Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kønspreference ved ansættelse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man slå job op og tilkendegive præference for mandlige ansøgere?
- nej, det må man ikke vel?

 

Hvordan har man så mulighed for at tiltrække mandlige ansøgere til et job, som der traditionelt er flest kvindelige ansøgere til?
Vi er en mindre virksomhed med 4 hunkøn og 1 hankøn – og ville klart foretrække (for alles skyld) at næste kollega bliver en mand.

Nogen der har gode ideer eller erfaringer med en lignende situation?

 

Lad mig KRAFTIGT understrege at der ingen chauvinistiske bagtanker er, at der ingen racistiske undertoner er, og at vi på ingen måde ønsker at diskriminere i negativ forstand. Vi oplever blot at både vores interne miljø vil være bedre med en mere ligelig kønsfordeling og vores klienter efterspørger også flere mænd.

 

 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Den lokale svømmehal har netop søgt efter en bademester til det mandlige omklædningsrum. Han SKULLE være en mand. Så det kan lade sig gøre.

Altanertivet er at beskrive stillingen, således at den tiltrækker flest mandlige ansøgere. Der er jo ingen, der forhindrer jer i at sortere kvinderne fra bag den lukkede dør.

Jeg har dog oplevet et problem engang. På mit daværende arbejde havde vi ansættelsessamtaler, og en af ansøgerne var gravid. Hun blev ikke valgt - ikke grundet graviditet, men grundet manglende kvalifikationer. Det kom der en sag ud af.

Så jeg forstår godt jeres bekymring med risikoen for at diskriminere.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, var det bare så nemt som det med bademesteren :-)

Men det er et godt billede på at det KAN lade sig gøre..............vores problem er bare også at der blandt potentielle ansøgere også er flest kvinder....og vi risikerer kun at få en eneklet eller to mandlige ansøgere, hvis ikke vi gør "et eller andet"............

Så spørgsmålet er måske også: Hvad "tænder mænd på" i et jobopslag.......................eller den lidt grimmere: "Hvad kan skræmme kvinder væk"´

 Og IGEN: Vi har ingen grummebagtanker!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken branche er det?

I bagerbranchen skriver de jo ofte "Bagerjomfru (M/K) søges" eller tilsvarende. Det ligger i undertonerne, at det naturligvis er en kvinde, der søges, men loven er ikke brudt på grund af (M/K).

Kan opslaget ikke formuleres på en måde, der imellem linjerne søger en mand, uden at specificere dette?

Jeg tror heller ikke, at du gør det for at diskriminere. Jeg oplever selv, at lovgivningen ind imellem er en hæmsko på jobmarkedet, set både med arbejdsgivers og øvrige ansattes øjne. Er selv gammel pædagog, så kender behovet for at kunne søge mænd til jobbet. 

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

 

"igen"'et var skam ikke ment fordi jeg troede at du troede...:-) Bare generelt!

Vi er psykologer............Psykologmand (m/k) søges???

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh!! Jeg husker vist noget med at jeg lavede en stak visitkort for jer på et tidspunkt? Well :)

Som psykologer bør i da let kunne finde nogle ting, som mænd "tænder på", men som skræmmer kvinder væk, hehe!

Hvad, hvis du beskriver jeres arbejdsmiljø som lidt "hårdt", i stil med: "Selvom vi er psykologer og indeholder mange bløde værdier, så er et solidt og velplantet spark i bagdelen ofte den mest effektive måde at komme forbi de gnidninger, der altid vil opstå mellem mennesker i et team, der arbejder så tæt."

Well - måske en variant heraf :P

Måske en uortodoks stikpille kan afklare forholdene for ansøgere: "Blandt vores alsidige udvalg af kunder, findes for tiden en overvægt, der efterspørger mandlige psykologer." - flettet ind i den generelle beskrivelse af jeres hverdag, men ikke under kvalifikationer.

I tågen kan jeg da godt skyde lidt flere forslag ind:

"Du skal...
* være tålmodig og åben
* have energi som en havørn
* Have ballast og udstråle fysisk og mental styrke til at kunne håndtere aggresive kunder
* Blablabla"

Kan det bruges?

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Årh - ja. Det er jo vores trykker, der skriver.................. Du får en ordentlig stak igen til sommer  når vi flytter og udvider. Og så er der forhåbentlig et enkelt eller to kort mere med HAN-navne!!!!!
Vi var glad for det du lavede sidst!

Og tak for inputtet..........det med beskrivelsen var godt! Tror vi tænker lidt i de baner!

 

TAK!

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har set offentlige virksomheder skrive, at de tilstræber en ligelig fordeling mellem kvinder og mænd, og derfor opfordrer et bestemt køn til at søge, men om den gradbøjning er tilladt, ved jeg ikke, men det er jo det, der er tilfældet for dig, og også os andre ind i mellem, når balancen bliver for ulige. Jeg vil da lige tilfølge, at jeg bliver helt glad for at høre, at en psykolog, også mener, det hænger sådan sammen, så det ikke bare er en "fordom", vi render rundt med.

M/k benævnelsen skal man iflg. AF helst undgå.

Ellers har jeg gemt en artikel fra Jyllands-Posten (godt nok fra 2002), hvor det anbefales at bruge ord som
konkurence
dynamik
nye udfordringer hver dag
målrettet, ambitiøs
dynamisk
resultatorienteret
og selvstændig - når man søger mænd,

og når man søger kvinder, så noget med
godt arbejdsklima
trivsel
proces
og fælles ansvar.

Grafikken har også noget at sige, mænd foretrækker punktform, står der i samme artikel. Kontaktpersonen, der kan oplyse mere om stillingen bør i dit tilfælde også være en mand.

Du kan så til gengæld nok ikke kræve, at vedkommende er fysisk stærk, men det er faktisk også tilladt.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)