Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad passer til mig?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Heyho...

 

Jeg er ny her, og også forholdsvis ny som iværksætter...

Sagen er den, at jeg har et ganske godt fast job som softwareudvikler, og jeg har så ved siden af dette, startet mit eget lille firma, hvis formål er at udvikle/vedligeholde software.

Jeg er har indtil videre kun en enkelt kunde, som jeg afregner med på time-basis; altså, der er en masse opgaver der skal løses i et stykke eksisterende software, jeg arbejder så meget jeg kan og lyster på det, og når så langt som muligt, og kunden betaler for min tid.

En glimrende ordning, synes jeg... 

Kunne jeg lande flere af den slags kunder/projekter, så ville jeg da stærkt overveje at gå fuldtids med projektet, men indtil videre så bliver jeg i mit day-job...

 

Selv med et så begrænset antal af posteringer i et regnskab, synes jeg alligevel at det er lidt uoverskueligt...

Jeg har indtil nu arbejdet med at have tre konti i min bank.

En til ind/ud, en jeg kalder "moms" og en jeg kalder "skat"

Min simple filosofi bag dette, er at alle de penge der er på ind/ud-kontoen er til rådighed. Indgående beløb bliver "fratrukket" momsen som sættes ind på moms-kontoen. Udgående beløb til fradragsberettigede varer, såsom computer-gejl osv bliver blot betalt fra ind/ud-kontoen, uden hensyntagen til momsen. Trækkes penge ud til privatforbrug, overføres det dobbelte til skat-kontoen (altså, jeg trækker 1000 ud til mig selv, og sætter 2000 på skat-kontoen)

Dette burde i sidste ende give et solidt sikkerhedsnet, hvor skatteministeren ikke skulle kunne flå mig...

 

Jeg kan nogenlunde overskue denne måde at gøre det på, men ville nu egentlig alligevel gerne have lidt bedre overblik, og der skal jo nok også en revisor ind over på et tidspunkt, og ville derfor også gerne have lidt mere "papirmæssigt" styr på det hele...

 

Spørgsmålet er derfor : Hvilket simpelt og enkelt program ville passe bedst til mine behov???

 

På forhånd tak...

 

/Lars Bargmann

Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Jeg anvender http://www.e-conomic.dk/website/default.asp, som jeg synes passer godt til en lille virksomhed. Desuden kan jeg godt lide, at det er webbaseret, da man så altid har backup af regnskabet. Det koster 149 kr. om måneden, og her er der også et faktureringsmodul, samt integration med evt. lønsystem, når du skal til at leve af det. Jeg kan godt se ideen med dit system, men det giver mange posteringer mellem konti, så det bedste er et godt regnskabssystem, hvor der er gode rapporter.

Mange hilsner

Rikke

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Skal det være netbaseret, så prøv at kikke på SALDI.

Skal det være købt og betalt, så prøv at downloade SummaSummarum 

Gratis at prøve.

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja - din model med tre bankkonti (eller tre cigarkasser) er helt utilstrækkeligt. Specielt for dig der er på kanten af Skats krav til selvstændig virksomhed. Skat ville kunne finde på at kalde det 'ansættelslignende forhold', og så får du problemer. En selvstændig skal føre regnskab løbende. Af et sådant regnskab vil altid fremgå den skyldige moms. Der vil også fremgå hvor stort dit løbende overskud er. Du betaler skat af overskuddet. Hvad du trækker ud til privat har ingen indflydelse på din skattebetaling (undtagelse: selskaber og virksomhedsskatteordningen).

 Se at få lavet dig et regnskab og hold så ud fra dette regnskab styr på at du til enhver tid kan betale moms og frivillig indbetaling af skat 30.12.2008.

 

Jeg hører selv til den gruppe der anbefaler SummaSummarum fordi jeg - når det først er anskaffet - ikke er afhængig af andre. I længden er det også billigere, når der ikke betales abonnement. Som nævnt har andre en anden holdning. Vælg selv.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan downloade og prøve Summasumarum og se om det er noget for dig. Engangprisen er højere, men så har du licens og slipper for månedlige udgifter :-)

http://www.summarum.dk/

Det er lige før du kan nøjes med gratisversionen af det - og så behøver du ikke den Anders And løsning med tre konti - overblikket får du i programmet fordi du posterer moms og dine egne udtræk af virksomhedens omsætning m.m.

Held og lykke

Mette - som lige har været på kursus i Summa og synes det gør livet lettere...

Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars,

Få en revisor på med det samme (når du er over 50 kkr/år). En fornuftig revisor kan spare dig flere penge end han koster, hvis du bare er nogenlunde gennemsnitlig til det med skat. Og vælg så et regnskabsprogram som passer revisoren.

/sfo

Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Det er ikke nødvendigt at have en revisoer. Jeg har et aps, om min revisor vil have 20.000 kr. for at revidere det og det er uanset omsætningen. Så vil det sige, at det vil koste ca. halvdelen af en omsætning på 50.000 kr. Så derfor tænk dig om. Jeg ville nok hellere have en til at hjælpe mig med bogføringen, så den er korrekt.

Mange hilsner

Rikke

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)