Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fitness abn. kan det trækkes fra?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet et opstartsforløb for "motions skræmte computer nørder". Spørgsmålet går så på. Kan deres arbejdsgivere trække udgifter til fitness center fra eller hvordan ser det ud?

Fra Horsens
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Regeringen arbejder for øjeblikket på en lov om skattefrihed for arbejdsgiverbetalte ordninger, der omfatter motion og idræt for medarbejdere i virksomheder, herunder gennem ordninger med fitnesscentre. Det var et af emnerne under valgkampen, men det ser ikke ud til at være gennemført endnu.

Virksomhederne har vist altid kunnet trække udgifterne fra (men spørg hellere en revisor), men medarbejderne blev beskattet af denne gode. Efter de nuværende regler er det sådan, at hvis arbejdsgiveren stiller et motionslokale uden instruktør til rådighed på arbejdsstedet er dette skattefrit for medarbejderne. Hvis firmaet derimod betaler for et fitness-medlemskab uden for huset skal medarbejderne beskattes af dette.

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sidste er helt korrekt. Jeg har selv som rådgiver for nogle fittness centre sagt til dem at man da ikke på sigt kan afvise at holdningen til eksterne fittness centre blødes lidt op, og at man derfor ikke kan afvise at man ved at pakke fittness løsningerne ind i nogle konkrete programmer/forløb via et bindende svar fra Skat på et tidspunkt kan opnå en anden retsstilling men som det ser ud lige nu er der ikke meget at komme efter. Vedr. regeringens overvejelser er det indtil videre bare snak. Der er ikke fremsat etv lovforslag i høring eller lignende.

Men iøvrigt kan arbejdsgiveren som Kurt også siger altid fratrække udgiften, og det er jo hvad du spørger om. Problemet er bare at medarbejderne skal beskattes af kontingentet så længe retsstillingen er som den er nu.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 07
Indlæg ialt: 79
Fra  Globus Vask Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandt lige denne gamle debat via google. Jeg har hørt/læst om overvejelser og muligvis et lovforslag om at gøre "sundhedsordninger" skattefri for medarbejderen. Er der kommet noget konkret ud af debatten, eller er den lagt i skuffen igen..?

Kan ikke umiddelbart finde noget på skat.dk eller google om at det skulle være blevet godkendt..?

 

Vask og udlejning af linned, beklædning og måtteservice til private og offentlige virksomheder

Globus Vask & Måtter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Sundhedsordninger - visse - er faktisk skattefri for medarbejderne og har været det i flere år (ligningslovens § 30), men Fittness går bare ikke ind under disse ordninger.

Don Ø. m.fl. har været lidt fremme i medierne m.v. og kæmpet for mere lempelige regler men mig bekendt er der ikke sket noget med hensyn til overvejelser om lovændringer, lovforberedende arbejde o.l. og jeg mindes også at "Christian" har udtalt noget i retning af at han ikke kunne se hvorfor det skulle være skattefrit . Det kan jeg faktisk heller ikke, og slet ikke hvis det bliver kombineret med en lønnedgang (bruttolønsordning). Så er det jo udtryk for at medarbejderen personligt/privat ønsker dette gode. Hvorfor ellers gå ned i løn 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

Hvad er det værste som kan ske og er det sket.

Hvis en virksomhed giver medarbejder et årskort til eksternt fitnesscentret uden lønnedgang,

Al træning foregår i fritiden,

Virksomheden fradrager udgiften og ellers sker der ikke noget.

Er det noget skat går efter og hvad er konsekvensen ?  Tør næsten ikke spørge om hvorfor.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

I den situation vil skattemyndighederne kunne beskatte medarbejderne af årskortets værdi.

Er det noget de går efter ? Tja det ved jeg så ikke men i forbindelse med en arbejdsgiverkontrol eller gennemgang af selskabets udgifter kunne der jo godt blive noget.

Er det lavet med lønnedgang (og er det lavet rigtigt) kan man sige at der ikke sker andet end at lønmodtageren bliver stillet som var vedkommende ikke gået ned i løn og betalt kortet af egne midler, men det handler jo også om arbejdsgivers forpligtelser. 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at følge op på tråden, vil det så ikke stadigvæk være en fordel for en medarbejder at blive beskattet af et fitness abonnement over lønnen, kontra selv at skulle ned og købe det samme abonnement?.

Hvis man bliver beskattet af de 300 kr., er det vil 150 kr. man reel selv skal betale eller er jeg helt forkert på den?

 

 

 

Shape the future, or die trying 8-)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogen om fradrags kapitel om sundhedsordninger har jeg lagt ud lige til at hente her: http://bogenom.dk/wp-content/27sundhed.pdf. Fitnessspørgsmålet kommer vi ikke ind på i det kapitel (men under frynsegode-afsnittet). Hele indholdsfortegnelsen er her: http://bogenom.dk/wp-content/fradragindhold.pdf.

I øvrigt tror jeg, det har lange udsigter med fittnesscentrene. For hvad så med bokseklubberne? Og atletikklubberne? Og alle de andre. Så det er nok et af de "løfter", der helst skal ties ihjel.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin4295:

For lige at følge op på tråden, vil det så ikke stadigvæk være en fordel for en medarbejder at blive beskattet af et fitness abonnement over lønnen, kontra selv at skulle ned og købe det samme abonnement?.

Hvis man bliver beskattet af de 300 kr., er det vil 150 kr. man reel selv skal betale eller er jeg helt forkert på den?

 

 

 

Nej du er ikke forkert på den men dit udgangspunkt er så også at arbejdsgiver afholder udgiften. Hvem siger arbejdsgiveren vil det ? Hvis arbejdsgiveren kræver at du går tilsvarende ned i løn bliver det nøjagtig det samme. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)