Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forfatterindtægter - som privat eller i firma?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg får udgivet en bog inden længe, og modtager første del af honoraret i forbindelse med udgivelsen. Forlaget vil overføre det til min bankkonto som privatperson. Jeg har dog også et firma, og vil høre jer om der kunne være nogen fordele ved at lade forlaget betale til min firmakonto i stedet (hvis de da er med på den)?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er som ingen større forskel, skat inden du har pengene i lommen er jo ens.

Får du det personligt vil forlaget normalt sørge for indberetning til skat som honorar og forlaget tager sig af moms delen. Får du det i momsregistreret firma vil du selv skulle stå for momsdelen normalt

Sidste som kan driller er om det er ren forfatterindtægt og ikke indtægt for salg af bøger som sådan, for så kan du være momsfri - men det forudsætter rent forfatterhonorar og at det du skriver ikke er efter bunden opgave men at du har fuld kunstnerisk frihed ved arbejdet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke svaret, men en anden ting jeg ville kigge på udover skattemæssige grunde er copyrights. Du vil nok ikke risikere at hvis du enten sælger eller mister din virksomhed at så mister du også den indtægt du muligvis kan få af bogen i fremtiden. Det er surt hvis lige pludselige en anden kan tjene penge på dit navn og dine tanker inde i fremtiden.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)