Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RKI og stiftelse af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg skal til at stifte en enkeltmandsvirksomhed, men kom til at tænke på om mine private kreditorer kan inddrive deres krav via min enkeltmandsvirksomhed. Jeg står pt i RKI.

Er der nogen der har erfaring eller viden på dette område? Hvad må de og hvad må det ikke?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, jeg er ikke jurist, men har altid lært (har selv en enkeltmandsvirksomhed) at virksomheden og ejeren er en/samme "person", så jeg er da helt overbevist om, at et overskud i virksomheden vil udløse et krav fra dine kreditorer.

Og hvorfor skulle det dog ikke være sådan?

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan de desværre ja. Ved enkelmandsvirksomhed svarer det i realiteten til at have dem stående på privatkontoen, men skal selvfølgelig som udgangspunkt omkring fogedretten først. Noget andet er at du nok får svært ved at finde en bank som vil oprette dig en erhvervskonto.

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Altså, jeg er ikke jurist, men har altid lært (har selv en enkeltmandsvirksomhed) at virksomheden og ejeren er en/samme "person", så jeg er da helt overbevist om, at et overskud i virksomheden vil udløse et krav fra dine kreditorer.

Og hvorfor skulle det dog ikke være sådan?

Hej Birte,

Tak for dit svar.

Ifg. en jurist jeg har talt med så kan kreditor ikke kan tvinge nogen til at betale. De kan derimod tage udlæg i bil, bolig osv, men ikke tvinge dig til at betale. Nu er det sådan at jeg gerne vil betale, og det at stifte virksomhed er min vej dertil :)

Så ud fra min nuværende viden kan de ikke tvinge en til at betale - om man tjener 1 krone eller flere millioner om året.

Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schmidt:

Det kan de desværre ja. Ved enkelmandsvirksomhed svarer det i realiteten til at have dem stående på privatkontoen, men skal selvfølgelig som udgangspunkt omkring fogedretten først. Noget andet er at du nok får svært ved at finde en bank som vil oprette dig en erhvervskonto.

Hej Daniel,

Tak for dit svar.

Jeg har været i fogedretten. Men som jeg skrev til Birte, så kan de (ud fra den viden jeg har pt) ikke tvinge dig til at betale, men "blot" gøre udlæg i biler, bolig osv. Virksomheden vil ikke have varelager eller andre aktiver der kan tages udlæg i heller.

Ift. bank har jeg oplevet det samme, men kan ikke lade mig stoppe af deres begrænsninger. Jeg kan blot benytte min private konto indtil det er bevist at der kommer penge i kasse og efterfølgende forhandle med både bank og kreditor :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46468
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom S:
Ift. bank har jeg oplevet det samme, men kan ikke lade mig stoppe af deres begrænsninger. Jeg kan blot benytte min private konto indtil det er bevist at der kommer penge i kasse og efterfølgende forhandle med både bank og kreditor :)
de kan tage dine penge naturligvis hvis du skylder dem pengene og der ikke er en gældssanering.  OM de gør det er en anden sag - men vis kan de tage de kontanter du måtte have "til overs"

Du risikerer din bank lukker din konto hvis de ser du bruger den til erhverv - det har de fuld ret til - og du skal så ud i anden bank privat. Du kan ikke få moms retur uden erhvervstilknytning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)