Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding - drift

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der tvunget sambeskatning af selskaberne som det lyder som om der er, så forelægger der samtidig et eksplicit krav om at selskaberne skal følge samme regnskabsår :-)

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan slet ikke se der tales om tvungen sambeskatning i det vi svarer på?

Pythonrap:

Har lige et spørgsmål til ovenstående:

Er der krav om, at holding og driftsselskaber skal have samme regnskabsafslutning?

F.eks.: Holding 01.04 - 31.03

Drift1: 01.04 - 31.03

Drift2: 01.07 - 30.06

Drift3: 01.05 - 30.04

Eller skal drift2 og drift3 ændre regnskabsperiode?

Vil lige nævne, at jeg har noteret at flere kunder (med holding) har forskellige "døtre" med forskellige regnskabsperioder.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Hvis holdingselskabet ejer så meget af driftsselskaberne at de er sambeskattede skal de have samme regnskabsår. Ejerandel 50,1 eller mere.

Det er jo ikke korrekt at en ejerandel nødvendigvis skal overstige 50%. Du kan godt have bestemmende indflydelse med en lavere ejerandel. (Mener det er i selskabsskattelovens § 31 C det defineres)

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

True det er der for få oplysninger til at vurdere fuldt ud Smile Men som Whisky også skriver, afhænger det udelukkende af koncernforholdende jf. SEL § 31C hvor der efter min vurdering i 9/10 tilfælde med ovenstående selskabskonstruktion, vil opstå en tvunget sambeskatning af selskaberne. Og i så fald skal regnskabsåret omlægges for de selskaber som må være datterselskaber herefter. 

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schmidt:
i 9/10 tilfælde
Jeg vil helst ikke aflevere mit regnskab med 90% chance for at det er korrekt :)

..måske er vi ved at være for hypotetiske, men jeg synes faktisk, at det er interessant at få disse begreber på plads. Det er jo ikke 50+ af andelene, men 50+ af de stemmeberettigede andele, som er afgørende for, at der ER tale om et moder-/datterselskab, og de dermed skal have samme regnskabsår og være sambeskattede. Men, John, du har ret, man kan jo snildt være hovedaktionær uden at eje 50+. 

Selv om det måske er på grænsen til at være off topic, kunne det være rart at få 100% styr på, hvornår man taler om tvungen sambeskatning - og om det ikke netop er dét, som afgør, om regnskabsårene SKAL være de samme? Måske er jeg dårlig til at søge, men jeg kan ikke liiii finde det.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

..måske er vi ved at være for hypotetiske, men jeg synes faktisk, at det er interessant at få disse begreber på plads. Det er jo ikke 50+ af andelene, men 50+ af de stemmeberettigede andele, som er afgørende for, at der ER tale om et moder-/datterselskab, og de dermed skal have samme regnskabsår og være sambeskattede. Men, John, du har ret, man kan jo snildt være hovedaktionær uden at eje 50+. 

Selv om det måske er på grænsen til at være off topic, kunne det være rart at få 100% styr på, hvornår man taler om tvungen sambeskatning - og om det ikke netop er dét, som afgør, om regnskabsårene SKAL være de samme? Måske er jeg dårlig til at søge, men jeg kan ikke liiii finde det.

Tvungen sambeskatning fremgår af selskabsskatteloven §31.

Hvilket selskab der er moderselskab afgøres jf. selskabsskatteloven §31C - og det helt grundlæggende begreb er "bestemmende indflydelse". Hvordan bestemmende indflydelse opnås afhænger af stemmerettigheder, såvel direkte samt indirekte.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
  Jeg vil helst ikke aflevere mit regnskab med 90% chance for at det er korrekt :) 

Det fik du vist læst forkert.. det skrev jeg ikke noget om Smile

Som forsøgt skrevet, er det jo det netop det som kan afgøre en "tvungen" omlægning af regnskabsåret. Iflg SEL § 10, stk. 5 skal alle selskaber i en sambeskatning opgøre den skattepligtige indkomst for samme periode, og en eventuel omlægning er derfor obligatorisk jf. SEL § 10, stk.

Mht. selve sambeskatningen - bruges ordet "tvunget" sambeskatning bruges egentlig ikke længere, men der derimod pligt om "obligatorisk national beskatning" jf. SEL § 31, hvor der direkte står at koncernforbundende selskaber SKAL sambeskattes. SEL § 31 henviser her til de nævnte koncernforhold jf. SEL § 31C, hvor det afhænger af enten ejerandele eller indflydelse (eller begge). Håber det gav dig svar Smile

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. De som jeg har set (holding) med flere drift under, er 100 ejet af holdingselskaberne.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisor J:
Som udgangspunkt skal døtrene ændre så de følger holdings regnskabsår - hvis praktiske forhold taler for det kan holding dog også ændre til døtrenes.

Dem jeg har set af mine kunder, har ikke ændret efter 4 års drift

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jeg kan slet ikke se der tales om tvungen sambeskatning i det vi svarer på?

De nævnte eksempler er IKKE sambeskattet

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)