Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe ejerandele i ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Skjern
Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Jeg har et spørgsmål angående, at jeg I den kommende tid skal overtage ejerandele i et firma, som jeg arbejder for pt.

Baggrunden for det er, at jeg har arbejdet der i et stykke tid, som salgsansvarlig, og har skabt en god vækst. Jeg har forøget omsætningen med ca. 30%, og ligeledes har indtjeningen fuldt med.

Det er sådan at ejeren gerne vil sælge mig 15 % til billige penge, som helt sikkert er mere værd, end det jeg skal give.

Er det lovligt? Kan han godt give mig de 15% billigt, eller skal jeg betale det, som en revisor, skat, eller hvem der nu mener, det er langt mere værd?

Rådgivning søges, på forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjarke Andersen:
Det er sådan at ejeren gerne vil sælge mig 15 % til billige penge, som helt sikkert er mere værd, end det jeg skal give.

Er det lovligt? Kan han godt give mig de 15% billigt, eller skal jeg betale det, som en revisor, skat, eller hvem der nu mener, det er langt mere værd?

du skal beskattes af den faktiske værdi som du gør MEGET klogt i at kende inden  da det jo ellers kan være grim overraskelse. Uanset man lønner i penge, guld, halve grise eller anparter så skal man beskattes af den faktiske værdi og firmaet skal indberette det til skat med den korrekte værdi. 

Du skal så også tænke på hvad du vil med 15%? Får du indflydelse eller kører de 85% bare som de vil så der måske ikke er udbytte og hvad er det du går ind til? er der skeletter i skabene - kommer banken og beder dig være med på selvskyldnerkaution, som ejeren vil sige, det kan du roligt, det har han også gjort og det gør man altid

Du bør klart finde nogen som vil tage dig godt gennem det forslag - som kan være velment, men også dyrt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skjern
Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak.

Helt konkret så er det et I/S nu, og han vil lukke det ned og trække pengene ud. Her vil vi så starte et ApS sammen hvor vi bruger de samme leverandører og de samme kunder. Han ejer 85% med sit IVS og jeg ejer 15% med mit IVS.

Vi indskyder så knap 200.000 i firmaet, hvor jeg har de 15% og altså ligger 30.000 i det, og han ligger resten.

Er der mere i det end det, udover at vi får stifer aps korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Masser. F.eks skal ham med I/S (med den anden ejer) jo se hvad det koster at lukke det - i aktiv værdier, goodwill mm. Det er vel det aller vigtigste. Det er jo ikke sådan at han bare lukker det og så forsætter med samme leverandører og kunder goodwill mæssigt uden det kan udløse en masse skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)