation ikke. Hos Fiverr betaler du for ydelsen til Fiverr - får faktura fra dem og som kunde kender du reelt ikke den bagved liggende aftale mellem Fiverr og leverandør.

Aner ikke hvad Agera og andre gør. Jeg har kun tager udgangspunkt i trådstarters udgangspunkt om et projekt a la Fiverr.

EDIT: Har lige set på Ageras koncept. Det kan jo slet ikke på nogen måder sammenlignes med Fiverr. Betalingen sker direkte mellem kunde og leverandør. Leverandør betaler Agera for henvisninger efter et klippekortsystem. Det gør din sammenligning irrelevant.

Jeg vil give dig ret i at agera ikke er det bedste eksempel til denne sammenligning.

Og jeg har formentlig misforstået fiverr, for jeg var overbevist om de kun afregnede med slutbrugerne og ikke fakturerede dem. Hvis de reelt fakturerer slutbrugerne, jamen så vil jeg ikke afvise du har ret.

 

Jeg tror dog ikke de reelt fakturerer slutbrugeren. Jeg tror blot de afregner, det vil jo ikke give konceptet mening hvis de så skulle påtage sig ansvaret for leverancen og indholdet af produktet. 

Jeg kan desvære ikke linke til afgørelsen (bindende svar fra 2011 som skat henviser til i JV) Men der svares der på hvordan moms fungerer for såkaldte "deal-sites". Hele processen i momsmæssig henseende er meget lig hvad fiverr går ud på. Og der er konklusionerne ret entydige, man kan sagtens afregne for en ydelse eller vare uden at være den der er momspligtig. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:


Jeg kan ikke se en mulighed for, at en dansk fiver kan stå for annoncering og salg - og fakturere en slutkunde og så betale sin freelancer CPR uden skatteangivelse osv

vh John H 

Nej, den mulighed kan jeg heller ikke se. Men trådstarter fakturerer forhåbentlig heller, han nøjes bare med at afregne slutbrugeren på vegne af den som leverer selve ydelsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvis de reelt fakturerer slutbrugerne, jamen så vil jeg ikke afvise du har ret.

Jeg er flittig bruger af Fiverr. Alle de faktura jeg har modtaget har været fra Fiverr. Som kunde har jeg som oftest ingen ide om hvem der er den egentlige leverandør af ydelsen. Reklamationer og eventuelle godtgørelser er altid kommet direkte gennem Fiverr.  Selv er jeg ikke i tvivl om at et koncept som Fiverr vil være omfattet af momslovens § 4 stk. 4, jf. tidligere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg kan desvære ikke linke til afgørelsen (bindende svar fra 2011 som skat henviser til i JV) Men der svares der på hvordan moms fungerer for såkaldte "deal-sites". Hele processen i momsmæssig henseende er meget lig hvad fiverr går ud på. Og der er konklusionerne ret entydige, man kan sagtens afregne for en ydelse eller vare uden at være den der er momspligtig. 

Nu ved jeg ikke om det er den samme sag som du henviser til. Men den eneste som jeg umiddelbart erindrer har været prøvet i LSR her i 2016 (LSR2016-13-0067065) Den udspringer af et bindende svar fra 2016.

Forskellen i den sag er markant anderledes end hvordan en handel foregår på Fiverr. PÅ den danske dealsite får du en værdi kupon, som du efterfølgende indløser hos en samarbejdspartner til dealsites. I forbindelse med leveringen  får du en faktura for din betaling.  Hvis det er ovenstående sag du henviser til - ja så er den ikke sammenlignelig.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
Hvis de reelt fakturerer slutbrugerne, jamen så vil jeg ikke afvise du har ret.

Jeg er flittig bruger af Fiverr. Alle de faktura jeg har modtaget har været fra Fiverr. Som kunde har jeg som oftest ingen ide om hvem der er den egentlige leverandør af ydelsen. Reklamationer og eventuelle godtgørelser er altid kommet direkte gennem Fiverr.  Selv er jeg ikke i tvivl om at et koncept som Fiverr vil være omfattet af momslovens § 4 stk. 4, jf. tidligere.

Jeg bøjer mig i støvet ;)

Mit kendskab til Fiverr har været baseret på en formodning og ikke fakta.

Så vi er helt enige om, at en fuldstændig kopi af Fiverr's koncept i DK vil medføre momspligt hos trådsstarters hjemmeside/virksomhed.

Whiskey:

Jesper_nl:
Jeg kan desvære ikke linke til afgørelsen (bindende svar fra 2011 som skat henviser til i JV) Men der svares der på hvordan moms fungerer for såkaldte "deal-sites". Hele processen i momsmæssig henseende er meget lig hvad fiverr går ud på. Og der er konklusionerne ret entydige, man kan sagtens afregne for en ydelse eller vare uden at være den der er momspligtig. 

