Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag vareprøve: Hvad koster det mig i kroner og øre at forære en vareprøve væk?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I kloge mennesker

Jeg har et simpelt spørgsmål - som jeg ikke kan finde svar på nogen steder. Hvad betyder det egentlig at kunne trække noget helt fra - i kroner og øre?

Eksempel:

Enkeltmandsvirksomhed der importerer vin fra Europa.

1 flaske vin koster 90 kroner i indkøbspris (vin+vinafgift+transportomkostninger)

Jeg giver en flaske væk som vareprøve og notere den i Dinero som vareforbrug og har oprettet modkonto: vareprøve.

Hvad koster det mig reelt at give denne flaske vin væk? De 90 kroner er jo betalt ud af min kasse. Jeg går ikke ud fra, at SKAT giver mig de 90 kroner retur?

Alle taler om: "Det kan man trække fra". Ja! Men hvad betyder det egentlig i kroner og øre for min kasse - skåret helt ud i pap?

For hver gang jeg giver en vareprøve væk, vil jeg egentlig godt vide hvad det koster mig, altså indkøbsprisen - fuldt fradrag = xxx kroner?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Annette 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette, 

Det koster dig faktisk bare 90 kroner. De 90 kroner er nemlig allerede trukket fra, da du har bogført dem. At du bogfører en udgift på 90 kroner betyder nemlig, at dit overskud reduceres med 90 kroner, og dermed 90 kroner mindre, som du skal betale skat af :-) 

De bedste hilsner
Theis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Al vin du har på lager har den værdi som du har betalt i indkøbspris. Det er ikke en omkostning og giver ikke fradrag at købe varelager, MEN når du så sælger en vare eller giver den bort, så går varelageret ned og dermed falder værdien. Hvert år til regnskab tæller du lager op, og i princip "lægger til dit resultat" Her vil dit lager i dit tilfælde være 90 kr mindre værd og dermed vil dit resultat falde 90 kr og vupti har du fradrag

Gem en dokumentation for modtager og sammenhænget vareprøve og ikke gave for ikke at skulle "diskutere" med skat. Der er ikke fradrag for udgift til gaver så vær sikker på at vise sammenhæng - vareprøve godt

Hvis vi udgår fra vareprøve og 90 kroner + som i dit fald enkeltmandsvirksomhed:

Værdien af fradraget er jo så i dit fald 90 kr minus den sparede skat - i personlig virksomhed ca 35 kr = din omkostning efter skat 55 kr -

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, hvor er I hurtige. Havde slet ikke fået en notifikation om, at I allerede havde været på plettet.

Så for at forstå det rigtigt. Denne her term, som alle siger til os: "Det kan I jo trække fra" betyder, at når man er enkeltmandsvirksomhed kan regne med, at det er ens personlige trækprocent, man sådan set skal fratrække sin indkøbspris?

Vi har også flasker der koster 35 kroner i indkøb - og vil det så sige, at det reelle udgift her er ca. 21 kroner (hvis man regner med en personlig trækprocent på 40%)

Gælder det samme, at man nogenlunde kan regne det ud på den måde, hvis man fx køber en proptrækker eller vinglas (til brug ved smagning) til firmaet?

For det er jo fint nok, at alle mulige siger "Det kan man trække fra" men man har jo stadig en reel udgift, som er værd at kende .... Alt går jo fra overskuddet.

Mvh

Annette 

trækprocent på 35?)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

ja i enkeltmands sparer man ca 40% af omkostningen ved at den jo trækkes fra det overskud man får og opgiver til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

40% i dette tilfælde er ment som den personlige trækprocent, som er forskellig fra person til person? Eller?

Gør det en forskel, at man har underskud i firmaet?

Mvh
Annette

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)