Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed - afdragstid/prisfastsættelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg står overfor at skulle købe en virksomhed der er gammel og veldrevet

Mit dilemma er egentlig prisen i forhold til afbetalingstiden.

Der er 3.600.000 i egenkapital

Der er goodwill for 4.500.000 kroner, prisen der derfor 8.100.000 kroner (heraf er de 3,6 genkapital, så her bytter man bare penge)

Virksomheden har historisk haft et resultat efter skat de sidste 5 år på i snit 1.100.000 kr.

Beløbet forrentes med 5% pa. i finansiering, som er på plads.

Som jeg regner det ud vil det tage 9 år at afbetale virksomheden, hvis overskuddet efter skat bruges til at betale af med.

Hvad er jeres erfaring her? Er det for lang tid? Er prisen ud fra disse simple tal for høj? Jeg har med vilje ikke medtaget at der er et vist udviklingspotentiale i virksomheden, men synes ikke jeg skal betale sælger for den værdi jeg tilfører efter købet.

De bedste hilsner, Anders

Tilmeldt 30. Jul 16
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er umuligt at svare seriøst på ud fra de givne oplysninger.

Fat i revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vanskeligt at sige noget meget konkret, men jeg har ledt mange overtagelser, og det du nævner er ikke helt i skoven prismæssigt i forhold til mange standarder, for en ældre virksomhed med stabilt resultat

Måske du kunne få deres baggrund for goodwill beregningen - for det er nok den der mest er til diskussion, forudsat egenkapital er gået 100% igennem - og f.eks. varelager ikke udgør nogen som helst større risiko.
 
Der skal jo være taget hensyn til en række faktorer - herunder især jo om de 1.1 mio er stigende faldende over senere år og om de er taget inden løn / naturlig løn til ejer.

Er det inden, så vil resultat alt andet lig jo ikke være 1.1 som du kan bruge til at forrente dit køb - idet det jo så inkluderer den løn du skal have - blot for at erstatte hvad du kunne få ved at "sidde i kassen i "Netto" - og så er tilbagebetaling mere end 9 år

Jeg har generelt gået efter (med alle de forbehold der kan være - men for helt stabile omsætninger og resultater) at købe til 5 gange resultat - eller 20% rente, men renten er jo lav, og de 9 år er så mere som 12%.  Hvis de 1.1 mio er inden alm løn til ejer så har du kun 800.000 kr (eller deromkring) til forrentning af dine 8.1 mio købe sum og så falder du til lige under 10% jo

Er det nok i rente for at tage risikoen er spørgsmålet - JEG ville nok højere for en erhvervsmæssig risiko, nok op omkring 15% - og jeg forstår sagtens din ? ved at betale for den udvikling DU kan slide for at forbedre.

Er I langt i forhandlingerne, for så har sælger (og sikkert også dig som køber) nok allerede mentalt solgt virksomheden og vil videre. Her kan der måske nok være plads til at omforhandle, for lade det falde på gulvet er der nok ikke stor lyst til fra sælgers side.

God vind med det 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit gode svar John!

Du har givet mig ro i maven, og dejligt at du tog dig tid til at komme med lidt eksempler der er forståelige.

Jeg ønsker dig - og alle herinde - en rigtig glædelig jul.


Anders

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)