Heyho...
Jeg er ny her, og også forholdsvis ny som iværksætter... Sagen er den, at jeg har et ganske godt fast job som softwareudvikler, og jeg har så ved siden af dette, startet mit eget lille firma, hvis formål er at udvikle/vedligeholde software. Jeg er har indtil videre kun en enkelt kunde, som jeg afregner med på time-basis; altså, der er en masse opgaver der skal løses i et stykke eksisterende software, jeg arbejder så meget jeg kan og lyster på det, og når så langt som muligt, og kunden betaler for min tid. En glimrende ordning, synes jeg... Kunne jeg lande flere af den slags kunder/projekter, så ville jeg da stærkt overveje at gå fuldtids med projektet, men indtil videre så bliver jeg i mit day-job...
Selv med et så begrænset antal af posteringer i et regnskab, synes jeg alligevel at det er lidt uoverskueligt... Jeg har indtil nu arbejdet med at have tre konti i min bank. En til ind/ud, en jeg kalder "moms" og en jeg kalder "skat" Min simple filosofi bag dette, er at alle de penge der er på ind/ud-kontoen er til rådighed. Indgående beløb bliver "fratrukket" momsen som sættes ind på moms-kontoen. Udgående beløb til fradragsberettigede varer, såsom computer-gejl osv bliver blot betalt fra ind/ud-kontoen, uden hensyntagen til momsen. Trækkes penge ud til privatforbrug, overføres det dobbelte til skat-kontoen (altså, jeg trækker 1000 ud til mig selv, og sætter 2000 på skat-kontoen) Dette burde i sidste ende give et solidt sikkerhedsnet, hvor skatteministeren ikke skulle kunne flå mig...
Jeg kan nogenlunde overskue denne måde at gøre det på, men ville nu egentlig alligevel gerne have lidt bedre overblik, og der skal jo nok også en revisor ind over på et tidspunkt, og ville derfor også gerne have lidt mere "papirmæssigt" styr på det hele...
Spørgsmålet er derfor : Hvilket simpelt og enkelt program ville passe bedst til mine behov???
På forhånd tak...
/Lars Bargmann |
Hej Lars
Jeg anvender http://www.e-conomic.dk/website/default.asp, som jeg synes passer godt til en lille virksomhed. Desuden kan jeg godt lide, at det er webbaseret, da man så altid har backup af regnskabet. Det koster 149 kr. om måneden, og her er der også et faktureringsmodul, samt integration med evt. lønsystem, når du skal til at leve af det. Jeg kan godt se ideen med dit system, men det giver mange posteringer mellem konti, så det bedste er et godt regnskabssystem, hvor der er gode rapporter.
Mange hilsner
Rikke