Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsrettigheder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Skive
Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker det kunne være her jeg kan få svar på min bekymring inden jeg evt. roder mig ud i problemer.

Sagen er at jeg har malet en controller til min brors N64 med fanart af animationsserien Rick and Morty. Det var sjovt og han blev meget glad. Da han ligger den på nettet og modtager skamros for arbejdet begynder jeg at tænke på at starte en sidegesjæft hvor jeg tilbyder at udforme custom designs på folks ting - PS, gameboys, mobil covers osv. Markedet er stort - MEN der vil jo garanteret komme efterspørgelser på Mumitroldene, timen og pumba, assasins creed, Mario og Luigi, starwars eller LEGO! Her er mit spørgsmål: hvordan slipper jeg for at få ballade med ophavsmanden bag disse figurer? Jeg er med på at Disney og LEGO værner om deres karaktere og har copyright men jeg kender ikke reglerne nærmere. Skal jeg undgå at tegne kendte figurer hvis jeg vil gøre dette til en forretning? Er alt mercendise altid produceret i samarbejde med ophavsmanden?

Tak for jeres kloge hoveder ;)

Håber at nogen kan gøre mig lidt

Fra Skive
Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ingen der ved noget om emnet :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet må du ikke bruge nogen som helst andres billeder, tegninger eller orignal tekster uden tilladelse i kommerciel sammenhæng ganske enkelt. Der er ophavsret på alt som har originalitet af den type

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skive
Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo helt forståeligt men ganske nedslående!

Tak John!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du selv maler / tegner på diverse ting, er det ikke ophavsretsloven eller ophavsmanden, som du skal være nervøs for. Det er derimod varemærkeindehaveren af de forskellige figurer. De har nemlig alle varemærkerettigheder til disse.

Det betyder, at du gerne må tegne/male dem til eget forbrug, men du må ikke male/tegne dem, og sælge dem til en tredjepart, f.eks din bror eller en af dennes venner. Så snart du giver/sælger disse værker, krænker du f.eks Legos eller Disneys varemærker og rettigheder, og så opstår problemet.

Så du kan ikke lave en forretning, som er baseret på at tegne/male varemærker på f.eks controllers, covers eller andet, uden at have fået tilladelse fra disse firmaer. Og den tilladelse får du næppe, med mindre de enten får penge eller noget andet retur...

Du bør derfor afholde dig fra at benytte varemærker, det kan potentielt give dig store problemer, da du lukrerer på andres arbejde og branding med egen økonomisk vinding for øje... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Skive
Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og det var helt sikkert min intention med ideen - så må hellere afstå fra det!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår trådstarer som at hun vil. F.eks tegne "Frost" eller "spiderman" som motiv på div controllers. Er set ikke ophavsretten for de som har retten til Frost, spiderman osv der brydes ved det?

Må man ikke - hvis man tegner sin helt egen original kunst, male det på en Sony controller f.eks og sælge som enkelt stående kunst malet Sony controller?  Mens man ikke må male et motiv andre har ophavsret på

Lærer stadigt gerne

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jeg forstår trådstarer som at hun vil. F.eks tegne "Frost" eller "spiderman" som motiv på div controllers. Er set ikke ophavsretten for de som har retten til Frost, spiderman osv der brydes ved det?

Må man ikke - hvis man tegner sin helt egen original kunst, male det på en Sony controller f.eks og sælge som enkelt stående kunst malet Sony controller?  Mens man ikke må male et motiv andre har ophavsret på

Altså selvfølgelig har skaberne ophavsretten til disse figurer/brands, men f.eks Disney varemærkebeskytter også figurerne. Og krænkelse af varemærker er langt værre, end f.eks en krænkelse af en ophavsret.

Besøg denne side: https://www.tmdn.org/tmview/welcome# 

Søg efter f.eks "DONALD DUCK". Så vil du se, at Anders And, som vi kalder ham, er varemærkebeskyttet i hoved og røv. Ikke alene navnet Donald Duck, men også figuren. Og det samme gælder samtlige andre Disney figurer, som er med i en eller flere af Disneys tegnefilm, animationsfilm eller spillefilm.

Det er derfor, at Disney ejer så fandens mange varemærker, alt er beskyttet til mindste detalje!

Så trådstarter vil med stor sandsynlighed krænke Disneys, Legos eller andres varemærker, ved at tegne disse på kontrollers mm. Og det vil disse firmaer næppe være glade for, med mindre de får $$$, eller der er en kreativ aftale, som giver dem PR eller andet. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)