Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modregne over betalt faktura i nye faktura

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 15
Indlæg ialt: 25
Fra  hamdenkloge Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis jeg har en kunde, der har indbetalt mere på en faktura end den lyder på. Hvad er så den nemmeste/bedste måde at modregne overbetalingen overfor kunden.

Min første tanke var, at lave en post på næste faktura, på et negaitvt beløb, tilsvarende det der er overbetalt.

Ud fra hvad jeg lige umiddelbart kan søge mig til, så er det dog ikke den helt rette måde at gøre det på.
Jeg benytter mig af dinero.dk, og kan se, at billy.dk har en funktionalitet for at kompensere en underbetalt faktura med det der tidligere er over betalt.

Umiddelbart kan en kreditnota virke lidt "overkill" (beløbet er ganske småt)

Jeg kan være lidt i tvivl om, hvad der er den helt rigtige måde at gøre det på.

Fra Risskov
Tilmeldt 4. Nov 16
Indlæg ialt: 83
Fra  360 Marketing Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke selv været udsat for en overbetalt faktura endnu, men synes også at en post med det negative beløb på næste regning lyder som en fornuftig løsning.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det her et gammelt indlæg, så bare lige af hensyn til andre der kommer forbi:

Hvis man tilføjer en negativ post på næste faktura (dvs. faktisk en rabat), vender det forkert. Det fakturerede beløb fortæller nemlig hvor meget folk har købt for. Og vedkommende har jo ikke købt for mindre. En kreditnota er ligeledes forkert, fordi en kreditnota egentlig bare er en negativ post på fakturaen som man tilføjer efter fakturaen er udstedt.

Det man i stedet skal gøre, er at få vedkommende til at betale mindre på næste faktura, og så få ens regnskabsprogram til at overføre noget af betalingen fra den ene faktura til den anden, eller få det til at acceptere faktura nr. 2 som betalt/udlignet selvom det fulde beløb ikke helt passer.

Alternativt kan man måske bare overføre pengene tilbage til vedkommende hvis man ellers har mulighed for det. :)

I fakturastandarder som UBL som NemHandel bygger på, er der faktisk felter til at registrere allerede indbetalte beløb på en faktura, sådan at betale-totalen nederst kommer til at passe. Men om ens regnskabsprogram lige understøtter den slags eller ej, er jo en anden sag.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)