Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervsministeren lover erhvervskonto til iværksættere fra 1/10 2017. Skriv dine erfaringer.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Godt nyt, håber jeg:
Kenneth Pihl har på FB fortalt, at han har skrevet til erhvervsministeren omkring det problem, mange iværksættere har omkring at få en ervhvervskonto, blandt andet for at kunne få nemkonto. Den kære minister har efter sigende ovenikøbet svaret positivt på det. Se opslaget her: https://www.facebook.com/groups/44076347394/permalink/10154251682742395/. Jeg har bedt om, at han viser brevet i tråden, så man kan henvise til det, hvis banken stejler.
Dette har jo været oppe adskillige gange, også her på amino.dk!
Jeg vil opfordre dig til at kommentere i tråden, hvis du er på FB. Så kan vi måske også have eventuelle diskussioner dér.
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2079
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Mange tak for interessant information. Nu er jeg ikke selv på FB, men har selv kæmpet for en ekstra konto, da jeg ikke vil lægge alle æg i samme kurv.

Lad os endelig få en debat ført fra FB til Amino.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ser det som varm luft til en vis grad. En opfordring som KAN betyder at banker vil begrunde et nej lidt bedre og ikke meget andet. Jeg har selv været i dialog med netop ministeren og dansk finans + en stor dansk bank om det og det samme har et par andre i mit netværk

Der er jo intet i det som siger banker ikke skal kreditvurdere og intet om hvad gebyr så skal / bør være for en basis konto og intet lovkrav (som jo KAN følge)

Eneste man kan håbe er, at bankerne laver en ny "basis konto" til erhverv, men det bliver så formentlig ikke ret brugbart for hvis de ikke skal kreditvurdere hvert projekt og hver person meget nøje, så skal en sådan basis konto være meget BASIS (og det er også deres udgangspunkt som jeg forstår det)

Det er i og for sig noget jeg har arbejdet for i forhold til både dansk finans, Brian Mikkelsen (som generelt er meget flink til at svare mig) og den større bank.

Det kunne så være en konto der kunne bruges til penge ind/ud men UDEN et alm kreditkort, kun med hævekort ala visaelektron og uden ret til PBS tilknytning (som jo gør at moms f.eks. trækkes automatisk uden banken kan se det inden - og uden ret til at drive webshop salg, hvor banken skal bære charge back risikoen

Jeg tror derfor ikke det ændrer ret meget andet, end måske og forhåbentlig lidt bedre begrundelse for nej  eller højere gebyrer til "uønskede"- MÅSKE en mindre brugbar basis konto  og så formentlig større enighed om fast gebyr (som der næsten virker til at være allerede)

Hverken erhvervsministeriet eller dansk finans har nogen intention om at pille ved kreditvurdering eller gebyr (dansk finans nok snarere modsat). De som virkeligt har problem er RKI folk, og der ændres intet og den anden store gruppe er fordi de ikke er vilde med gebyr og derfor mener de ikke kan få en konto, og det ændres ikke med dette.

Der skal en ny (ikke ret brugbar) kontoform til før "alle" får erhvervskonto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du er MEGET pessimistisk John Hannover.

En basiskonto er jo netop det der målet i første omgang, og der er ikke tale om en anbefaling fra Finans Danmark, men en henstilling, som har mere vægt.
En basiskonto som du beskriver, selv med disse begrænsninger er bedre end ingen konto.

Folk med RKI registrering må ikke afvises med dette som årsag alene.

Jeg fortsætter min dialog med Brian Mikkelsen, synes det er vigtigt nogen kæmper videre for at ende op med en ny lovgivning på området. Og enhver lille bitte mikroskopisk forbedring for kæmpe klapsalver med herfra, i stedet for blot at konstatere at det nok er en storm i et glas vand??

Mange store ændringer starter med de små, og man kan ikke komme op på første sal, uden at tage første skridt på trappetrinet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Pihl:

Jeg synes du er MEGET pessimistisk John Hannover.

En basiskonto er jo netop det der målet i første omgang, og der er ikke tale om en anbefaling fra Finans Danmark, men en henstilling, som har mere vægt.

jeg tror man kan diskutere pessimistisk eller realistisk. Der er mig bekendt intet som siger at RKI folk ikke må afvises og vel intet som siger banker ikke i høj grad må kreditvurdere. Der er heller ikke angivet at det skal være gratis og vægt ved jeg ikke meget om her. Jeg tror det kan føre til bedre begrundelser og måske til den der - i mine øjne ikke brugbare konto

Du kan have ret i at en basis konto UDEN nogen mulighed for overtræk - uden ret til PBS tilmelding af f.eks. moms og uden ret til Webshop som kan give charge back kan hjælpe nogen få - men jeg tvivler på det faktisk er ret mange

Vi må vel vente og se - hvis det fører til en ny erhvervskontoform (som jo ikke eksisterer idag med de restriktioner) så er det da et skridt på vejen. Jeg uddyber her https://johnhannover.blogspot.dk/2017/09/erhvervsminister-opfordrer-banker-til.html 

Jeg - og mange andre - iværksætterforeningen og særlige grupper oprettet til formålet forsætter givet dialogen både med Brian M som jeg også får seriøse svar fra, og med bankledelserne, men jeg TROR dette er et meget lille skridt - på et vanskeligt løst problem.  Men ja - et lille skridt er da også noget

Jeg kan se at nyheden er borte en del facebook sider og kan ikke se den avis refereret eller i Dansk Finans materiale, så det vil naturligvis også afhænge af hvad der rent faktisk står i den henstilling - det synes jeg svæver lidt i det ukendte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, vi må som du siger vente og se. Men jeg tænker altid så positivt som muligt. Jeg mener at hvis man sigter efter månen, havner man altid som minimum mellem stjernerne ;)

Ordet realistisk for mig betyder uden drømme og ambitioner - forstået på den måde at hvis alt kan nås, er der ingen øvre grænse, derved heller ikke noget der heder realistisk :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)