Vi har været hos 3 forskellige bureauer over de sidste 8 år. Mit bedste råd, hvis du er i en nieche branche med høj konkurrence og relativt lave marginer, så lær at bliv dygtig til Adwords selv, medmindre I har så god en forretning, at du allerede tjener 500 kr+ i timen, eller få en der har styr på det til at komme til dit firma engang imellem, så I kan arbejde sammen om det. Vores største konkurrent er tysk, og har nærmest ubegrænset budget, og omsætter pt for over 8 milliarder i hele Europa om året, med et mål på 15 mia. i 2020, og så er der alle kæderne i Danmark vi også konkurrerer med, så det er ikke altid nemt at lave billige konverteringer
Når du overlader det til et bureau, laver du måske en aftale til 3-5000 kr om måneden, for at de så passer hele din konto. Nogle tager mere efter hvor dygtige de er, dit adwords budget, kontoens størrelse osv, og nogle gør det nok også lidt billigere. Men pointen er, hvis de skal have 3-500 kr i timen f.eks, for at styre din konto, så har de ca 10 timer om måneden at gøre godt med. Det er et par timer om ugen, hvor de skal være dygtige nok til at tjene deres egen udgift hjjem, og lave en ekstra profit til dig. Det er jeg sikker på der er nogle der kan, og har succes med, jeg har bare ikke oplevet det. Jeg lavede ellers research, kontaktede 3 webshops der allerede var kunder alle gangene.
Måske er det den hårde konkurrence i vores branche, men ingen af de 3 har i hvert fald kunnet gøre det uden at den samlede udgift til adwords blev noget større, og uden at bundlinjen blev bedre, end da vi gjorde det selv, og så giver det ikke så meget mening, selv om det er tidskrævende. Jeg vil mene det er et af de områder der er ret vigtigt at holde inhouse, og hvor du kan bruge din tid bedst, medmindre du kan få en ansat der er dygtig til det.
Men andre har sikkert andre erfaringer, afhænger meget af konkurreceniveauet. Er konkurrencen lav og alle dine produkter er billigere end konkurrenternes, er det ingen sag at få succes med adwords :). Det er når man skal til at tænke kreativt, for at skabe billige konverteringer man kan tjene penge på, det bliver sværere, sørge for hele tiden at få tilføjet negative søgeord, der spilder dit budget, som en i tråden også tidligere skrev, og få lavet en fornuftig struktur med relevante søgeord der stemmer med annonceteksterne og din landingsside. Og så er der den løbende budjustering, oprettelse af nye kampagner til nye produkter, justere bud for enheder og dage, alt det skal et bureau kunne klare på få timer ugentligt, og det gætter jeg på kun de dygtigste kan.
Husk også at se på alle ekstra mulighederne der er ved annoncerne med tilføjelser som undersidelinks, opkaldslinks osv, og der er nu også kommet brands m.m man kan tilføje annoncerne, så de skiller sig mest muligt ud fra dine konkurrenter. Har du mulighed for det, kan du også tilføje Google anmeldelser til adwords annoncerne, hvis du har et vist antal.
Ingen kender dine branche bedre end du selv gør, hvad der er gængs i branchen, og hvad dine kunder søger på og leder efter. Det tager tid, og du kan med fordel læse en god bog om emnet, og lære at bruge adwords editor, det sparer du meget tid med, hvis du har mange kampagner.
Jeg er ikke professionel, og der er sikkert huller jeg kunne udnytte bedre jeg forhåbentlig bliver bedre til, men det er en rar fornemmelse, at man selv ved hvad der er lavet og hvornår.
Vælger du bureau i den sidste ende, så tag det stille og roligt, og få anbefalinger fra webshops der ved de tjener penge via bureauet i en branche med hård konkurrence. Mange har ikke styr på, hvad de egentlig omsætter på adwords via hvert enkelt søgeord osv. og om det skaber en positiv bundlinje.