Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger gode systemer til at samle husholdningsøkonomi og vigtige papirer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Susanna Solgreen Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,
kan I anbefale nogle gode elektroniske systemer eller programmer til at få samlet min økonomi, bon'er, vigtige papirer og informationer osv. på èt sted?

Jeg har 2 spørgsmål:

1)
I øjeblikket har jeg kun mit budget elektronisk, men vil gerne have et system hvor alt, inkl. informationer om bankkonti-numre, forsikringsdetaljer, bon'er/kvitteringer, medlemskaber til sport og meget andet, medlemsdetaljer til børnenes klubber, billeder af certifikater, attester osv.osv. dvs. alt til husholdningen, er samlet på èt sted, på min computer.

Findes der sådanne programmer allerede, eller findes der info på nettet om hvordan jeg kan sætte et sådant system op i feks. xl mv.?

Findes der et online system, som er ultra sikret, og som der ikke bliver høstet personlige data fra? (Jeg gætter nej på dette :0), men vll lige høre om I kender til noget).

2)
Jeg er ikke helt skarp på reglerne omkring at opbevare bon'er og kvitteringer elektronisk - hvor finder jeg uddybende info?
Er det nok at tage billeder af bon'er og kvitteringer? Skal man stadig opbevare dem fysisk i 5 år? 


Pf1000tak,
Susanne

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er det vist nu nok at have en digital version af kvitteringer mv.

Til gengæld skal du nok stadig opbevare de fysiske versioner af dåbsattester, vielsesattest, pas mv.

Overvej løsninger som Evernote til digital opbevaring.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Med al respekt, så ingen grund til at gå over åen efter gråspurve. Stifinderen på din computer er som skræddersyet til det. Under f.eks. dokumenter har du en mappe, som hedder "Privat" og én som hedder "Firma". Under "Privat" har du en mappe eller bare en fil, som hedder "budget", én med bankkonti-numre, osv:

Susanne_:
bankkonti-numre, forsikringsdetaljer, bon'er/kvitteringer, medlemskaber til sport og meget andet, medlemsdetaljer til børnenes klubber, billeder af certifikater, attester osv.osv. dvs. alt til husholdningen, er samlet på èt sted, på min computer.

Du gør det selv så sofistikeret, som du ønsker det med f.eks. årstal eller andet.

Når det i princippet blot er arkivering af gamle data, vil jeg anbefale bruger zip, evt. "zip-komprimerede mapper".

Jeg ville så lave en sikkerhedskopi på en ekstern harddisk. Hvis du har brug for data flere steder eller af andre grunde vil have en kopi af hele gøjemøget på nettet, kan du bruge Microsofts OneDrive, Google Gdrive eller dropbox.

Giv evt. en e-mail eller et kald, så kan jeg lige sætte dig i gang, hvis det ikke er Mac :-D

2) Her må du søge viden andetsteds, f.eks. i søgefeltet skrive "elektronisk opbevaring af bilag". Jeg ved ikke, hvorfor de er elektroniske, men det er en anden sag. Du kan så opbevare dem efter førnævnte principper under førnævnte mappe "firmaer", men det er nok bedst at have det helt for sig. Jeg gemmer nogle af de fysiske, så jeg har lidt at vise mine oldebørn. Indrømmet, jeg har ikke scannet bilagene ind fra dengang, hvor jeg havde dem på papir.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)