Ja, det er en god idé. MEN husk på, at benytte "Jab, jab, jab, right hook" strategien.
Det er meget vigtig, at du IKKE forsøger at sælge i første omgang. Grunden er, at det er vanskeligere at sælge til et koldt lead end til et varmt lead. Det er vanskeligere at sælge til en person du IKKE har en relation til, end til en kunde som du har en relation til, og som du har bombarderet med værdi
inden du sælger til ham.
Altså, du giver, giver og giver førend du beder kunden om noget. Derved opbygger du en sympati, og som kunde vil vi hellere handle med personer eller virksomheder vi synes om.
Forklaring til ikke-boksekendere:
Et jab er et bokseslag, der anvendes for at holde modstanderen lidt på afstand og skabe plads til det afgørende hurtige stød – det højre hook.
Strategi vha. jab, jab, jab, right hook:
Giv altid
værdi – relevant indformation, inspiration eller underholdning – til dine potentielle kunder
før du beder dem om, at købe en service eller et produkt af dig. Anvend gerne dele af det Content Marketing som du allerede har lavet.
Relationen til kunden starter med det gode indhold. Giv indhold som er relevant, interessant, værdifuldt og/eller sjovt. Det må meget gerne være personligt og have det menneskelige aspekt med ind over.
Jab, Jab, Jab = Du opbygger og fastholder dine kunder og øger sandsynligheden for salg:
- Jab. Første interaktion, hvis formål alene er, at opbygge tillid.
- Jab. Næste interaktion med samme formål. Gerne med en tekst/mail etc., der inviterer til at interagere. “Hvilke af disse to udsagn/billeder/farver/lyde/film kan du bedst lide? Og hvorfor?
- Jab. Mere godt indhold.
- Right Hook. Du vil naturligvis gerne have et kommercielt udbytte at dine anstrengelser, der ligger udover branding værdien, og derfor "sniger" du i 4. eller 5. interaction et tilbud ind.
NB:
Du vil formentlig opleve faldende interesse og interaktion for de sælgene “Right Hooks”. Det er helt normalt. Derfor er det essentielt, at du følger op på processen og fortsætter med at give populære “Jabs” opdateringer og interaktioner bagefter, så I igen kan fastholde kunderne.
EKSEMPEL:
En mand sælger haveredskaber.
Han laver en lead magnet (fx "10 ting du SKAL gøre i haven inden foråret slutter!"), som han giver gratis væk på sin hjemmeside som PDF-fil, mod kunderne selvfølgelig giver ham deres email-adresse.
Hurtigt får han opbygget en stor email-liste med kunder, som han kan køre jab, jab, jab, right hook strategien i mod.
I de første 3-4 mails sender han den information omkring klargøring af have, nyttige tips, hvordan man bruger haveredskaberne korrekt etc. (jab, jab, jab) og i den 5. mail sender han stadig en mail med værdi OG samtidig inkluderet tilbud (right hook), selvfølgelig relateret til noget at det han havde skrevet om i de tidligere mails.
Alt dette kan gøres mere eller mindre automatisk, hvis du sætter din email-marketing op til det (fx MailChimp, Aweber etc.). Der skal blot være en person, som har til opgave, at skabe content (altså skrive de emails der skal sendes og fx den lead magnet jeg omtalte).
Jeg har selv benyttet MailChimp, og det fungerer udmærket. I gratis-versionen kan du dog ikke benytte automatiserede kampagner. Der skal du op og betale lidt håndører.
Håber mit svar hjælper, og sig endelig til hvis du har yderligere spørgsmål.
Med venlig hilsen,
Jacob
www.consultingeleven.com