Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kryptering af data

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 30. May 16
Indlæg ialt: 47
Fra  OnSite Safety Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er

Internt brug:
Jeg står og skal bruge en løsning til at kunne kryptere data på min computer og eksterne drev.
Ekstern brug:
Jeg vil gerne kunne sende det til en kunde som så kan læse filerne.
Mail:
Jeg vil også gerne kunne sende mails hvor data er sikret.

Jeg har ikke særligt godt kendskab til computere eller IT sikkerhed.

Hvad kan I anbefale mig og begrund meget gerne,

På forhånd tak
Bo

Danmaks bedste flexible overvågningsløsning for byggebranchen www.onsite-safety.dk

Tilmeldt 29. Oct 16
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ift intern. - Nu skriver du ikke hvad "udstyr" du allerede bruger men i tilfælde af NAS kommer du langt med AES kryptering herpå og så de alm samba foldere uden husk at login (brugernavn + kode). Alternativ så prøv at kigge på Steganos Privacy Suite el. Jetico Container Encryption der giver dig mulighed for låst mappe/container/drev. Med Steganos kommer du helt op på en AES-XEX encryption with 384 bits (IEEE P1619) hvilket ikke bliver meget bedre pt uden det bliver meget nerdy.

Ekstern. Steganos nævnes først idet der her er mulighed for at lave et krypteret arkiv med samme kryptering hvor installation ikke er krævet. Her kan du stort set vedhæftet hvad som helst og er super brugervenligt at afsende med Outlook eller andet mailprogram. Alternativt kan du bruger WinRAR eller 7zip og lave krypterede mapper(filer) (zip/rar mv) som du kender det i forvejen. Her er der også mulighed for kodebeskyttelse og "selvudpak" uden installation hos modtageren men kan meget ofte brydes med b.la. software fra Elcomsoft så kommer lidt an' på hvad du sender. Her er det lige som med kodeord på pdf-filer.

Håber det er læsbart trods fra mobilenhed. Mvh Ron.

Se min IT-blog her med en masse fedt. IT-support

Tilmeldt 29. Oct 16
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du finder stadig mest brugbart i forrige svar men glemte at nævne at VeraCrypt (open source) også er en mulighed som bygger videre på, der hvor TrueCrypt slap. Veracrypt bygger på TrueCrypt 7.1a og kan løse dit interne behov i form af container, altså det du vil se som et drev, der kan kodeordsbeskyttes. TrueCrypt fik en meget lusket nedlukning og hvorfor, det kom der aldrig rigtigt et sandt svar på. Alt her tyder på problematikken med US made = backdoor needs to be made. 

På baggrund af nævnte nævner jeg Steganos = Tyskland og Jetico = Finland. 

For at tage det fra en anden vinkel så handler det mere om hvad du ønsker at kryptere og hvem du kan leve med, at der læser med. Der er f.eks. intet samarbejde med Nordkorea så ift. "delenetværket" kan du være mere sikker på, at dine data ikke ender i DK ukrypteret medmindre der er tale om rette modtager såfremt noget -host- lånes. Mener at FE i deres trusselsvurdering fra 2015 eller også er det 2016, den er i hvert fald offentlig tilgængelig som pdf nævner (ikke ordret) at vi er en del af et netværk hvor man skal give information for at få information og det er ikke YDERST HEM info, at vi giver meget mere hver dag end vi modtager på en måned. Så at afsende en fil til dekryptering eller brute force er ikke meget at bede om i ny og næ. Sagt med andre ord, har du opfundet en unik raketmotor og andre tilfældigvis ikke skal komme på samme idé, og den skal sendes over "nettet, så ville jeg hverken bruge open source eller noget betalt krypteringssoftware og helt undgå at sende eller have noget om nævnte til at ligge på et computer system med ethernet kabel i.

Handler din søgen bare om krav til datasikkerhed så vil en hdd/ssd eller usb enhed med kryptering jo fint være nok. Her kan du igen bruge Steganos til dette formål der også er super brugervenligt. Der findes en del alternativer men ikke mange til "public brug" hvor jeg vil være lige så hurtig til at komme med en anbefaling. Men der er mange men-men-og-menér-her. Mange vil sige at har man intet at skjule har man ikke behov for kryptering men har man så alligevel når det er en krav på nogle områder og så kan man vel lige så godt gøre det ordentligt.

Der er meget godt skrevet om AxCrypt = Sverige men har aldrig brugt det eller haft behovet. Symantec har det de kalder Endpoint Encryption Powered by PGP Technology enhver også kan komme til men her er vi tilbage til raketmotoren jeg personligt ikke vil dele selv hvis krypteret men som du nok efter nogle år vil kunne finde bygget på en faktisk raket, hvis din raketmotor var lige i skabet. 

Håber det hjælper til at få dig i den rigtige retning, og tage den beslutning der er bedst for dig - igen kender ikke indholdet men alle har ret til privatliv.

Mvh Ron.

Se min IT-blog her med en masse fedt. IT-support

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)