Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan starter jeg rådgivningsvirksomhed, når jeg er insolvent og har privat og offentlig gæld?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Smile

Efter fem års stress-sygemelding på kontanthjælp, har jeg fået grønt lys af kommunen til at starte virksomhed med supplerende kontanthjælp i 6 mdr.

Jeg har desuden fået lovning på et rentefrit opstartslån på 50.000 kr.

Alt ser fint ud. Jeg har de nødvendige kompetencer og et godt netværk. Virksomheden skal køre over skype, da jeg bor på Færøerne, og skal tage danske kunder. Betalingen må foregå via nets (kort-betaling), så kunderne betaler forud.

Men: Jeg har gammel SU-gæld på ca. 300.000 kr. Jeg har afdraget løbende frem til 2009, hvorefter jeg måtte stoppe pga. en grim skilsmisse.

Jeg er desuden insolvent, fordi jeg skylder min danske eksmand 30.000 kr. i erstatning for en injuriesag. (Jeg kom til at fortælle i radioen, at jeg havde været gift med en psykopat...) Min eksmand er ikke interesseret i pengene, men i at ødelægge mig. Han har troligt hevet mig i fogedretten hvert halve år, siden han blev tilkendt erstatning i 2013.

Så nu er jeg i tvivl, om jeg overhovedet kan starte virksomhed op, eller om jeg er nødt til at søge førtidspension i stedet?

Jeg kan ikke få ansættelse nogen steder, fordi jeg er syg og stress-sårbar, fordi jeg ikke taler færøsk, og fordi min eksmand konsekvent har kontaktet mine tidligere arbejdsgivere og truet og presset dem. At blive selvstændig er min sidste chance for at få job.

Mit levegrundlag er kontanthjælp. Jeg ejer ingen værdier nu. Men hvis jeg investerer de 50.000 kr. i en computer, en hjemmeside og et skrivebord, så min skype-rådgivning kan komme op at køre, så ejer jeg jo pludselig noget af værdi, som min hævngerrige eksmand kan gøre udlæg i?

Hvordan kommer jeg videre? En afdragsordning kommer næppe på tale, da min eksmand ikke tænder på pengene, men på at kunne kontrollere mig. Så min gæld på 30.000 kr. til ham kan næppe nedskrives eller afdrages med med et fast beløb om måneden. Han vil snarere forsøge at gøre indhug i mit firmanavn, min hjemmeside eller vitale genstande såsom min firmacomputer.

SU-gælden blev stiftet i 1996-2006, og jeg har afdraget fast 2500 kr. om måneden frem til 2009. Da jeg ikke længere kunne afdrage, fik jeg tilsendt et indbetalingskort med hele gælden på 280.000 kr., som jeg aldrig betalte. Jeg har ikke hørt noget siden. Hvad skal jeg stille op med SU-gælden?

Jeg frygter, at mit forsøg på at vende tilbage til et arbejdsliv, falder til jorden pga. min gæld.

Har I nogen erfaringer eller gode råd til, hvad jeg kan stille op, så jeg kan komme i gang?

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt vil du kunne finde en eller anden ordning med skat.

Hvis du kommer i fogedretten vedr. gælden til din ex, vil du altid kunne opnå en afdragsordning på 10 måneder, det kan kreditor, altså ex ikke forhindre.

Hvis du nu lejer computeren med køberet og finder et billigt bord samt betaler hjemmesiden kontant, burde der være en del penge tilbage på kontoen, som du måske i begyndelsen kan trække på hvis din nye business ikke giver tilstrækkeligt overskud, så du kan komme af med gælden til din kedelige ex.

Evt. send en PB hvis du vil have yderligere oplysninger.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også have med, at du desværre KAN have besvær med at få en erhvervskonto i bank med CVR tilknytning - den er lovpligtig og helt nødvendig hvis du f.eks. skal være momsregistreret og kunne få moms retur - Den må du også have med i tankerne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for gode, konstruktive råd.

Med venlig hilsen Siff

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan hun nok få på Færøerne hvis hun har registreret bopæl der, altså erhvervskontoen.

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Siff.

Så vidt jeg forstår dig, så har du fået tilsagn om et fordelagtigt lån på 50.000 kr. til opstart af selvstændig virksomhed.

På den baggrund, syntes jeg, at førtidspension lyder som en rigtig dårlig ide. Du skal da bare i gang med den virksomhed, hvis det er dét du drømmer om. Hvorfor så ikke oprette et ApS for de 50.000 kr.? Det er jo penge (formentlig fra en offentlig pulje), som er øremærket til firmaopstart, og ikke på betaling af privat gæld.

Når du har oprettet dit ApS, kan du lade selskabet købe en computer, et skrivebord, en kontorstol og en printer m.m. Det er ting du skal bruge, for at kunne drive din virksomhed. På den måde er det ikke dig personligt, som ejer disse "værdier", men derimod selskabet, og så vil dine private kreditorer ikke umiddelbart kunne gøre udlæg i dem.

Så ved jeg godt, at du på denne måde så får nogle andre aktiver i form af dine anparter i selskabet. Disse ejerandele repræsenterer selvfølgelig en værdi, som der kan gøres udlæg i, men da din forretning af bygget op om, og er helt afhængig af, at du udfører et arbejde for virksomheden, så er dine anparter i princippet kun noget værd, så længe du er der. Altså vil det ikke give mening, at gøre udlæg i dem.

Blot et par tanker. Håber det hele lykkedes for dig.

Mvh. Kasper

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperH:
Altså vil det ikke give mening, at gøre udlæg i dem.

Som jeg læser det, er det jo netop det der er problemet; ex-manden er ikke rationel og vil blot ødelægge det hele og dermed også gøre udlæg i anparterne.

Vil man ikke kunne finde en stråmand som stod for at oprette firmaet (måske en søn eller meget god ven?) og så blive ansat som direktør med en købsoption?

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 131
Fra  Coldit Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke lige de gyldne korn til løsning på alt det med din virksomhed, men jeg tror du skal politianmelde din eks mand, det der virker som person forfølgelse og chikane, det er faktisk strafbart og kan måske give dig et værktøj eller våben du kan bruge mod din eks mand, jeg råder kraftigt til at kontakte politiet, og høre hvad der er af muligheder for at få ham på afstand.

Tilmeldt 5. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode svar. Det er en god ide! På Færøerne har vi en ordning, der hedder "iværksætterfirma". Den svarer til ApS, men kapitalindskuddet er kun 1 krone. Så jeg går efter denne løsning.

Bedste hilsener Siff

Tilmeldt 5. Nov 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik et råd højere oppe i tråden om, at jeg har ret til at afdrage over 10 måneder. Så jeg vil forsøge at komme ud af min eksmands kløer, afdrage gælden over 10 måneder, og så blive fri for ham.

Min eksmand virker urørlig inde ved politiet. Jeg er vist ikke den eneste borger, der undrer mig over, at stalkingloven, vedtaget i 2012, endnu ikke er brugt en eneste gang. Politiet har en meget tolerant praksis over for ekspartnere: Begge sider skal høres, og er man uenig om hændelsesforløbet, falder sagen. Jeg har forsøgt i syv år, og har opgivet dansk politi.

Der var ikke andet at gøre end at rejse til Færøerne. Men her er jo også dejligt :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)