Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til Reelle Ejer via Holdingselskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

har forsøgt at søge efter et svar på dette, men har ikke lige fået Aminos søgerutine til at virke eller give mig et konkret result, så beklager hvis det er et allerede besvaret spørgsmål.

Jeg har startet en virksomhed op sammen med to venner.

Begge af mine venner er som privatpersoner ejer af virksomheden med 33% andel hver og jeg har været inde og gøre dem til Reelle Ejere også jvf. ny lovgivning.
Mit ejerskab dog, er igennem mit holdingselskab. Mit Holdingselskab ejer også 33% af den nye virksomhed, men jeg bliver i tvivl om det Reelle Ejerforhold.

Inde på virk.dk står Holdingselskabet som Legal Ejer sammen med de to andre, men det kan jo ikke stå der som Reelle Ejer, da det kun er fysiske personer der kan det.

Mit spørgsmål er så, skal jeg registrere mig selv, som privatperson, som Reelle Ejer af virksomheden (men ikke Legal Ejer) og sætte kryds i boksen "Ejer personen virksomheden indirekte via andre virksomheder?" ???

Jeg, som privatperson, står som både Legal og Reelle Ejer af mit holdingselskab, men er det nok? Vil det ejerskab "bobler" ned igennem til min nye virksomhed?

Jeg er i tvivl om dette og læser på Erhvervsstyrelsens hjemmeside:
"En virksomhed, typisk et holdingselskab, der er legal ejer af en anden virksomhed, kan ikke også være reel ejer, fordi kun fysiske personer kan være reelle ejere. Denne virksomheds (legale og reelle) ejer kan til gengæld være reel ejer af den anden virksomhed, hvis vedkommende derigennem har afgørende kontrol over denne virksomhed"

De bedste hilsner,
Emil

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Holding er legal ejer og du er reel ejer

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du som person er den reelle ejer af datterselskabet med 33%
Du skal sætte kryds i boksen "Ejerskab gennem andre selskaber" når du ændrer ejerstatus på dit datterselskab.
Du er i sidste ende ham der har 33% af stemmerne i datterselskabet, fordi du bestemmer over holdings underskrift.

Datterselskab:
Holdingselskab = Legale ejer med 33%
Dig selv = Reelle ejer med 33%

Holdingselskab:
Dig selv = Legale ejer med 100%
Dig selv = Reelle ejer med 100%

Håber at det giver mening.

Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak begge to, det giver fuldstændig mening og det var også lidt hen af den model jeg havde tænkt var den rigtige, men rart lige at få det bekræftet præcis hvad der skal stå :-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)