Vi ønsker at hyre en person til at skrive et stykke software for vores firma.
Personen er privat og har ikke ejet firma, freelancer account e.l.
Arbejdet forventes at foregå over 2-3 måneder og vil nok ca kræve 5-10 timer om ugen.
Vi er derfor i tvivl om, hvordan vi bedst håndterer dette ift. bogføring mm. - bør han registrere sig som enkeltmandsvirksomhed eller er der en lettere metode?
Vi ønsker at hyre en person til at skrive et stykke software for vores firma.
Personen er privat og har ikke ejet firma, freelancer account e.l.
Arbejdet forventes at foregå over 2-3 måneder og vil nok ca kræve 5-10 timer om ugen.
Vi er derfor i tvivl om, hvordan vi bedst håndterer dette ift. bogføring mm. - bør han registrere sig som enkeltmandsvirksomhed eller er der en lettere metode?
Tak!
Martin
Enten skal i give personen løn/honorar eller skal personen (som du foreslår) oprette en virksomhed og fakturere jer.
Det er lidt firkantet sagt de 2 muligheder der er!
Nu kender jeg ikke betingelserne i jeres aftale, så lidt svært at svare på om den ene eller anden løsning er den bedste.
For problemet er at man ikke bare har frit valg mellem de to muligheder, det afhænger af om den tjenesteydelse han udfører for jer (i skattemæssig henseende) betragtes som selvstændig erhvervsvirksomhed eller betragtes som et regulært arbejdsforhold.
Hvis jeg var dig ville jeg nok tage en kopi af aftalen med ned til en revisor eller skattekyndig og ofre en halv times rådgivning. De penge er som regel givet rigtig godt ud (efter min mening)!
Jeg plejer bare at bede om kvittering/Faktura på arbejdet, hvor den private påfører sit navn, adresse og CPR nummer.
Så har jeg bilag, som kan dokumentere, hvem der har udført arbejdet, og så er det sælger pligt selv at indberette til SKAT
Bare lige husk, at sælger ikke må opkræve moms, da han selvfølgelig ikke er momsregistreret, så det er køb af ydelser u/moms i bogføringsmæssig forstand
Jeg plejer bare at bede om kvittering/Faktura på arbejdet, hvor den private påfører sit navn, adresse og CPR nummer.
Så har jeg bilag, som kan dokumentere, hvem der har udført arbejdet, og så er det sælger pligt selv at indberette til SKAT
Bare lige husk, at sælger ikke må opkræve moms, da han selvfølgelig ikke er momsregistreret, så det er køb af ydelser u/moms i bogføringsmæssig forstand
Jeg er enig i metoden som Simon her foreslår.
Dog skal bogføring bogføres på B-honorar, og indberettes til SKAT.
Jeg plejer bare at bede om kvittering/Faktura på arbejdet, hvor den private påfører sit navn, adresse og CPR nummer.
Så har jeg bilag, som kan dokumentere, hvem der har udført arbejdet, og så er det sælger pligt selv at indberette til SKAT
Bare lige husk, at sælger ikke må opkræve moms, da han selvfølgelig ikke er momsregistreret, så det er køb af ydelser u/moms i bogføringsmæssig forstand
Det er fint du kan dokumentere hvem det har udført arbejdet - men pligten til at indberette er ikke sælger selv!
Pligten til at indberette ligger som udgangspunkt hos køber med mindre sælger er momsregistreret.