Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fravalg af revisor - skal det ikke længere fremgå af årsrapporten for små selskaber?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Små selskaber kan idag fravælge ledelsesrapport og i den står jo normalt fravalg af revisor og at selskabet opfylder betingelserne for dette. Når ledelsesrapport kan fravælges, kan så også dermed fravalg af revisor undlades i årsrapport?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Sep 16
Indlæg ialt: 36
Fra  Aconta ApS Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja det kan undlades, du skal blot som en note skrive det en Micro virksomhed

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det naturlige vil vel være at det nævnes i forbindelse med ledelsespåtegningen (ÅRL § 10a.) 

Det hører efter min opfattelse ikke hjemme som en noteoplysning.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ledelsespåtegning er ikke længere et krav, men derimod er der krav om en "Ledelsesberetning", hvor det så bekræftes, at revision er fravalg både for indeværende regnskabsår og fremadrettet.

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ledelsesberetningen er heller ikke et krav hvis minimums oplysningerne gives i noter istedet.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan dog ikke lige se, om netop FRAVALG af revisor så SKAL vises i note - for et mikroregnskab (ikke mig selv her - jeg har valgt at have det i selve rapporten) eller om - når ledelsesberetning helt kan fravælges - så kan man også undlade noget som helst om revisor - også i noter

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg kan dog ikke lige se, om netop FRAVALG af revisor så SKAL vises i note - for et mikroregnskab (ikke mig selv her - jeg har valgt at have det i selve rapporten) eller om - når ledelsesberetning helt kan fravælges - så kan man også undlade noget som helst om revisor - også i noter

vh John 

Se dette link til vejledning fra BDO https://www.bdo.dk/getmedia/b96bde36-5118-4db8-883e-91dc1841bfa6/aarsregnskabsloven-aendringer-2015.pdf.aspx

Side 12 pkt. 1.4, sidste afsnit, fremgår

1.4 Ledelsespåtegning Årsregnskabet skal indeholde en ledelsespåtegning, hvor ledelsen underskriver og dermed tilkendegiver deres godkendelse af årsregnskabet. I en ny bestemmelse i ÅRL § 9a er der indført en mulighed for, at virksomheder, hvor det ansvarlige ledelsesorgan kun består af et ledelsesmedlem på tidspunkt for årsrapportens godkendelse, kan undlade at indarbejde en ledelsespåtegning. Det kan fx være tilfældet i et anpartsselskab uden bestyrelse og med kun én direktør registreret.

I denne situation vil den elektroniske indberetning af årsrapporten til Erhvervsstyrelsen blive anset for ledelsens godkendelse af årsrapporten.

Ønsker virksomheden at fravælge revision, når betingelserne herfor er opfyldt, skal der i ledelsespåtegningen oplyses, at generalforsamlingen for de kommende år har besluttet at fravælge revisionen. Denne oplysning skal fremgå i det årsregnskab, der fremlægges på den ordinære generalforsamling, hvor beslutning om fravalg for fremtiden besluttes.

I de efterfølgende år, hvor revisionen er fravalgt, skal der i ledelsespåtegningen angives, at ledelsen fortsat anser betingelserne for fravalg af revisionen for opfyldt.

Er ledelsespåtegningen fravalgt i virksomheder, hvor der kun er et ledelsesmedlem, skal både oplysningen om fravalg af revision og den efterfølgende erklæring om, at betingelserne fortsat er opfyldt, medtages i ledelsesberetningen.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak :) 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)