Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fridag eller sygdom ved medarbejders fysiske undersøgelse ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner,

Jeg står i et dilemma - jeg har en medarbejder som netop har været syg 14 dage med lungebetændelse, og nu vender han tilbage og er rask.

I forbindelse med et røntgenfoto taget under sygdommen, har lægerne fundet en plet på lungerne - som nu skal undersøges nærmere.

Medarbejderen har nu meddelt at han skal være væk 4 dage fordelt på de 2 næste uger. Han er ikke syg længere, men skal til undersøgelse for mulig cancer.

Mit dilemma går på om jeg skal give medarbejderen betalte fridag, eller om medarbejderen selv skal betale for sine fridage ifbm undersøgelserne.

Det drejer sig om en funktionæransat lagermedarbejder på fast månedsløn, han har ikke mere ferie til gode i år.

Hvad siger i ?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Ved planlagte lægebesøg og undersøgelser (f.eks. kontrol på hospitalet og lignende), så skal medarbejderen så vidt det er muligt forsøge at lægge det uden for normal arbejdstid (hvilket praktisk talt næsten er umuligt at gøre). Så vidt det ikke er muligt, så skal medarbejderen have lov til at holde fri.

Men bemærk at holde fri, er ikke ensbetydende med at det er fri med løn. Det vil sige at din medarbejder enten skal afspadsere / flexe, afholde ferie, eller decideret holde fri uden løn. Du skal blot give medarbejderen lov til at gøre det. Men det er så det rent sort/hvide i det.

Hvis det er en medarbejder du holder meget af, og som lægger et stort stykke arbejde i virksomheden, så kunne du overveje om du enten giver vedkommende fri "på husets regning" - altså med løn. Eller eventuelt tilbyder at I kan deles, sådan at vedkommende selv betaler 2 af dagene - og virksomheden betaler de to andre.

Men helt koldt set, så er medarbejderen ikke sygemeldt - og derfor skal vedkommende tage fri for at komme til lægen/undersøgelse. At det så ikke kan ske uden for normal arbejdstid, er teknisk set ikke dit problem. 

/Jesper

Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input Jesper.

Jeg er splittet - staklen skal til undersøgelse for potentiel cancer, men er også lige kommet tilbage fra en 2 ugers sygemeldning for lungebetændelse, med løn - 2 uger er for mig rigtigt lang tid at være syg med lungebetændelse, men der er også forskel på den fysiske byrde ved lagerarbejde ifht kontorarbejde.

Sygemeldingen for lungebetændelse kom umiddelbart efter en hård medarbejdersamtale med en del kritikpunkter fra min side.. Det kan være uheldig timing...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lige præcis sådan noget der er pisse svært som chef, hvis man ikke har en direktion eller lignende der kan diktere en retningslinje.

Men det kan også være en glidebane hvis du allerede nu begynder at give lidt for fri tøjler pga. medfølelse.
Hvad så næste gang vedkommende skal til flere lægebesøg, tandlægen, eller noget helt 3., og som sådan godt kunne have lagt det uden for normal arbejdstid? Men nu har du allerede vist at man godt kan få sig nogle betalte fridage... 

Ja, det kan sagtens være uheldig timing. At fake en lungebetændelse i en grad hvor der er behov for røngtenbilleder er ihvertfald noget der kræver nogle usædvanlige gode krumspring. Så jeg ville nok gå ud fra at sygemeldingen i sig selv var god nok og så lægge følelserne på hylden i den sammenhæng.
Men så kunne det være at du skulle lade følelserne blive liggende på hylden for en lille stund endnu. Og så blot give vedkommende fri uden løn og gøre pænt opmærksom på dette. 
Lad for guds skyld være med ikke at fortælle dette på forhånd, men fortæl det dog på en pæn måde; "Jeg kan se at du ikke har noget ferie tilbage. Men du kan bare tage fri til det, du skal blot være opmærksom på at du selv må betale for fridagene.". Der er så en relativ stor sandsynlighed for at vedkommende melder sig syg dagen før for så på den måde at slippe for at betale. Men det er så dér hvor du også finder ud af hvordan din medarbejder tænker inderst inde. Og hvis det bare går på at snyde dig til at betale hans fridage, istedet for han selv skal, så burde han måske finde sig et andet job.

igen - som jeg også skrev tidligere - så er det svært. Men man bliver også nødt til at huske i baghovedet at man driver en virksomhed, ikke en velgørenheds-bazar.
Jeg har det sådan at der skal være balance i tingene. Hvis det er en medarbejder som altid strækker sig langt, så bør man som chef også give det tilsvarende snor. Hvis det derimod er en medarbejder som er fuldstændig urokkelig, konsekvent kommer 10 minutter for sent og også er den første til at pakke sine tung og smutte ved fyraften, så bliver snoren også det strammere. 

/Jesper

Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har et meget fint syn på det - tak for tips :-)

Det er ganske rigtigt en meget svær balance gang, og kan hurtigt blive en glidebane, i et forsøg på at være flink - min oplevelse er at det nemt kan misbruges.

Jeg tror nu heller ikke at lungebetændelsen blev faket.

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

En undersøgelse for mulig cancer er sandsynligvis meget psykisk belastende for personen. Jeg vil hælde til at det må betragtes som sygdom og derfor fri med løn.

Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår hvad du mener - tak for input.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)