Nu ved jeg ikke om det er den samme sag som du henviser til. Men den eneste som jeg umiddelbart erindrer har været prøvet i LSR her i 2016 (LSR2016-13-0067065) Den udspringer af et bindende svar fra 2016.

Forskellen i den sag er markant anderledes end hvordan en handel foregår på Fiverr. PÅ den danske dealsite får du en værdi kupon, som du efterfølgende indløser hos en samarbejdspartner til dealsites. I forbindelse med leveringen  får du en faktura for din betaling.  Hvis det er ovenstående sag du henviser til - ja så er den ikke sammenlignelig.

Den jeg tænkte på var skm.2011.354.sr, men konklusionerne er mere eller mindre identiske med den din henvisning.

Jeg er helt enig i at det ikke kan sammenlignes på de faktiske forhold. 

 

Men jeg vil nu stadig opfordre trådstarter til at kigge den vej og bruge de 2 afgørelser til inspiration, og ikke kopiere Fiverr i sin helhed. Nu ved jeg ikke hvor Fiverr har hjemme, i hverken moms- eller skattemæssigt henseende eller rent aftale/køberetlig.

Men med tanke på danske forhold vil jeg personligt til hver en tid råde trådstarter til at "sælge/udbyde" ydelserne på samme hvis som værdikuponer. Dette ud fra begrundelsen om at slippe for momspligtig på alle salg der bliver formidlet herunder også faktureringspligten, slippe for indberetningspligt i medfør af skattekontrolloven på honorarer, samt (nok det vigtigste af alt) ikke at blive direkte ansvarlig for alle køberetlige mangler der leveres af de enkelte underudbydere. 

Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Jesper, John og Whisky

Tak for alle jeres input, og den tid I har brugt på at hjælpe mig hermed. Det er at strategiske hensyn en nødvendighed at den nye side håndterer betalinger og nok også fakturering, så, såfremt jeg etablerer selskabet i Danmark (hvilket jeg planlægger) er der åbenbart ingen vej uden om at opkræve moms på ydelserne.

Med venlig hilsen

Michael

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelBoe:

Kære Jesper, John og Whisky

Tak for alle jeres input, og den tid I har brugt på at hjælpe mig hermed. Det er at strategiske hensyn en nødvendighed at den nye side håndterer betalinger og nok også fakturering, så, såfremt jeg etablerer selskabet i Danmark (hvilket jeg planlægger) er der åbenbart ingen vej uden om at opkræve moms på ydelserne.

Med venlig hilsen

Michael

Vi har lige åbnet op for www.djobs.dk og er efter konsultation med både vores advokat og revisor kommet frem til, at de slet ikke er i tvivl om, at vi ikke skal pålægge moms. Jeg ved personligt ikke nok om disse regler til, at jeg vil udtale mig om det offentligt, men da jeg gik derfra var jeg faktisk ikke i tvivl. Jeg anbefaler, at du går til en revisor og forklarer din sag og hvordan det hænger sammen med hvem der modtager penge fra hvem hvornår og hvorfor, for som jeg kunne forstå på vores konsultationer, så var det en lettere kompliceret omgang som afhænger af små forskelle. 

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelBoe:

Det er at strategiske hensyn en nødvendighed at den nye side håndterer betalinger og nok også fakturering, så, såfremt jeg etablerer selskabet i Danmark (hvilket jeg planlægger) er der åbenbart ingen vej uden om at opkræve moms på ydelserne.

At du opkræver og afregner betalingen er ikke lig med at momspligten ligger hos dig. Det er i hvert fald hvad man kan læse ud af dommene, som der er henvist til tidligere i tråden.

 

Det er aftalerne man betinger sig til som bruger/udbyder der afgør din momspligt. 

 

Men prøv at skrue dit koncept sammen til lidt mere end løse tanker (måske er du allerede så langt) og tag dem med til en revisor eller lign. så du kan få vurderet hvor du ligger. Tråden her viser med al tydelighed, at der balanceres på grænsen mellem momspligt eller ej, og at få formuleringer/detaljer i aftalegrundlaget kan flytte konceptet fra enten til eller! 

Jeg vil i hvert fald ikke længere sige definitivt det ene eller andet, uden at have kigget lidt nærmere på betingelserne.

 

Og endelig, held og lykke med projektet :) Fra en som ikke kendte til Fiverr på forhånd tror jeg helt sikkert der er et marked for lignende ydelser i DK fra en dansk udbyder vel at mærke.

Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forsøgt at besøge djobs.dk, men der kommer ikke nogen side frem, er domænet evt. forkert?  -- Nu virkede siden. Jeg kunne ikke komme på den i morges. Jeg prøver at se på hvordan I har skruet fakturerings delen sammen :-)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)