Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. betaling for serviceydelse fra privatperson

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Vi ønsker at hyre en person til at skrive et stykke software for vores firma.

Personen er privat og har ikke ejet firma, freelancer account e.l.

Arbejdet forventes at foregå over 2-3 måneder og vil nok ca kræve 5-10 timer om ugen.

Vi er derfor i tvivl om, hvordan vi bedst håndterer dette ift. bogføring mm. - bør han registrere sig som enkeltmandsvirksomhed eller er der en lettere metode?

Tak!

Martin  

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Soyouz:

Hej alle,

Vi ønsker at hyre en person til at skrive et stykke software for vores firma.

Personen er privat og har ikke ejet firma, freelancer account e.l.

Arbejdet forventes at foregå over 2-3 måneder og vil nok ca kræve 5-10 timer om ugen.

Vi er derfor i tvivl om, hvordan vi bedst håndterer dette ift. bogføring mm. - bør han registrere sig som enkeltmandsvirksomhed eller er der en lettere metode?

Tak!

Martin  

Enten skal i give personen løn/honorar eller skal personen (som du foreslår) oprette en virksomhed og fakturere jer. 

Det er lidt firkantet sagt de 2 muligheder der er!

 

Nu kender jeg ikke betingelserne i jeres aftale, så lidt svært at svare på om den ene eller anden løsning er den bedste. 

For problemet er at man ikke bare har frit valg mellem de to muligheder, det afhænger af om den tjenesteydelse han udfører for jer (i skattemæssig henseende) betragtes som selvstændig erhvervsvirksomhed eller betragtes som et regulært arbejdsforhold. 

 

Hvis jeg var dig ville jeg nok tage en kopi af aftalen med ned til en revisor eller skattekyndig og ofre en halv times rådgivning. De penge er som regel givet rigtig godt ud (efter min mening)!

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg plejer bare at bede om kvittering/Faktura på arbejdet, hvor den private påfører sit navn, adresse og CPR nummer.

Så har jeg bilag, som kan dokumentere, hvem der har udført arbejdet, og så er det sælger pligt selv at indberette til SKAT

Bare lige husk, at sælger ikke må opkræve moms, da han selvfølgelig ikke er momsregistreret, så det er køb af ydelser u/moms i bogføringsmæssig forstand

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Jeg plejer bare at bede om kvittering/Faktura på arbejdet, hvor den private påfører sit navn, adresse og CPR nummer.

Så har jeg bilag, som kan dokumentere, hvem der har udført arbejdet, og så er det sælger pligt selv at indberette til SKAT

Bare lige husk, at sælger ikke må opkræve moms, da han selvfølgelig ikke er momsregistreret, så det er køb af ydelser u/moms i bogføringsmæssig forstand

Jeg er enig i metoden som Simon her foreslår.

Dog skal bogføring bogføres på B-honorar, og indberettes til SKAT.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Jeg plejer bare at bede om kvittering/Faktura på arbejdet, hvor den private påfører sit navn, adresse og CPR nummer.

Så har jeg bilag, som kan dokumentere, hvem der har udført arbejdet, og så er det sælger pligt selv at indberette til SKAT

Bare lige husk, at sælger ikke må opkræve moms, da han selvfølgelig ikke er momsregistreret, så det er køb af ydelser u/moms i bogføringsmæssig forstand

Det er fint du kan dokumentere hvem det har udført arbejdet - men pligten til at indberette er ikke sælger selv!

Pligten til at indberette ligger som udgangspunkt hos køber med mindre sælger er momsregistreret.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Lykke:
Dog skal bogføring bogføres på B-honorar, og indberettes til SKAT.


Okay, det var jeg ikke lige klar over - Tak for oplysningen.


Men...suk, endnu en ting, hvor man skal gøre brug af deres håbløse IT, for at lave en indberetning.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Lasse Lykke:
Dog skal bogføring bogføres på B-honorar, og indberettes til SKAT.


Okay, det var jeg ikke lige klar over - Tak for oplysningen.


Men...suk, endnu en ting, hvor man skal gøre brug af deres håbløse IT, for at lave en indberetning.


den er ikke spor håbløs - det er superlet  blot du er arbejdsgiverregistret i virk og giver dig selv rettighed til e-indkomst i skat - som jo kun er første gang - så tager det under 5 min - her hvordan http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)