Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS ejet af holdingsselskaber; hvordan overgår det til privatejet?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg håber på et godt råd eller links til hvor jeg kan læse mere; jeg har uden held googlet.

For lidt over et år siden oprettede min mand og jeg et ApS, der er ejet af 2 holdingsselskaber (IVS), vi ejer et hver. Vi valgte denne form efter råd fra vores revisor. Nu viser det sig at være en stor fejl, da vi ikke kan udbetale udbytte til os selv før der står 2x50.000 kr i holdingsselskaberne, der derefter skal omdannes til ApS, og vi desuden derefter ikke må udbetale de 50.000 kr som overskud, der er egenkapital. Det betyder reelt at vi har bundet 2x50.000 kr indtil vi måske en dag, om 20 år,  vælger at opløse vores virksomhed

Vi ønsker derfor at afvikle de to holdingsselskaber og eje vores ApS privat, med 50% til hver. 

Hvoprdan Søren griber vi det an? Og der noget særligt vi skal være opmærksomme på, omkostninger, andet? 

Tak :)

Vh

Liv

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

liv2200:
For lidt over et år siden oprettede min mand og jeg et ApS, der er ejet af 2 holdingsselskaber (IVS), vi ejer et hver. Vi valgte denne form efter råd fra vores revisor vi ikke kan udbetale udbytte til os selv før der står 2x50.000 kr i holdingsselskaberne, der derefter skal omdannes til ApS
der er ikke krav om de så skal omdannes, men det er korrekt der ikke må udbetales udbytte før IVS kapitalen er opsparet til 50 t. 
Mange revisorer kører en underlig automatik med IVS skal være holding for ApS altid

Nu ved jeg så ikke hvorfor I skal have udbytte ud. Det er klart I ikke kan få selskabskapitalen ud uden at sælge eller lukke (ganske som I ikke kan eje aktier i novo og få pengene ud uden at sælge) men I kan jo sagtens få løn fra jeres drifts ApS og med mindre I betaler topskat så giver det helt samme skat som udbytte ville gøre - og hvis beløbet er større, tilmed mindre hvis I ikke betaler topskat

Første huk for mig ville være løn ud

Dernæst kontrol af at jeres revisor har sikret i opfylder alle krav for alle 3 selskaber - der er mange der for bod for den ene eller anden mangel, fordi de driver selskab uden at kende alle regler. Tag for ALLE 3 selskaber og kryds disse 12 punkter af et for et så I ved at ALLE 3 hver i sær overholder alle 12 punkter http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

Hvis I så trods muligheden for løn - vil lukke jeres to holding og måske spare noget på de lovpligtige arbejdsskadeforsikringer og måske erhvervskonto + sambeskatning og 3 årsrapporter - i kommende år, så tag fat i revisor  (og måske denne vil gøre det billigt fordi ikke alt var helt gennemtænkt - og ellers en anden revisor.

Jeg tør ikke her sige hvad der er bedst og hvad der sker mest skattefordelagtigt - lukke holding ved erklæring/overførsel af drifts aktierne til jer eller hvad der lettest, men som du spørger her, er det ikke et gør det selv job for dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar! Jeg vil læse den liste du linker til :) 

Vi betaler begge topskat af vores løn fra vores ApS, og det ærger os at skulle binde 2x50.000 kr i vores IVSer, som vi fx kunne bruge privat til at afdrage gæld på huset, bil osv, ligesom det ærger os at skulle bruge penge på årsrapporter fra de 2 IVSer de næste 20 år, når vi reelt ikke bruger IVSerne til noget. 

Som vi har forstået det skal de 50.000 kr stå i IVSerne altid.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

liv2200:

det ærger os at skulle binde 2x50.000 kr i vores IVSer, som vi fx kunne bruge privat til at afdrage gæld på huset, bil osv, ligesom det ærger os at skulle bruge penge på årsrapporter fra de 2 IVSer de næste 20 år, når vi reelt ikke bruger IVSerne til noget. 

Som vi har forstået det skal de 50.000 kr stå i IVSerne altid.

Korrekt  - indtil i sælger eller lukker jeps - og ja - der stiftes masser af holding selskaber som fortrydes desværre. En del som måske lever af at stifte selskaber er vilde med det sjovt nok. Her måske endnu mere noget der skulle have været overvejet om man som ægtepar ville have hvert sit IVS over et fælles drift selskab? 

Med topskat ville udbytte så i første omgang jo være en fordel også, op til 27% grænsen hvor det for begge ville være til hvad der svarer til bundskat - så endnu en grund til 2 IVS holdings ikke nødvendigvis var dagens tilbud

Nå I må til en revisor . evt prøv www.agera.dk søster til Amino og beskriv i er ægtepar med hver sit fælles IVS holding over et driftsApS og påtænker lukning af holding delene 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - jeg ville ønske vi havde vidst alt dette for halvandet år siden, men nu får vi rettet op på det :) 

Vi har netop skiftet revisor, og deres første opgave bliver nu at lukke IVSerne og sørge for at vi blot ejer APSet direkte.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis i har et ApS som driftsselskab må i vel som min. Have lånt pengene ind til holdingselskaberne?

Spørgsmålet er om ikke i kan få solgt kapitalandelen fra det ene Holding til det andet og så lukke dette holdingselskab. Herudover kan der overvejes en kapitalforhøjjelse i tilbageværende Holding med pengene i har lånt til Holdingselskaber.

Derved ender i med et holdingselskab med en kapital på de 50 tkr og er klar til at kunne udbetale udbytte af evt overskud.

Det undrer mig meget at man har rådet jer til at lave et Holding hver som ægtepar!
Derudover er jeg ikke fan af lånemodellen med ApS drift og IVS Holding. Det lyder mest som noget der giver revisor mest mulig honorar...

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er at vi ikke ønsker at have penge bundet i hverken et eller to holding selskab(er). Det er penge vi ikke får adgang til før vi evt lukker selskabet engang. Desuden har vi hvert år udgifter til årsrapporter til de to holdingselskaber. 

Vi kan nu se at det var dårlig rådgivning vi fik den gang; det giver os ingen værdi, men ulemper og udgifter med de to holdingsselskaber. Jeg er enig ned dig i at det kun er revisoren der har glæde af den konstruktion.. 

Jeg vil prøve at få tilbud fra den side der bliver linket til længere oppe, og så se hvordan prisen fra vores egen revisor passer med det. 

TAK for input her i tråden!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

liv2200:
Desuden har vi hvert år udgifter til årsrapporter til de to holdingselskaber
og formentlig lidt til lovpligtig arbejdsskadeforsikring som hver CVR nr i holding også skal være omfattet af (nogen gange sammen med drits forsikring men ofte med lille ekstra pris) og måske også en udgift til bankkonto osv og i alle fald to IVS holding til ægtepar med fælles drifts ApS er noget overkill
Har I ikke brug for dem så luk dem - CEF kan evt hjælpe eller henvise

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu tænker jeg lige højt.

Kunne man fusionere alle 3 selskaber til 1?
Hvis der alligevel ikke er brug for holdingselskaberne.

Tilmeldt 14. Dec 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville det være en fordel fremfor at nedlægge IVSerne? Vi har desuden besluttet at bruge en advokat til at lave papirarbejdet; jeg ved ikke om det er bedre end en revisor, men vi er mere trygge ved det :)

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)