Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende kvittering/mangelfuld kvittering, hvad siger loven

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg oplever ofte, at man ikke modtager kvitteringer, der indeholder tilstrækkelig information, til at få regnskabet til at fremstå korrekt. Ofte er det større virksomheder, der hvor man er nødt til at rette ekstraordinær henvendelse for at få al information på papir, hvilket er ret tidskrævende. Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor større firmaer ikke giver det automatisk. Måske fordi det giver dem bedre råderum over hvordan de vil fuske et regnskab på plads. Jeg har lidt spørgsmål til lovgivning og jura.

I et konkret tilfælde beder et firma mig om at stille penge til rådighed på en konto, for services, som de trækker løbende. På deres fakturarer kan godt se, hvilke services jeg betaler for, men jeg kan ikke få kvitteringer for mine konto-optankninger. Jeg kan godt bogholdningen til at stemme ved at oprette en seperat konto for tilgodehavende i firmaet, men det frustrerer mig at de ikke vil give mig en rigtig kvittering. Alt hvad jeg får er en email, der lyder: "Hej xxx, tak for betaling af beløb yyy til din konto. Transaktionsnummer zzz, Mvh, aaa.". Jeg synes ikke, at det er nok.

Mine spørgsmål lyder:

1) Kan de inden for loven nøjes med en mail af den karakter? Det svarer jo til, at de har lånt penge af mig. Jeg ville gerne have det konkretiseret med: Deres navn+adresse+cvr, mit navn+adresse, beløb, transaktionsnummer, dato

2) Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg har skrevet til dem mange gange, og de gider ikke gøre noget ved det. Hvis det ikke er inden for loven, vil jeg med glæde politianmelde dem. Ved dog ikke, om det vil gøre det store.

Andre gode råd, modtages med glæde.

Mvh,

SHDK

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46445
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Politianmelde tror jeg ikke du får noget ud af - det lyder ikke som kriminel handling men måske som brud på div. civile love. Hvis et selskab laver en kontrakt der kræver en forudbetaling skal de naturligvis give dig korrekte informationer, herunder specifikt også hvad momsen er - og hvornår den trækkes og hvem de er som du betaler til med CVR osv
Du skal ikke indbetale noget som "lån" eller forudbetaling til nogen der ikke vil aflevere en kontrakt på hvad det er du indbetaler og til hvem og det er nok Skat mere end politi du skal have fat i, hvis de ikke vil give dig beløb, moms og CVR nummer

De behøver så ikke sende noget hver måned, hvis den første kontrakt dækker hele forløbet (lidt svarende til hvis du betaler husleje så får du ikke en månedsfaktura men betaler via kontrakten)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, John.

Som du selv nævner, er der en lang ting man forventer er vedlagt i en kvittering. Hvad gør man/kan man gøre, hvis firmaet ikke vil retmæssigt dokumentere transaktionen?

I dette tilfælde er det en optankningsaftale, der ikke er automatisk, og beløbet er derfor ikke bestemt forud. Jeg oplever dog mange andre tilfælde, at man ikke får korrekt kviterring per automatik. Skal man true med sagsanlæg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46445
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

finde en anden leverandør hvis man ikke er tilfreds. Jeg kan slet ikke her afgøre om det ene eller andet er korrekt - ofte kan man ved optankning få en mail eller logge på leverandøres hjemmeside og se faktura eller andet, men jeg kan ikke afgøre det ud fra det her. True med sagsanlæg vel kun hvis man er sikker på at have en sag og mener man 100% sikkert vinder for det kan jo let koste 10.000 kr med en sag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)