Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal arbejdet faktureres samme regnskabsår?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er i gang med et freelance projekt, som jeg først kommer til at afslutte engang i det nye år. Findes der i den forbindelse regler om, at jeg skal fakturere det arbejde jeg har lavet her inden nytår? Eller er det ok, at jeg blot fakturerer timer for både 16 og 17 engang når projektet er afsluttet?

Pft,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

afhænger lidt at beløbet. Som udgangspunkt skal indtægten skattemæssigt høre til det tidspunkt arbejdet gør = har du lavet indtægtsgivende arbejde i 2016 men f.eks. lad os sige det groft - du lavede alt i 2016 men fakturerede først 2/1-2017  - så skulle du bogføre alt ind i 2016. Er det en større værdi så skal du her tilsvarende tage indtægten der hører til 2016 ind i 2016 (kunne være værdi af igangværende arbejde osv hvis du bare laver en faktura) og det som hører til 2017 i 2017. 

Er det som CPR og dermed honorar bør du fakturere hvert år for sig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar! Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvad konklusionen er. Forventer beløbet ender i 10-20.000, og selskabsformen er et ivs.

Kan jeg slippe afsted med blot at fakturere i det nye år, når arbejdet er færdigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

formentlig - Skat ser det jo næppe for nu at være ærlig, - det er jo ikke et kæmpe beløb, men retserhvervelsesprincippet kaldes den almindelige hovedregel om, at en indtægt skal regnes med ved indkomstopgørelsen på det tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til den - og det har som udgangspunkt ikke med faktura eller ikke at gøre

Du kender det måske fra revisor som ofte vil bede dig afsætte xxx kr i regnskabet, til at dække revision eller andet under året - og hvor faktura først kommer året efter - hvor du så har udgiften med i f.eks. 2016 som afsat - og først får faktura og betaler - imod afsat i 2017

Du kommer sikkert ikke så helt galt af sted med det men ingen garanti

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det skal bogføres som igangværende abejde, du skønner hvor meget arbejde er lavet, Du debiter aktiver krediter resultatopgørelse.

Det skal gøres ligesom det var optalt varelager ultimo, behandles på samme måde.

Tilmeldt 25. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Men det er vel rent regnskabsmæssigt? Fakturaen sender jeg så blot samlet i f.eks. februar 2017?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også skattemæssig, du må ikke fratrække igangværende arbejde, det bliver så fratrukket ved selvangivelsen 2017 ved ny optælling.. Du sender bare fakturaen  2017.

Tilmeldt 25. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjek. Mange tak! Så vil jeg fortsætte juleferien :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46460
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Rahebr:

Super. Men det er vel rent regnskabsmæssigt? Fakturaen sender jeg så blot samlet i f.eks. februar 2017?

ja - men som KAH skriver er det også skattemæssigt - du bogfører igangværende arbejde så du i regnskabet har indtægten (og dens udgifter har du formentlig jo samtidigt) - så du skatter af indtægten/udgiften der hører til 2016 på det job - så ikke specielt regnskabsmæssigt men også skattemæssigt

Når du har afsat det som igangværende arbejde som indtægt mod status (hvor du jo har pengene til gode fra kunden) så er alt fint - og du kan fakturere i 2017 - og modregne i det afsatte for 2016

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 16
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan udmærket være forskellige principper regnskabs- og skattemæssigt.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)