Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms lagt på fragten - må man det?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved skyldes differentieringen, at Post Danmrk ved lov er påbudt at omdele forskellige typer breve og pakker, og at der er disse tjenester der er momsfritaget. Hvad Post Danamrk tilbyder derudover, er momsbelagt.

Ang. fakturering af moms/porto, sp må man gerne undlade at opkræve salgsmoms når man sender en varer, men kun hvis man viderefakturerer den faktiske porto. Dvs. koster det dig 33 kr at sende et brev, må du gerne videre fakturere disse 33 kr og undlade at pålægge moms. Du skal derimos opkræve moms, hvis du tager 29 kr for forsendelse eller 49 kr og den faktiske fragt er 33 kr.

Det er derfor det kan blive dyrt at have fast forsendelse på eksempelvis 49 kr i forhold til den faktisk pris på 54 kr his Post Danmark (aftalekunder). Af de 49 kr, skal du nemlig svare moms (9,80 kr), så for at kunne give dine kunder 5 kr rabat koster det dig næsten 15 kr.

Hvad jeg derimod ikke ved er, om man kán omgå det på følgende måde: Man opkræver f.eks. 29 kr i ekspeditionsgenbyr (inkl. moms) og 54 kr for fragten, men man skruer det sammen på en måde, så alle handler udløser en rabat på varerne svarende til fragtprisen. På den måde viderefakturerer man nemlig portoen og skal ikke svare moms. Normalt ville man jo skulle betale moms af de 500 +29 kr, = 105,8 kr i moms, men hvis man skruer det sammen som jeg skriver, lyder regnestykket på moms af 500+29-54 = 95 kr. Man slipper for at betale moms af fragten (selvom kunden reelt kun betaler 29 kr for den). Jeg ved ikke om man må det, men man kan vel give de rabtter man har lyst til.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

jesperf:

Der er da ikke moms på fragt er der? 

Det letteste for en netshop er ofte at indtaste et totalt beløb, og så lægge 25% moms oveni - det er derfor man ofte kommer ud for en beregning som den du skriver. Men, det er korrekt at der ikke er moms på breve og pakker fra PostDanmark (under 20kg), og derfor kan netshoppen vælge at viderfakturere fragtbeløbet direkte uden moms. 

Hvor de 20 kg stammer fra er jeg pt. ikke klar over - jeg mener ikke der generelt er moms på fragt, når jeg benytter fx. TNT uanset om det er mere end 20 kg. (men måske er det kun ved forsendelser til udlandet?). Men de 20 kg. er til gengældt normalt maksimum hos PostDanmark. Se mere om priser og moms på denne vejledning: http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/Pakker_Danmark_prisark_2008.pdf

Martin

Martin
Side 2 ud af 2 (12 indlæg)