Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikkerhed i lager... hvad siger bankerne til det?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne du ikke spare lidt på hjemmesiden og på evt. kontorting, og når du senere får flere penge, så supplere op...

Det vigtigste må være at sikre sig at du bliver eneforhandler...

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 2. Apr 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange gode hints. Jeg studsede også over størrelsen af lageret, men det er der jo så rigeligt svaret på. Mit indlæg er mere rettet mod et issue, som er vigtigt med letomsættelige varer. Dæk/styling/fælge er SÆRDELES letomsættelige. Så du bør tage kontakt med en erhvervsassurandør, der kan råde dig vedr. oplagring og sikring af varerne og IKKE MINDST forsikringen af disse. Det er noget de fleste glemmer, men kommer der en lastbil eller to og henter dine varer, fordi de ER letomsættelige for DEM, har du kun din kassekredit tilbage, når de er kørt. Og det ville være surt show.

Held og lykke!

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

 
Ud fra din beskrivelse, er dit kapitalberedskab på kr. 800.000,- , alt for stram og direkte livstruende fra dag 1. Du skal ud fra din beskrivelse af behov m.v. mindst have adgang til det dobbelte beløb! Jeg skal forsøge at beskrive hvorfor.
 
Du starter fx. med et lager på 1000 stk dæk,-, sælger halvdelen og er nu nødt til at genbestille. Din leverandør kræver du køber 1000 stk og derfor er dit lager nu vokset til 1.500 stk!! . Samtidig skal du tage hensyn til din evt. kapitalbinding på debitorer.
 
Hvilke kreditbetingelser har du opnået hos dine leverandører? og har du sammenlignet dem med din budgetterede omsætningshastighed på varelageret?
Den kapital det kræver at vedligeholde et varelager kommer ofte som en "tyv om natten" for de fleste nystartede virksomheder. Så tænk dig godt om!
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Med hensyn til forsikring af lageret, og diverse andre ting, så er alt dette klaret.Du har ret med hensyn til at der ville kunne blive nogle problemer finanserne hvis jeg bestilte flere dæk hjem når jeg har solgt ca. halvdelen. Vi venter dog med at bestille hjem til, vi næsten har udsolgt, det er måske ikke den bedste strategi, men det er den eneste måde at overleve på når vi ikke har mere kapital at arbejde med. Der bliver nu tjent en hel del på salg af andet, så der skulle være penge til at bestille hjem inden lageret står tomt.
 
Angående kreditbetingelserne, så er der tale udelukkende - med hensyn til dækkende - om forudbetaling, altså vi betaler inden varen sendes, der er ikke rigtigt andre muligheder i det her tilfælde. Med hensyn til vores andre leverandører, så har vi i nogle tilfælde været nødt til at overføre et mindre deposttum til deres konto, for at få kredit og dermed også en mulighed for hurtig levering, som er meget vigtigt for os.
 
Der skla lægges mærke til at der i vores likviditetsbudget ikke figurere moms, kun i meget små mængder, så der er ikke disse store udgiftsposter en gang imellem, derfor kan jeg også holde lånet så lavt.
 
skal lige tilføjes at jeg nu har en som vil skyde 125.000 i projektet og en der vil skyde 250.000 i projektet, så nu begynder det at ligne noget.
 
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

 
Lyder fornuftigt, men tro mig. Du vil ikke være i stand til at gennemføre det i den "virkelige verden" for tingende fungere bare ikke sådan.
 
jeg forventer ikke at du skal lytte til mine advarsler, men lige dette område er jeg godt "klædt på" og du er ved at begå en "begynderfejl"
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Jeg hører til dem som vil give Karsten ret. Hvis du kun har til et køb og niks mere, så er det for snert. Og hvad mener du med i ikke opererer med moms ?  NÅr du er importør (og ingen moms at modregne i) kan kassekreditten måske godt sænkes et pænt stykke tid (fra minus mod plus), men pludselig skal (salgs)momsen altså betales...
I min egen handelsvirksomhed oplever jeg det samme - jeg er også nødt til at købe stort ind. Det giver nogle voldsomme udving i likviderne.
Søg noget hjælp inden tingene udvikler sig - det er godt givet ud - og måske vil det ikke koste dig noget, hvis I har et erhvervsudviklingscenter eller lign.
 
Mvh/
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

For god ordens skyld vil jeg lige sige at dækkene kun er ca. halvdelen af varelageret og at det kun er dækkene som der vil være behov for at købe hjem lidt før tid. altså så de kommer til at overlappe hinanden, og da vi har andre indtægtskilder end dækkene, så skulle der bestemt ikke blive nogen problemer. Men jeg kan sagtens se jeres pointer, og jeg har heller ikke ret meget praktisk erfaring med lagerføring af varer, men jeg har alligevel vendt og drejet dette på alle leder og kanter, så jeg burde ikke få nogen problemer.

Og ja da vi køber varene hjme fra andre EU lande skal vi ikke lægge momsen ud, men bare bogføre og angive den.
 
DEm som køber dæk af os, vil i første omgang skulle betale med det samme, så der vil ikke være nogen kreditperiode, så salgsmomsen vil vi allerede have på "bogen" når vi skal betale den, og derved ikke skal lægge ud for kunderne.
 
Og bare rolig jeg har ikke glemt momsen som der er sket for iværksætterne i diverse "iværksætter programmer".
 
Men jeg er glad for at i belyser de problemer jeg kunne komme ud for, især når jeg ikke har den store erfaring med lagerføring.
 
 
 
Side 2 ud af 2 (17 indlæg)