Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

omdanne enkeltmandsfirma til ApS og indtræde som ejer med 40%

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

En bekendt ejer i dag et enkeltmandsfirma. Der er ingen aktiver (rengøringsbranchen), varelager m.v. Der er en omsætning på ca 2mil. hvor de 1500000 går til de ansattes lønninger og resten trækker min bekendte ud i løn

Vi har drøftet at firmaet skal omdannes til et ApS og så træder jeg ind som medejer med en ejerandel på 40% og han har så 60%

Mit indskud bliver de 50.000 kr til ApS og 6mdr arbejde uden løn svarende til ca 300.000 kr.

Kan det gøres på ovenstående måde og kommet jeg til at betale skat eller gør han i f. m. dette

Indgår goodwill som en del af værdien i f. m. en eventuel  beskatning? 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

To måder at omdanne. Skattefri omdannelse - kræver revisor - eller skattepligtig = lukning og åbning af nyt. Her lyder skattefri som bedst umiddelbart da der sikkert ellers er en del skat af goodwill - den udskydes ved skattefri omdannelse

Efter omdannelse kan han sælge dig anparter MEN du kan ikke få dem billigt ved at arbejde 6 mdr uden løn. Så skal selskabet indberette værdien (og har man ikke den minimum hvad der svarer til en lederløn du eller skulle have) til skat som løn til dig. Man kan ikke få løn, hverken i halve grise, aktier eller andet uden skatteindberetning

Da der skal bruges revisor til evt skattefri omdannelse så start der

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for din hjælp

Hvilke dele af firmaet medregner man når det skal vurderes hvad jeg skal betale skat af: Goodwill? Der er ingen aktiver, kundemasse, omsætning selvom det ikke giver overskud der bliver i firmaet (går til ejers løn)?

Bare for at kunne vurderer hvilket leje vi befinder os i 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Der må vel være kundemasse og der er vel omsætning med de lønninger og ejers løn er vel også del af det. Det er en beregning revisor laver - ER der regulært underskud (inden ejer trækker løn) så KAN goodwill være 0 men det kan man ikke svare på ud fra dit. 
Det at du vil købe 40% for et beløb og arbejde gratis 6 mdr som vel er 200.000 eller ialt 250.000 kunne jo pege på at goodwill så er over ½ mio - ellers betaler du da for meget - men lad en revisor vurdere det - det kræver meget mere indsigt i det konkrete regnskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang mange tak John.

God weekend når du kommer så langt

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)