Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved videreformidling af brugte varer fra privat til privat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer!

Jeg håber at én kan give et godt og præcist svar på en problemstilling, jeg står med. Jeg er i tvivl om reglerne for moms i denne givne situation:

Jeg driver en virksomhed, som normalt sælger nye varer.
I nogle tilfælde tilbyder jeg mine kunder, at de kan bruge min butik som udstillingsvindue til at sælge deres brugte varer.
Der er altså tale om, at jeg videreformidler en vare for en kunde. Det fremgår klart og tydeligt, at der er tale om en brugt vare, der videreformidles for en kunde med kundens kontaktoplysninger.

Sælger og køber er private - ikke virksomheder.

Et eksempel er, at sælger ønsker 6.000 kr. for sin vare. Jeg tager så 500 kr. i "salær" for, at de må benytte min butik som udstillingsvindue.

Hvordan skal dette bogføres, og hvordan i henhold til momsregnskab?

Med venlig hilsen
Casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være brugtmoms som jeg læser det når det er varer fra private uden moms du sælger som i en loppehal

Tager du leje af pladsen så er den med moms og prisen ved brugtmoms er så salgspris minus købspris - er der moms på og den skal så bare indbygges som beskrevet under brugtmomsordningen men ikke fremgå, og du skal så bogføre den præcis som efter reglen. 
Misse du noget - viser moms - bogfører forkert - glemmer moms, vil du kunne få moms på hele salget i stedet  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html  vær omhyggelig med at indrette kasse og bogholderi og bilag efter reglerne 100%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Wolff:

Hej aminoer!

Jeg håber at én kan give et godt og præcist svar på en problemstilling, jeg står med. Jeg er i tvivl om reglerne for moms i denne givne situation:

Jeg driver en virksomhed, som normalt sælger nye varer.
I nogle tilfælde tilbyder jeg mine kunder, at de kan bruge min butik som udstillingsvindue til at sælge deres brugte varer.
Der er altså tale om, at jeg videreformidler en vare for en kunde. Det fremgår klart og tydeligt, at der er tale om en brugt vare, der videreformidles for en kunde med kundens kontaktoplysninger.

Sælger og køber er private - ikke virksomheder.

Et eksempel er, at sælger ønsker 6.000 kr. for sin vare. Jeg tager så 500 kr. i "salær" for, at de må benytte min butik som udstillingsvindue.

Hvordan skal dette bogføres, og hvordan i henhold til momsregnskab?

Med venlig hilsen
Casper

Jeg kan godt forstå det ikke er så lige til. Og umiddelbart er det 2 problemstillinger i dit spørgsmål.

 

I forhold til det salær på 500 kr (dit eksempel) er, som jeg ser det, helt sikkert momspligtig.

 

I forhold til selve varen er der, som jeg ser det, ikke moms indblandet. Dog med et ”lille” forbehold, og det er om du kan disponere over varen eller ej? Som du beskriver problemstillingen/situationen ligger der en klar aftale mellem selve sælgeren og dig om at det er sælgerens vare og det stadig er hans vare, hvis det er korrekt forstået? (Herunder kan sælgeren til hver en tid hente varen, og dermed i princippet frit disponere over varen) så kan jeg ikke umiddelbart se hvad begrundelsen for moms på selve salget skulle være.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
så kan jeg ikke umiddelbart se hvad begrundelsen for moms på selve salget skulle være.

Kommer det ikke an på om sælger er privat eller virksomhed ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

I forhold til det salær på 500 kr (dit eksempel) er, som jeg ser det, helt sikkert momspligtig.

 

I forhold til selve varen er der, som jeg ser det, ikke moms indblandet. Dog med et ”lille” forbehold, og det er om du kan disponere over varen eller ej? Som du beskriver problemstillingen/situationen ligger der en klar aftale mellem selve sælgeren og dig om at det er sælgerens vare og det stadig er hans vare, hvis det er korrekt forstået? (Herunder kan sælgeren til hver en tid hente varen, og dermed i princippet frit disponere over varen) så kan jeg ikke umiddelbart se hvad begrundelsen for moms på selve salget skulle være.

mener at loppehaller kører det som brugtmoms (som jo giver netop det du vil Jesper - Moms på salæret (som er fortjenesten) og ikke på varen (købet) og de kører generelt via kasse indrettet til netop brugmoms http://bizsys.dk/kassesystem/brancheloesning-loppehalloppemarked/ 

Om kunden kan hente varen eller ikke har vel ikke betydning når man vælger at køre det som brugtmoms med korrekt brug af den ordning. 
Evt stadeleje/hyldeplads leje er momsbelagt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de rigtig fine svar! 😊

Det er korrekt at det det er sælgers vare. Jeg fremvisere den blot og tjener penge på at de har lov at fremvise den i min butik.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jesper_nl:
så kan jeg ikke umiddelbart se hvad begrundelsen for moms på selve salget skulle være.

Kommer det ikke an på om sælger er privat eller virksomhed

Nej det kan jeg ikke se. Ikke i forhold til om der er tale om en momspligtig transaktion eller ej, det er nærmere et spørgsmål om man skal anvende brugtmoms eller alm moms såfremt transaktionen overhovedet er momspligtig 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

I forhold til det salær på 500 kr (dit eksempel) er, som jeg ser det, helt sikkert momspligtig.

 

I forhold til selve varen er der, som jeg ser det, ikke moms indblandet. Dog med et ”lille” forbehold, og det er om du kan disponere over varen eller ej? Som du beskriver problemstillingen/situationen ligger der en klar aftale mellem selve sælgeren og dig om at det er sælgerens vare og det stadig er hans vare, hvis det er korrekt forstået? (Herunder kan sælgeren til hver en tid hente varen, og dermed i princippet frit disponere over varen) så kan jeg ikke umiddelbart se hvad begrundelsen for moms på selve salget skulle være.

mener at loppehaller kører det som brugtmoms (som jo giver netop det du vil Jesper - Moms på salæret (som er fortjenesten) og ikke på varen (købet) og de kører generelt via kasse indrettet til netop brugmoms http://bizsys.dk/kassesystem/brancheloesning-loppehalloppemarked/ 

Om kunden kan hente varen eller ikke har vel ikke betydning når man vælger at køre det som brugtmoms med korrekt brug af den ordning. 
Evt stadeleje/hyldeplads leje er momsbelagt

vh John Hannover

Grunden til jeg går op i hvem der kan disponere over varen er, at netop er den grundliggende betingelse for om der er tale om en momspligtig transaktion eller ej, efter ML § 4.

Hvis ikke der tale om en momspligtig transaktion kan brugtmoms ordningen heller ikke bruges (eller nogen form for moms i det hele taget)

Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Der underskrives en aftale, hvori der står, at kunden til enhver tid kan hente varen, men at prisen for udstillingen ikke kan tilbagekaldes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tør ikke sige det, men de mange loppehandler har mig bekendt bare brugtmoms = moms af hvad du kalder salær. Mon ikke det er ud fra at når varen står i en butik på hylden og jo sælges uden man ringer til sælger, så disponerer loppehallen over varen og kan bruge brugtmoms/skal bruge moms

De som lejer hylden kan givet altid bytte varer som de vil når bare de får nyt stregkode, men varen er jo til disposition for loppehallen helt løbende.

Jeg er ikke sikker, men mener bestemt de fleste (kender det konkret fra 2 kun) bruger brugtmoms = moms af deres salær alene + af reol lejen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)