Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms scenarie (har brug for hjælp)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Nov 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 04:54
Hvor mange stjerner giver du? :

I følgende scenarie er både jeg (køber) og sælger momsregistrerede virksomheder. Jeg er dansk virksomhed og sælger er engelsk virksomhed.

Jeg køber et digitalt produkt af sælger til 1.000 kr hvor der ikke fremgår nogen moms på sælgerens kvittering.

Den vare vil jeg gerne sælge videre til private her i Danmark for 1.000 kr.

Er det på nogen måde muligt, uden jeg ender med at "bløde" moms?

Så vidt jeg har læst mig til, skal jeg ved køb af varer fra et EU land, bogføre købet, som oprindeligt er momsfrit, med en erhvervelsesmoms. Dvs erhvervelsesmomsen af de 1.000 kr, er 250 kr (25% af 1.000 kr). Kan jeg så sælge den samme vare videre til 1.000 inkl. moms? Eller skal jeg lægge 25% oveni de 1.000 kr, så kunden ender med, som minimum at skulle betale 1.250 kr, med mindre jeg vil sælge produktet til en sats, så det inklusiv de 25% moms, rammer 1.000 kr, og derved have et tab på 25%, ved hvert salg?

Håber der er nogen der har styr på dette, for det har jeg helt klart ikke!

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du betaler ikke moms ved køb i andre EU-lande. Du skal derimod angive, som en slags statistik, hvor meget du køber i EU. Når du angiver 25%, vil det jo udligne sig ved dit salg. Jeg synes du skal læse lidt mere op på det: http://skat.dk/skat.aspx?oid=2237734

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

MrJJ:
Den vare vil jeg gerne sælge videre til private her i Danmark for 1.000 kr.

Er det på nogen måde muligt, uden jeg ender med at "bløde" moms?

Det står dig helt frit for at sælge til varen til 1.000 DKK inkl. moms, men du får altså et tab på 200 DKK.

Sælger du varen til 1.000 + 25 % moms = 1.250 DKK  Vil du fortjeneste være 0 kr. ikke ligefrem en god forretning.

MrJJ:
Håber der er nogen der har styr på dette, for det har jeg helt klart ikke!

Du bør nok sætte dig lidt bedre ind i de helt basale moms regler før du begynder at lege importør ;-)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

MrJJ:

I følgende scenarie er både jeg (køber) og sælger momsregistrerede virksomheder. Jeg er dansk virksomhed og sælger er engelsk virksomhed.

Jeg køber et digitalt produkt af sælger til 1.000 kr hvor der ikke fremgår nogen moms på sælgerens kvittering.

Den vare vil jeg gerne sælge videre til private her i Danmark for 1.000 kr.

Er det på nogen måde muligt, uden jeg ender med at "bløde" moms?

Så vidt jeg har læst mig til, skal jeg ved køb af varer fra et EU land, bogføre købet, som oprindeligt er momsfrit, med en erhvervelsesmoms. Dvs erhvervelsesmomsen af de 1.000 kr, er 250 kr (25% af 1.000 kr). Kan jeg så sælge den samme vare videre til 1.000 inkl. moms? Eller skal jeg lægge 25% oveni de 1.000 kr, så kunden ender med, som minimum at skulle betale 1.250 kr, med mindre jeg vil sælge produktet til en sats, så det inklusiv de 25% moms, rammer 1.000 kr, og derved have et tab på 25%, ved hvert salg?

Håber der er nogen der har styr på dette, for det har jeg helt klart ikke!

På forhånd tak.

1) Dit momsnummer fremgår formentlig af fakturaen fra den engelske sælger

2) Du har købt produktet uden at betale engelsk moms, hvorved din indkøbspris er 1000 kr. eksklusive moms (man bør altid regne i/omrregne til "eksklusive moms", for ellers er det ikke til at finde ud af)

3) Ved dit salg til danske kunder skal du pålægge dansk moms 25%. Det beregnes af din salgspris eksklusive moms. Hvis du således sælger til 1000 eksklusive moms, så udgør momsen 250 kr., og totalprisen inklusive moms bliver 1.250 for en dansk kunde. (I dette tilfælde har du så købt og solgt for 1.000 kr. eksklusive moms, og har derved ingen fortjeneste til at dække dit tidsforbrug og dine omkostninger).

4) En dansk privatkunde kunne (måske) alternativt have købt direkte hos den engelske sælger i stedet for hos dig. Den danske privatkunde ville så skulle betale engelsk eller dansk moms. Såfremt den danske privatkunde også kunne købe hos den engelske sælger til 1000 eksklusive moms, så ville den danske privatkunde ofte have en umiddelbar, økonomisk fordel af at springe dit led over. Til gengæld er rettigheder, reklamation, returnering mv. måske mere bøvlet og dyrere med en engelsk sælger end en dansk sælger. 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu nævnes der, at det er en digital ydelse, så er det vel ikke meget med import. Spørgsmålet er snarere om ikke sælger er omfattet af "one stop moms" for digitale ydelser i EU? Og derfor skal afregne DK moms. https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2234578

I givet fald er din købspris 1.250 inkl. moms, som jo så kan fratrækkes ved købet. Omvendt skal din salgspris tillægges moms - så salgsprisen ex. moms skal gerne lægges >1.000 for, at det overhovedet giver nogen mening, at drive forretning med.

Behandler sælger ikke momsen efter one stop moms, så skal du registrere den som et import køb og derved afregne import moms, som dog udlignes af købsmomsen i samme ombæring (=likviditetsneutralt når der er fuldt fradrag).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Spørgsmålet er snarere om ikke sælger er omfattet af "one stop moms" for digitale ydelser i EU? Og derfor skal afregne DK moms. https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2234578

Gælder vel kun ved salg fra momsregistreret til privat i EU. Her er det to momsregistrerede parter så det må vel være:

Sælger anvender reverse charge = uden moms og køber angiver 25% af købsprisen under både købs og salgsmoms (ikke omkostning da ydelsen bruges til videresalg med moms) men angives til moms naturligvis og ved videresalg skal trådstarter naturligvis lægge moms på sit salg - det er der aldrig nogen mulighed for at komme uden om for en momsregistreret ved salg til dansk kunde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Cef:
Spørgsmålet er snarere om ikke sælger er omfattet af "one stop moms" for digitale ydelser i EU? Og derfor skal afregne DK moms. https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2234578

Gælder vel kun ved salg fra momsregistreret til privat i EU. Her er det to momsregistrerede parter så det må vel være:

vh John Hannover

Naturligvis - den del havde jeg lige glemt i mit hastværk..

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)