Jeg er i gang med et freelance projekt, som jeg først kommer til at afslutte engang i det nye år. Findes der i den forbindelse regler om, at jeg skal fakturere det arbejde jeg har lavet her inden nytår? Eller er det ok, at jeg blot fakturerer timer for både 16 og 17 engang når projektet er afsluttet?
afhænger lidt at beløbet. Som udgangspunkt skal indtægten skattemæssigt høre til det tidspunkt arbejdet gør = har du lavet indtægtsgivende arbejde i 2016 men f.eks. lad os sige det groft - du lavede alt i 2016 men fakturerede først 2/1-2017 - så skulle du bogføre alt ind i 2016. Er det en større værdi så skal du her tilsvarende tage indtægten der hører til 2016 ind i 2016 (kunne være værdi af igangværende arbejde osv hvis du bare laver en faktura) og det som hører til 2017 i 2017.
Er det som CPR og dermed honorar bør du fakturere hvert år for sig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
formentlig - Skat ser det jo næppe for nu at være ærlig, - det er jo ikke et kæmpe beløb, men retserhvervelsesprincippet kaldes den almindelige hovedregel om, at en indtægt skal regnes med ved indkomstopgørelsen på det tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til den - og det har som udgangspunkt ikke med faktura eller ikke at gøre
Du kender det måske fra revisor som ofte vil bede dig afsætte xxx kr i regnskabet, til at dække revision eller andet under året - og hvor faktura først kommer året efter - hvor du så har udgiften med i f.eks. 2016 som afsat - og først får faktura og betaler - imod afsat i 2017
Du kommer sikkert ikke så helt galt af sted med det men ingen garanti
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er også skattemæssig, du må ikke fratrække igangværende arbejde, det bliver så fratrukket ved selvangivelsen 2017 ved ny optælling.. Du sender bare fakturaen 2017.
Super. Men det er vel rent regnskabsmæssigt? Fakturaen sender jeg så blot samlet i f.eks. februar 2017?
ja - men som KAH skriver er det også skattemæssigt - du bogfører igangværende arbejde så du i regnskabet har indtægten (og dens udgifter har du formentlig jo samtidigt) - så du skatter af indtægten/udgiften der hører til 2016 på det job - så ikke specielt regnskabsmæssigt men også skattemæssigt
Når du har afsat det som igangværende arbejde som indtægt mod status (hvor du jo har pengene til gode fra kunden) så er alt fint - og du kan fakturere i 2017 - og modregne i det afsatte for 2016
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER