Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Charset=iso-8859-1 og lang="da”

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en del udfordringer med de danske tegn på flere af mine danske hjemmesider.

Hjemmesiderne er defineret som <html lang="da”> og med <meta charset="charset=iso-8859-1”>

Men for at få bogstaverne æ, å og ø frem i browsere, title-tags og description tags, er jeg nødt til at skrive Ê istedet for æ, Â istedet for å, ¯ istedet for ø.

Det er mega frustrerende.

Det er en russer der har lavet hjemmesiden, men når det er <html lang="da”> og med <meta charset="charset=iso-8859-1”> tænker jeg at det burde være muligt at skrive æ, ø og å i html koden - og få æ, ø o gå frem i browserne.

Jeg bruger TextWrangler på Mac til hjemmesideredigering.

Alle svar er meget påskønnede.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Husk at gemme som UTF8. Jeg ved ikke lige hvor det er henne i TextWrangler, men jeg ved den kan gemme som plaintext, Unicode og UTF8 (og sikkert flere). Så vidt jeg ved er TextWrangler "stort set" det samme som Notepad++, hvilket er det jeg bruger af gammel vane. Sublime Text 3 skulle dog "være bedre". Eller hipster-koderne her i Manchester anbefaler det i hvert fald.

Det er det jeg gør og så er der ikke problemer med special characters. Eksempel

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Jeg fandt ud af, at selve dokumentet, ikke charset koden i html-filen, ikke blve gemt som utf-8. Det har gjort nu med kommandoen Shift-Cdm-S, som svarer til save-as på windows.

/anders

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)