Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed fordele og ulemper, har jeg overset noget

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske der er nogle der kan se, nogle fordele/ulemper/muligheder jeg ikke selv har tænkt, der er en del rod under huen lige pt.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg klogest, får en indtægt og Mentorudd, den koster 30 000 hos privat udbyder, men er gratis via jobcenter. ved at lukke firma, melde mig ledig, og evt melde mig i vikar bureau, med usikkerheden omkring hvor mange vagter jeg får. Jeg kan også uddanne mig under karentæneperioden, men så har jeg ingen dagpenge imens, og ikke ret mange timer at tjene penge i. Jeg kan også via mit firma melde mig på Amu kursus og få 80% af dagpengesatsen, hvilket svare til 14720 kr før skat, meget lidt penge.

Åbnede selvstændig enkeltmandsvirksomhed 18/3 2015 forpagtede en hospitalscafe, ophørte med forpagtningen 30/3 2016 da omsætningen var for lille og mulighederne for at lave et mersalg, for arbejdskrævende, og ingen penge til at ansætte en ekstra.

før forpagtningen, var jeg almindelig lønmodtager og tog et privat lån på 100 000 for at starte op. Jeg er alene om udgifterne herhjemme (52 år)

Siden har jeg, via mit firma kørt som køkkenvikar, selv haft lidt catering, og køre som vikar for Østagergård (bo og værested for unge og voksne med særlige behov) der er jeg ansat på timebasis som alm lønarbejde .Det var der jeg var ansat, i køkkenet, før forpagtningen.

Jeg har ikke noget godkendt, køkken at producere i og har heller ikke den store interesse i Catering. Da jeg producere øko,lokalt og alt fra bunden, er det svært at lave et overskud inden for branchen. Mine tanker går på at blive Mentor, da jeg syntes det er et, fantastisk spændende job, og er god til at se løsninger og muligheder, for andre, og til at vejlede. Det kniber lidt med at bevare overblikket i mit eget liv.

Nu er jeg så der, hvor jeg ikke har ret mange penge på kontoen, og ikke har råd til selv at betale en Mentoruddannelse. Jeg har talt med jobcentre og Ase og så er det pludselig blevet bøvlet.

Jeg får ved lukning af firma 3 ugers karenstid, men må godt tjene penge i de 3 uger. Men pga lønarbejdet der ikke har været på 1924 timer inden for de sidste 15 md (firmatimer tæller ikke) kan jeg ikke have virksomheden som bibeskæftigelse og melde mig ledig. Jeg skal lukke helt. MEN fordi jeg har haft lønarbejde, får jeg yderligere 5 ugers modregning i dagpengene, da firmaet den vej, tæller 37 timer om ugen og lønarbejdet, så er overarbejde. (reglen bortfalder pr 1/7 2017)

Jeg sidder lige nu med firma, regnskaber til op over halsen,da jeg ikke er administrativ anlagt, men til gængæld har jeg et par hammer gode ideer til fremtidige projekter, det kræver dog en del forarbejde, og hjernen er ved at nedsmelte. Tænker at jeg har været for længe om at tænke tanker, sådan helt konkret, men har arbejdet for at holde hoved oven vande.

Hvis ovenstående lyder rodet, så spørg,skriv foreslå endelig andre måder at skrive anskue tingene på :-)

Mange hilsner Bettina

 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 162
Fra  LTZE Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bettina

Et hurtigt svar fra mobilen:
Er det ikke en mulighed at lukke virksomheden, tage et fast job og spare op til din uddannelse?

Dbh
Rasmus

Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Jo den mulighed har jeg også tænkt, og har et Mentorjob jeg søger på, Men jeg er udlært kok, og har mest erfaring indenfor dette. Desværre kan jeg ikke længere, fysisk og mentalt klare et ala carte job, det prøvede jeg i sommers. Og de fleste andre køkkenjob,har en løn, der ikke giver plads til opsparing. Jeg har også, søgt jobs på bosteder indenfor psykiatrien, men her mangler jeg noget i uddannelse. Jeg har undersøgt mulighederne for at blive uddannet indenfor pædagogien, men har ikke, den adgangsgivende afgangseksamen, på højt niveau.

Hilsen Bettina

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

en del uddannelser kan du jo få SU på - og der beholde virksomheden hvis du vil. Det er ikke nødvendigvis, i forhold til a kasse, dagpenge osv - smart at have kombination af at være selvstændig og fakturere timer og indimellem få løn

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jul 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar, og nej det var ikke smart at have lønarbejde ved siden af firma, når jeg må lukke. Men på bosteder er man nød til at være ansat, for at forsikringer og andre ting, som tavshedspligt osv er i orden. på su kan jeg ikke betale mine udgifter. Jeg har ikke lige pt til 2 md udgifter, uden indtægt.

Hilsner Bettina

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)