Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skattefohold - iværksætter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Aug 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag Danmark 

-Jeg vil gerne starte virksomhed og søger lidt info omkring skatteforhold, jeg kontaktede skat som 

sagde at man betaler 8 procent i am og derefter ca 38 procent i skat. Rundt omkring på nettet

fandt jeg info om at man betaler ca 24 procent i skat?.

-Løn under sygdom, er der nogen hjælp at hente økonomisk hvis en medarbejder bliver syg i et par dage og samtidig skal have en afløser. 

Dette kunne godt blive dyrt hvis det hele skal betales af egen lomme?

Hvis der er nogen i praksis som ved hvordan skat fungerer primært som enkeltmandsvirksomhed,

så ville alt hjælp være værdsat.  

Go dag derude 

 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Grundlæggende:

De penge du selv skal kunne bruge privat, de beskattes som din personlige indkomst.
Det er samme skattesatser uanset om du er ansat et sted eller driver selvstændig virksomhed i én eller anden virksomhedsform.
Det vil samlet set typisk udgøre lidt under 50% (AM, indkomstskat). Hvis du tjener nok kommer der selvfølgelig højere beskatning på flere måder (topskat, reduktion af beskæftigelsesfradrag, bortfald af børnecheck, ...).

INDEN du kan bruge penge privat har du mulighed for at - ved visse virksomhedsformer - have en lavere beskatning.
Det gælder f.eks. hvis du driver virksomhed i selskabsform (f.eks. ApS, som jeg har valgt at beskrive efterfølgende). 
Så betaler ApS'et selskabsskat af ApS'ets overskud
Det er vist omkring 22%. 
Derved råder ApS'et over flere penge, som ApS'et kan investere i f.eks. mere markedsføring, maskiner etc., og derved øge sine overskudsmuligheder.


NÅR du så vil have penge ud af ApS'et til dit eget private forbrug, så beskattes det beløb naturligvis som din personlige indkomst. Det vil sige typisk med de lidt under 50%. 
Rent praktisk er der flere måder at gøre det på (løn, udbytte) som giver lidt forskellige mellemregninger. 
Men resultatet ender vist med at være stort set det samme. 


Jeg ved intet om hvad man kan gøre med medarbejdere, sygdom og sygedagpengerefusion.
Regn som udgangspunkt med at det medfører i hvert fald en vis omkostning for dig. Om ikke andet, så fordi den afløsende vel næppe er lige så effektiv som den faste.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)