Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktier til investor - hvem snyder hvem?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Vi er to "grupper/virksomheder" der sammen ejer en tredje virksomhed med fordelingen 60/40.

Nu skal vi have en ny investor ind, der gerne vil købe 40 % af virksomheden.

Sælges vore aktier så med 20% fra hver gruppe, så vi derefter har 20/40 samt 40 til den nye investor?

Eller sælger man ud fra nøglefordeling således at vi sælger den samme procentdel af vore aktiebeholdning og det dermed er den med størst andel der sælger mest? Det sidste lyder som "snyd" i mine ører, men er det det og hvad er normalt.

Pengene for salget går ind i virksomheden som fælles virksomhedskapital.

Vil værdsætte et par hurtige svar for hvad der er normalt og rimeligt.

Tusind tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke en regel for det - men normalen er nu nok at man sælger lige mange % hver så gamle forhold bevares, men man kan sagtens gøre som du siger og blive til 40/20 for de gamle og 40 til den nye - det har ikke stor betydning da uanset hvad - er ingen over 50

Det afgørende er at få lavet en super ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

ny i gamet:
Pengene for salget går ind i virksomheden som fælles virksomhedskapital.
Det har du misforstået - så er der ikke tale om salg af jeres anparter for det er jo JER der så sælger og betaler skat af evt fortjeneste og får pengene i lommen.

Så vil det være en kapitaludvidelse, og der kan jeg høre på dig, at du skal via en advokat for det er langt mere kompliceret - generalforsamling og andet ind til virk.dk og ændringer af ting og så en samlet større bundet kapital

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)