Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende adresse for dansk enkeltmandsvirksomhed i forbindelse med udlandsophold - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Efter en dybt frustrerende samtale med virk.dk håber jeg, at nogen herinde måske kan give mig et godt råd eller to.

Sagen kort: jeg har en enkeltmandsvirksomhed som tekstforfatter, som jeg for nemheds skyld registrerede med adresse på min danske bopæl (lejelejlighed). Nu skal jeg arbejde i Grønland i to måneder henover sommeren i et almindeligt lønmodtagerjob, hvorfor jeg fremlejer min lejlighed i Danmark. Jeg har valgt at fremleje lejligheden i 9 måneder i alt, da jeg efter Grønlandsopholdet vil tage til udlandet frem til næste forår for dels at leve som digital nomade (dvs. benytte lejligheden til at rejse rundt og opleve verden, da jeg kan arbejde hvor som helst, så længe jeg har computer og internetforbindelse), dels holde mine leveomkostninger nede mens jeg vækster min virksomhed.

Pt. er mine kunder danske, jeg er momsregistreret og betaler dansk skat af min indtjening, og har fast bopæl i Danmark, selvom jeg altså ikke har fuld råderet over denne bopæl i en periode. Men ifølge Virk.dk vil mine rejseplaner svare til, at jeg driver min virksomhed fra udlandet, hvilket jeg ikke må når det er en enkeltmandsvirksomhed, og jeg må (ifølge Virk.dk) heller ikke registrere virksomhedsadresse hos mine forældre på deres danske adresse, som jeg ellers vil bruge som postadresse både privat og som virksomhedsejer (alt kommunikation foregår jo alligevel digitalt, så det er blot for at imødekomme kravet fra det offentlige). Jeg regner ikke med at have en fast adresse, når jeg rejser udenlands, da jeg jo netop skal rejse rundt og ikke tager til udlandet for at arbejde for en fast virksomhed.

Er der en smart måde at beholde virksomhedsadresse i Danmark, fx lave virksomheden om til IVs eller lign.? Eller vil det på sigt bedre kunne svare sig at lave virksomheden om til et offshore selskab, når jeg alligevel regner med at rejse meget og kun være i Danmark knap halvdelen af året fremover?

Jeg har intet mod at betale dansk skat, men det er træls at jeg nærmest skal 'straffes' af det offentlige for at drive en virksomhed, der ikke er bundet til et geografisk område.

Tilmeldt 18. Aug 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Bumper lige denne tråd, da jeg står i nogenlunde samme situation.

Fandt du nogensinde svar på dine spørgsmål? Og kom du godt afsted?

Alternativt: Er der andre, der ved lidt om reglerne vedr. dette? SKAT er ikke særlig behjælpelige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne for at have enkeltmandsvirksomhed er meget godt beskrevet i trådstarters indlæg og ja - hvis man ikke bor i DK i længere periode og ikke har egen bopæl så fungerer det generelt ikke
Trådstarter er inde på at stifte selskab til det, og det er jo fuldt muligt - et ApS eller IVS og have adresse hos f.eks.forældre

Hvis du er fuldt dansk skattepligtig i hele perioden, kunne du så ikke overveje at leje et værelse hos dine forældre og bruge det som adresse (forudsat de må have erhverv der) Det er ikke en løsning hvis du generelt skal opholde dig mere eller mindre fast i udlandet, men for en periode går det jo

Skat er ikke som sådan rådgivere i andet end hvis du kan stille et meget klart spørgsmål til bindende svar - så klart at det næsten kan besvares med ja eller nej - så alternativet er, at du lige tager ½ time hos en revisor med dine helt konkrete rejseplaner og dit samtidige konkrete skatteforhold til DK og hvor driften sker fra, og så kan du givet få et konkret råd/svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)