Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer - uden moms - stor indtægt OK?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en person rent faktisk er freelancer - kunne være en stor sammenhængende selvstændigt tilrettelagt film produktion eller andet - er det så korrekt, at denne sagtens kan have et honorar langt over de 50.000 der er momsgrænsen - så længe det er honorar arbejde og arbejdsgiveren indberetter det korrekt som bidragspligtig B indkomst?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det afgørende er i forhold til moms om der leveres en momspligtig ydelse eller ej. Så du er nødt til at se på hvad det er for et stykke arbejde han har udført.......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige en film instruktør  ansættes til at instruere en film - ud fra selvklart fastlagt manus - men ellers selv tilrettelægger.

En opgave på f.eks 2 intense måneder og så lidt løst i perioden inden og efter. Hvad mener du om den i forhold til moms. Honorar kunne være alt fra 200 til 400.000 kr for samlede opgave

Honorar frem for løn fordi det giver fleksibilitet for ex i forhold til konkret udgifter (han lægger selv computer og visse andre ting til) - og ikke umiddelbart selv CVR (hvor enkeltmands vel måtte være alternativet da det vel ville være farligt at fakturere med moms fra et selskab og måske ses som omgående kildeskat - hvad honorar nok ikke ville blive set som her)

MIT BUD ER Honorar vil være momspligtig og kan kun bruges hvis forholdet ikke kan ses som lønmodtager men som selvstændigt - Faktura kommer derfor HVIS det er selvstændigt - med moms fra firma og dermed ikke nogen indberetning

Bare din fornemmelse - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
MIT BUD ER Honorar vil være momspligtig og kan kun bruges hvis forholdet ikke kan ses som lønmodtager men som selvstændigt - Faktura kommer derfor HVIS det er selvstændigt - med moms fra firma og dermed ikke nogen indberetning

Jeg væver lidt her John. Umiddelbart er det min opfattelse at en filminstruktør kan være omfattet af momsfritagelsen i momsloven som "kunstnerisk virksomhed". Derfor ikke moms og så indberetning som du er inde på. Og omvendt er arbejdet ikke omfattet af fritagelsen så moms og ingen indberetning.

Det er ikke farligt i forhold til moms at fakturere med moms i selskabet. Der ses det på ydelsen. Så jeg formoder at det er i forhold til kildeskatten at du mener, at det kan være farligt - og der er jeg enig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
MIT BUD ER Honorar vil være momspligtig og kan kun bruges hvis forholdet ikke kan ses som lønmodtager men som selvstændigt - Faktura kommer derfor HVIS det er selvstændigt - med moms fra firma og dermed ikke nogen indberetning

Jeg væver lidt her John. Umiddelbart er det min opfattelse at en filminstruktør kan være omfattet af momsfritagelsen i momsloven som "kunstnerisk virksomhed". Derfor ikke moms og så indberetning som du er inde på. Og omvendt er arbejdet ikke omfattet af fritagelsen så moms og ingen indberetning.

Det er ikke farligt i forhold til moms at fakturere med moms i selskabet. Der ses det på ydelsen. Så jeg formoder at det er i forhold til kildeskatten at du mener, at det kan være farligt - og der er jeg enig.

tak :) John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)